welke bodembedekking in schuilstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wednesday

welke bodembedekking in schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 22:08

(ik stel deze vraag voor iemand anders)

Het gaat over een stal van 6m-3m die we waarschijnlijk aan één zijde gaan openlaten ofwel gewoon twee stallen van maken van 3-3. Dat is nog niet helemaal duidelijk. De stal komt gewoon in de wei te staan. Nu vroegen we ons af wat het beste als bodembedekking te gebruiken vooral voor in de winter zodat het paard toch iets heeft om zacht / warm op te gaan liggen.

Voorwaarden:
- snel vergaan (wegens geen grote plaats voor de mest / vuile bedekking te gooien)
- niet te duur
- gemakkelijk proper te houden.

Eerst dachten we aan stro maar volgens onze ervaring vergaat dit zeer traag. Nu vroegen we ons o.a. af of bv Vlas sneller vergaat?

alvast bedankt

kinsealy

Re: welke bodembedekking in schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 00:04

Wij hadden vroeger in onze schuilstal wel altijd stro, maakten er een potstal van, dus dan heb je ook niet erg veel afval, elke dag een beetje de vieze plekken en mest eruit scheppen, laag schoon stro eroverheen en af en toe helemaal leegscheppen en verversen.
Werkte prima!

Linda01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:28

Het is inderdaad handig om er een poststal van te maken, en ook nog eens lekker warm voor je paard! Door de dikke laag stro die je krijgt is de bodem van de stal namelijk super geïsoleerd! (erg fijn bij bijv. vorst)
Vlas of zaagsel vergaat mischien wel iets sneller, maar is ook mider warm voor je paard, en als het inregent krijge je allemaal van die klonterige troep..

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 10:43

Bedankt voor de antwoorden.
Het probleem is echter dat we geen plaats hebben om het vuile strooi + mest te gooien. We gaan waarschijnlijk een kleine hoek van de wei afspannen en het daar gooien maar ik denk dat het veel te veel gaat worden. Van een hele winter heb je een aardige hoop mest (en vuil stro).
Heeft er iemand misschien nog een andere oplossing?
en wat bedoelen jullie iegenlijk met poststal?

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:39

waarom laat je de mest niet een keer ophalen door een loonwerker of zo?

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 12:49

weet iemand hoe dat zit in België met mestophaaldiensten? Want ik heb er hier al vaak over gehoord maar dacht dat het enkel in Nederland bestond.
Ik weet ook niet of die eigenaar van de paarden dat wel wilt maar ik zal het eens voorstellen. andere ideeën nog welkom

Mercedesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 13:07

Ik heb zelf vlas waar ik erg tevreden over ben, maar dan zou je wel een opstaande rand of iets dergelijks moeten maken, anders lopen ze alles eruit waarschijnlijk. Ik moet "mijn" mest wegbrengen met een aanhangwagen en wil dus ook zo min mogelijk vuile bodembedekking wegbrengen anders blijf ik rijden!

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 20:52

het zou wel lukken zo'n rand te maken. Maar is het dan echt minder warm??

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 20:55

Vlas of hennepvezel lijkt dan inderdaad het best, verteerd snel en heeft minder volume dan stro. Ik ken meerdere mensen die er erg tevreden over zijn, ga het zelf voor het eerst proberen. Warm maakt volgens mij niet zoveel uit als het maar droog is, stro is ook niet warm en een paard kan meer kou hebben dan vaak gedacht wordt.

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 21:40

ok bedankt. Het gaat dan waarschijnlijk vlas worden. Maar wat is eigenlijk hennepvezel? Lijkt me iets anders dan bodembedekking Haha!

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 19:40

Wij hebben niks op de grond in de loopstal liggen want ze liggen er nooit, ze liggen altijd buiten in het zand.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 19:51

Nee hoor is echt bedoeld als bodembedekking voor paarden. Het is een hennepsoort die wordt gehakseld en gedroogd en werkt ongeveer hetzelfde als vlas. Het is bij ons in de buurt te koop onder de naam Hempflex. Ik heb het ook in mijn hondehok liggen en de hond gaat er graag in, blijkbaar is er prima op te liggen en het neemt veel vocht op.

