Wie kan mij meer vertellen hierover?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

russel schreef:Kun je hier iets mee?
Leverbot (Fasciola hepatica)
De leverbot komt voornamelijk voor bij schapen en in natte gebieden. Paarden die samen met schapen gehouden worden kunnen ook worden besmet. Dit komt echter zelden voor.
Via hooi of gras waarin de larven zich bevinden kan het paard besmet raken. In het paard trekken de larven naar de lever. In de galgangen ontwikkelen ze zich tot volwassen leverbot. Eitjes van deze volwassen leverbot zullen via de mest uitgescheiden worden en weer in het weiland terecht komen.
Een leverbotinfectie kan acuut of chronisch zijn. De acute infectie leidt vaak tot plotselinge dood.
Leidt tot:
* Zweten na het eten t.g.v. slechte voedselvertering, koliekgevoelig, bloedarmoede, leverfalen, vertraagde groei en chronische diarree.
Bron :http://www.verm-x.nl
Marigold schreef:geiten gaan vaak aan de staart knagen.
Cassidy schreef:Drachtige merries iig niet samen met schapen op een land, schapen kunnen drager zijn van een bacterie die oa de oorzaak kan zijn dat de merrie aborteerd.
Schapen afwisselend met paarden op het land wordt wel vaker gedaan omdat schapen al het gras eten (ook wat paarden laten staan) en de hoeven van de schapen eventuele oneffenheden in de grasmat die door paardenhoeven zijn ontstaan weer plat kunnen trappen.Ik zou persoonlijk mijn paard niet tussen de schapen zetten...
Marigold schreef:geiten gaan vaak aan de staart knagen.