24/7 buiten, worden jullie paarden niet vreselijk dik?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ashquar

24/7 buiten, worden jullie paarden niet vreselijk dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 19:14

Een vraagje aan de mensen die hun paarden altijd buiten hebben (op het land).
Worden jullie paarden 's zomers niet vreselijk dik?

snowdon

Re: 24/7 buiten, worden jullie paarden niet vreselijk dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 19:30

's Zomers juist niet, door de droogte die veelal heerst.

Verder je paard niet teveel bijvoeren, eventueel gedeelte van de wei afzetten zodat ze niet teveel kunnen weggrazen en ze in beweging/aan het werk houden scheelt een hoop.

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 19:32

ja de mijne is nu wel een tonnetje op beentjes, maar dat heeft ook te maken met het feit dat er veel voedsel/mest in de darmen zit.
nu staat mijn pony stil omdat ze een wonde aan haar been heeft, maar als ik haar regelmatig longeer, wordt ze niet te dik.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 19:33

me kleine rondgeribde pony wel, maar mijn platgeribde paard niet. en dat platgeribde zit t verschil[list]

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 19:33

Onze paarden stonden in de zomer ook 24/7 op het land, en we voerden niet bij. Ze zijn beide superdik geworden. Santos is op dieet geweest maar Lady heeft nog steeds een megabuik. Ze hebben 1ha.
Veel gewerkt hebben ze ook niet. Haha!

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 19:33

Nee hoor, wij bemesten ons land minimaal dus we hebben niet al te vet gras en we doen aan stripbegrazing, dus elke dag een stukje......

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 20:06

Die van mij staat het gehele jaar 24/7 buiten en wordt daar echt niet dik van. Maar die van mij loopt dan ook op een pad met inloopstal en gaat elke dag even op de wei. De eerste keer is dat 20 minuten en dat wordt steeds meer opgebouwd. En dan kijken we altijd naar het aantal / hoogte van het gras wat er nog staat. Staat er dan op een gegeven moment weinig tot bijna geen gras, dan mag hij de gehele dag erop blijven en wordt dan wel bijgevoerd met hooi. En verder krijgt hij muesli bijgevoerd, maar dat krijgt hij alleen als hij gewerkt heeft Lachen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 20:08

Mijn pony wordt in de zomer wel een stukje dikker ja, ze krijgt dan niets bijgevoerd maar we trainen wel. Mocht ze toch veel dikker worden, dan gaat ze naar een kaler stukje gras.
Mijn paard komt wel wat aan, maar wordt niet dik.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 20:11

nee hoor. ze krijgt alleen gras dat groeit in de zomer. swinters bijvoeren met hooi. gaat prima. ze eet zelf hoeveel ze wil omdat ze niet hoeft te schrokken. ze weet dat ze altijd kan eten wanneer ze wil;)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 20:19

Nooit last van gehad, ze hebben natuurlijk wel wat meer beweging dan stal paarden. Geregeld omweiden en zorgen dat te weide niet te vet wordt is natuurlijk wel handig. Een dikke buik mag wel, dat is gewoon verterend gras.
Afgelopen jaar hebben we bij moeten voeren vanwege de droogte. Ze stonden met drieen op ongeveer 8000 m2.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 07:49

hahaha jouw onderschrift! geweldig mrie!

maar ik denk dat een paard sowieso dik wordt als je hem geen beweging geeft;) een paard dat lekker buiten staat kan tenminste zelf bewegen zoveel als ie wil...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 08:08