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 19:31

ok we gaan dus waarschijnlijk vlas leggen. Maar nu moest ik nog vragen wat te doen als het paard die vlas opeet? Want blijkbaar heeft ze een aantal jaar geleden hetzelfde geprobeerd maar toen at dat paard heel veel vlas. Kan dit kwaad? (ik vermoed van wel) Toen had ze er Javel opgedaan omdat het paard er dan normaal van af zou blijven maar het paard bleef het gewoon eten. Dus het is wel belangrijk om te weten of vlas heel slecht is voor het paard? Zou hempflex dan beter zijn?

Mercedesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:26

Als ze het opeten zijn vlas en hennep net zo slecht. De mijne eten het nooit, er is wel iets voor om er op te doen, maar ik weet de naam niet. Misschien iemand anders?

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:32

cresil??? vies stinkspul is het wel maar het werkt super. Flesje kost ongeveer 20 euro, maar je doet er ruim3 tot 4 maanden over. Het ook alleen het nieuwe vlas wat ze op eten. Ik vind het super werken. had geen vertrouwen meer in vlas, nadat mijn merrie na koliek (van vlas) ingeslapen moest worden, maar toch nog het vlas een kans gegeven, en zijn we cresil gaan gebruiken en het werkt super! het is erg makkelijk schoon te houden zelfs als je maar 1 x in de week de natte plekken eruit haalt. Bij vlas zijn mijn bevindingen ook dat het nat naar beneden zakt, en het droog blijft op de toplaag. helaas staat mijn paardje zo vaak te spoken in stal (dubbeltjes zoeken tussen het vlas) dat hij alles door elkaar schopt, maar zelfs dan is vlas heel fijn.

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 18:09

dat cresil haal je dat in een ruitershop of bij de apotheker of waar?
Want het paard at er blijkbaar echt wel heel veel van en nu ik hierboven lees over die koliek enzo word ik toch ongerust.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 18:21

niet doen als het paard het eet
mijn pony heeft dit ok gehad van alles er opgespoten en gedaan hij bleef eeten
heb gewoon op stro staan
anders gewoon zand of rubberen maten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 18:27

Mijn ervaring is dat het in een in/uitloop stal een behoorlijk zooitje wordt als je daar stro of wat dan ook in gaat gooien.

Mijn voorkeur gaat uit naar een paar rubber matten...makkelijk schoon te houden en paard hoeft zo niet op de stenen te liggen.

Alhoewl het niet echt uitmaakt...sommige liggen liever op beton of op het natte gras. Verward

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 18:49

Wij hebben niks in de uitloopstal liggen. Misschien dat ik als het heel koud wordt er stro indoe, als mijn stalgenoot dat goed vindt Haha! Vorige winter stond mijn paard op stal en die had ik op stro staan. Wij hebben ook geen opslag voor mest/stro. Dus heb ik het de hele winter over het land verspreid waar ze toen niet stonden. Op het laatst zag het weiland er wel een beetje apart uit met al dat stro, maar in het voorjaar was alles alweer weg.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 18:53

Ik gebruikte altijd stro in de schuilstallen, en als het niet zo heel koud was niks.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 19:06

Ik heb net als cowgirl een paar rubber matten in mijn schuilstal liggen en dat bevalt prima. Geen troep van uitgelopen stro etc, ze kunnen droog en warm liggen.

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 19:52

rubber lijkt me niet zo makkelijk liggen maarja ben geen paard Haha! Ik zal het nog eens met de eigenaar bespreken en eens zien of ze nog vragen heeft. Dan horen jullie het wel!
allemaal bedankt voor de antwoorden en tips

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:32

cresil kun je halen bij ruiterzaken ofzo. Haal het zelf bij de dommelsche watermolen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 07:48

ik gebruik rapsodie en dan als potstal. dus elke keer een laag er overheen en 1x in de zoveel weken de natte bodem er uithalen. deze zomer hebben ze amper binnen gestaan dus is het erg goedkoop. winterdag zal er iets meer doorgaan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:31

Wij hebben ook alleen rubber matten. Heel fijn Lachen Als ze erin mesten kun je het makkelijk schoonmaken zonder veel afval. En bij ons liggen ze nooit in de stal, alleen buiten in het zand wel eens.
Ze mesten of plassen trouwens nooit binnen, schijnbaar vinden ze dat niet fijn als het tegen hun benen op klettert Tong uitsteken