roos in de vacht en manen, wat te doen? en waardoor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PolosportJ

roos in de vacht en manen, wat te doen? en waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 18:31

Mijn paard heeft erg last van roos. Ze schuurt niet ofzo. Ik heb haar een tijd lang lijnzaadolie gevoerd maar het wordt niet beter. Help het idee dat het zelfs erger wordt. Zou het misschien aan het voer kunnen liggen? Of heb kan ze er gewoon aanleg voor hebben net als een mens. Nu zit ze ook al wat dikker in der vacht en zweet ze erg. Heb t idee dat de vacht helemaal vervilt. Is scheren misschien een optie? Hoop dat iemand hier ervaring mee heeft...

Wendy15

Re: roos in de vacht en manen, wat te doen? en waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 18:36

Ik volg dit topic even, heb namelijk een beetje hetzelfde probleem.. Zo met het komen van de wintervacht begint die van mij ook weer roos te krijgen in de manen en er onder (lange en ontzettend dikke manen). En met de verharing van winter naar zomervacht vervilt het ook helemaal... Heb het al eens gevlochten en dat hielp wel redelijk, maar niet tegen de roos...

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 18:38

neej idd, die manen zijn echt helemaal wit. En als ik poets komt er ook veel uit de vacht. Maar het juikt helemaal niet ofzo. Wil der graag scheren want ze zweet ook erg. Ik denk dat daardoor de huid ook helemaal vervilt Verward maar wil eerst wel weten wat de oorzaak is...

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 14:48

Misschien kan je haar voorlopig invlechten en elke dag heeel goed poetsen zodat de oude haren er uit gaan enzo...

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 15:14

Zelf heb ik uuuhm, keukenazijn ofzoow gekocht en precies bij de manen ertussen gesmeert, een heeeel klein beetje anders gaat het heeeeel erg irriteren. Gewoon met een washandje, doekje ofzo doen. Bij mij werkte het heel goed.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 21:58

Ik gebruik haarwortellotion van kruidvat het is een paarse fles.
Wel opletten het is op alcoholbasis dus bijt in wondjes.
Er is wel zekerheid dat het geen aandoening is maar echt gewoon roos (dierenarts heeft nagekeken)

Jolly heeft roos in de manen, hals, kont en staartwortel.
Ik smeer het goed nat in masseer het even en laat het minimaal 5 minuten inwerken. Dit herhaal ik tot de roos weg is. In het begin deed ik het elke week 1 x daarna elke 2 weken en steeds langere periode ertussen (dit omdat alcohol de vetlaag aantast)
Nu smeer ik alleen nog als ik het zie (meestal voor de zomer en na de zomer) en herhaal dit meestal 3 dagen dan is het weg.

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 08:34

volgende week moet de dierenarts toch komen voor de enting dan vraag ik het wel even. Je heeft geen jeuk dus dnek ook niet dat het een aandoening is maar wil het wel voor de zekerheid weten. Lachen dank je voor je reactie.