Ongenode gasten van weiland wegkrijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Ongenode gasten van weiland wegkrijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 20:14

Op ons weiland ziten steeds zwanen, die poepen de hele boel onder en overal liggen veren.

Dit vinden wij niet zo'n succes, zoals jullie kunnen begrijpen.
Wie heeft er tips om ze van de wei af te krijgen??

Alvast bedankt!!

TinkerTreas

Re: Ongenode gasten van weiland wegkrijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 20:23

Mijn oude paard erbij zetten, die heeft een hekel aan zwanen Haha!
Sorry, nu weer even serieus.
Kun je de sloten niet afzetten? Dan komen ze er (denk ik) minder snel in.

erat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 20:58

Vervelend zeg! Ik hoorde dat je (hier tenminste) de zwanen niet eens weg MAG jagen. Heel raar, nou hebben wij er gelukkig geen last van...

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 21:00

AFSCHIETEN! nee grapje. Vogelverschrikker neerzetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 21:07

Citaat:
Beschermde soorten
Via de Flora- en faunawet worden de volgende planten- en diersoorten beschermd:
* alle zoogdieren die van nature in Nederland in het wild voorkomen, met uitzondering van de bruine rat, de zwarte rat en de huismuis
* alle soorten vogels die van nature op het grondgebied van de lidstaten van de EU in het wild voorkomen
* alle amfibieën en reptielen die van nature in Nederland in het wild voorkomen
* vissen, en schaal- en schelpdieren voorzover ze niet onder de Visserijwet vallen
* bepaalde aangewezen insecten (bijvoorbeeld vlinders, libellen en mieren)

Ook inheems plantensoorten kunnen beschermd zijn. Zij worden per soort aangewezen door het ministerie van LNV.

Waarde van dieren en zorgplicht
Een groot verschil van de Flora- en faunawet met de vorige wetten is de benadering van dieren. Voorheen werden dieren altijd bekeken vanuit het oogpunt van de mens. Ze waren nuttig, of mooi, of schadelijk. Nu worden dieren ook beschermd omdat hun bestaan op zichzelf waardevol is (dit wordt de intrinsieke waarde genoemd). Dus zonder te kijken wat die dieren voor de mens betekenen.

Vanuit dit idee is ook de zorgplichtbepaling ontstaan. In die bepaling staat: 'Een ieder neemt voldoende zorg in acht voor de in het wild levende dieren en planten, alsmede voor hun directe leefomgeving'. Dat geldt dus voor iedereen en voor alle Nederlandse soorten. Ook staat in de wet dat als je toch dieren moet bestrijden, je het welzijn van dieren niet onnodig aan mag tasten en dat je dieren niet onnodig mag laten lijden. Zo mag je bijvoorbeeld huismuizen - die zijn niet beschermd - bestrijden, maar alleen op een diervriendelijke manier. Dit geldt ook voor jagers, zij moeten er bij de jacht voor zorgen dat dieren niet onnodig lijden.

Verbieden van handelingen
Het belangrijkste onderdeel van de Flora- en faunawet is het verbieden van handelingen die het voortbestaan van planten en diersoorten in gevaar brengen. Die verboden moeten ervoor zorgen dat in het wild levende planten en dieren zoveel mogelijk met rust worden gelaten. De handelingen die de wet verbiedt zijn bijvoorbeeld:

* plukken, vangen en doden
* verstoren
* vernielen van leefgebied, nesten en holen
* weghalen eieren
* bezit en handel

Het is volgens de Flora&Fauna wet dus verboden de zwanen te verstoren.
Doe je het toch kan het een een behoorlijke boete kosten.....

erat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 21:53

Ilindra, aha, dus toch! Tsja, het is wel vervelend want waar zwanenschijt ligt, schijnen de paarden niet meer te grazen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 08:26

De pony's staan nu opgehokt, dus grazen op de wei kunnen ze nu niet.

Maar we willen volgend jaar wel weer een mooie volle wei hebben.
Maar het is toch niet verboden ze weg te jagen. Ze hebben genoeg ruimte en ik zie ze nooit op omliggende weilanden zitten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 09:14

IK snap je probleem niet. Je weiland wordt gratis bemest. Weet je wat guano (vogelmest) kost als je het moet kopen?

Boyzone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 09:23

Op mijn vorige stal worden de zwanen wel weg gejaagd. We begonnen met 2 zwanen, 1 nestje van 3, toen dus 5 zwanen. Jaar daarop, 4 koppels, dus 8 zwanen met nest.
Het jaar daarop werd het gewoon te veel, nu zitten ze verspreid over 5 grote weilanden, dankzij het verjagen. Nu hebben ze ook geen ruzie meer, want er was soms niet te rijden door die ruzie's.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 09:28

Toch zou ik ze niet graag verjagen, heb er een keer een achter me aan gehad. hihi ben je echt niet blij. Gelukkig stond m'n pony bij me daar ben ik zo op gesprongen en ben snel weggegalopeerd. Bij ons vielen ze ook echt aan als je je paard uit het land ging halen. Totdat ze de hond loslieten. Die heeft er een keer een jong van doodgebeten (wel heel erg zielig), en toen zijn ze weg gebleven.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 22:08

Dus hoe kun je ze het beste verjagen? Het minst gevaarlijk voor jezelf en de zwanen?

Die vogelmest zorgt er trouwens voor dat er geen gras, maar rare plantjes op de wei komen.

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 07:09

wegjagen die beesten....