Nee, ze zijn hier niet te dik geworden. Ik werk ook met stripbegrazing, de mijne krijgt dan elke dag nog een aura koek, de andere 2 krijgen er niks bij.
Ook hier hebben ze vanwege de droogte een maand op hooi gestaan in de zomer, maar nu hebben ze dan ook nog steeds gras.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 08:19

die van mij wel, ik moet echt gewoon opletten dat ze niet te veel gras krijgen!
deze zomer hadden ze een kaal land voor 's nachts, en dan kregen ze elke dag een meter erbij om te grazen zegmaar.
verder een pluk hooi voor de droge stof/ balans, en een pavo summerfit koek.
nu staan ze ergens anders, en ik moet dus echt opletten dat ze niet te vaak worden omgeweid, want ze zijn al weer een stuk dikker geworden!
ze krijgen behalve weidegang ook nauwelijks beweging moet ik zeggen, ik moet toch echt eens met dagelijks rijden beginnen.. Bloos

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 08:23

Sterker nog, ik moet mijn paard bij blijven voeren op de wei, anders valt hij echt in.
Moet er wel bij vertellen dat het arm bemest land is en de grond zowiezo al schraal is. Paarden staan met zijn 3-en op ruim 2ha. Hij is wel dagelijks aan het werk

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 08:25

ligt er misschien ook aan wat voor ras het is, ik heb een fjord, zij lijkt overal wel dik van te worden, en heeft als hobby eten! Vork

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 08:28

Walter heeft ook als hobby eten, maar is een kruising arabier x kwpn. Die krijgt wel een grasbuik, maar echt dik wordt ie niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 09:15

mijn paard wordt nu pas 'bol' van al het vocht dat in het gras zit

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:19

afgelope maanden werden mn paarden niet dikker, maar juist wat slanker. ze kregen niks bijgevoerd en worden wel gereden.
nu ik laatst met dit slechte weer een week niet kon rijde, vond ik ze wel dikker lijken, maar dat zal dan wel komen van dat vocht in t gras? en de wintervacht een beetje Knipoog

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:59

Hij is alleen maar afgevallen sinds hij 24/7 op de wei staat, hij kreeg op de vorige stal ook teveel krachtvoer naar mijn idee.
En het is niet echt (echt niet dus) een typetje dat rustig de hele dag staat te grazen, hij is uh, nogal speels aangelegd...

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 11:06

tosca staat de hele zomer 24/7 buiten, en ze wordt echt wel dik!! Lachen er staat bijna geen gras, en we voeren ook nog bijna niets bij want ze heeft niet zo veel nodig

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 18:40

Mijn paard wordt er niet dik van. Hij moet bijna elke dag aan het werk en krijgt in de zomer gewoon minder krachtvoer en geen hooi. Bij ons zijn de weilanden ook in stukken verdeeld, dus dan staan ze overdag een paar uur in een vol land en de rest van de dag in een schraal land.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 19:46

Ze zijn wel wat aan de dikke kant, maar ik zie ze liever iets te dik dan te mager.
Verder hebben ze bij mij niet het hele land. Een gedeelte heb ik met schrikdraad afgezet en dat verzet ik regelmatig een stukje.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 15:25

Niet dik, maar wel een buik met gevulde darmen Tong uitsteken !
Oftewel, een grasbuik Tong uitsteken

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:36

Mijn rijpaarden wel, die lopen nu dus nog maar enkele uurtjes per dag op de wei en staan de rest van de dag in de paddock. De jonge paarden en drachtige merrie`s kunnen dat krachtvoer juist goed gebruiken en worden dus niet dik maar hebben wel een goede conditie hierdoor. Voorheen hield ik mijn paarden altijd op schrale weide waar ze de hele dag wat konden knabbelen. Maar zoals wij ze nu beweiden bevalt mij eerlijk gezegd beter. Ze doen het er beter op, blijven mooi en dan beetje grasbuikje wat ze krijgen train je er zo af.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:50

Amo is gezellig rond. Haha!
Niet dik, maar zeker ook niet mager. Hij is gewoon goed op gewicht. Ik rij met hem ongeveer 4/5 keer per week een uur.
Amica, die is wel echt te dik. Maar die wordt ook maar een keer of 2 per week gelongeerd, en staat zich verder vol te vreten. Haha!