Schapen bij paard op de weide? Wel of niet slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Schapen bij paard op de weide? Wel of niet slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 09:51

De ene zegt dat het gevaarlijk is de ander dat het juist goed is... Verward

Wie kan mij meer vertellen hierover?

Britt

Re: Schapen bij paard op de weide? Wel of niet slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 09:52

Kan niet ivm met overdraagbare ziektes, zoals longwormen etc.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 09:54

ligt eraan of je paard achter de schapen aan gaat jagen, in dat geval is het slecht voor de schapen.
schapen bij paarden in is verder juist handig omdat ze de toppen gras eten die je paard laat staan, en met hun kleine voetjes de zode weer vasttrappen Lachen

/edit ik lees iets over longworm?
dat zeggen ze ook van ezels.
de 1 zegt dit en de ander dat.
wil wat ezels betreft wel eens weten wat er nou van waar is.
maar schapen heb ik nog nooit van gehoord dat dat kwaad kan, het beste is koeien, dan paarden, dan schapen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 11:14

Bij de stal waar Jeannine heeft gestaan schijnt er een paard aan dood gegaan te zijn (ook die longworm dacht ik). Maar Ginger heeft vanaf dat ze veulen was op dezelfde wei gestaan met schaapjes. Dus ja...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 11:21

Drachtige merries iig niet samen met schapen op een land, schapen kunnen drager zijn van een bacterie die oa de oorzaak kan zijn dat de merrie aborteerd.

Schapen afwisselend met paarden op het land wordt wel vaker gedaan omdat schapen al het gras eten (ook wat paarden laten staan) en de hoeven van de schapen eventuele oneffenheden in de grasmat die door paardenhoeven zijn ontstaan weer plat kunnen trappen.Ik zou persoonlijk mijn paard niet tussen de schapen zetten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 11:24

Kun je hier iets mee?

Leverbot (Fasciola hepatica)
De leverbot komt voornamelijk voor bij schapen en in natte gebieden. Paarden die samen met schapen gehouden worden kunnen ook worden besmet. Dit komt echter zelden voor.
Via hooi of gras waarin de larven zich bevinden kan het paard besmet raken. In het paard trekken de larven naar de lever. In de galgangen ontwikkelen ze zich tot volwassen leverbot. Eitjes van deze volwassen leverbot zullen via de mest uitgescheiden worden en weer in het weiland terecht komen.
Een leverbotinfectie kan acuut of chronisch zijn. De acute infectie leidt vaak tot plotselinge dood.

Leidt tot:

* Zweten na het eten t.g.v. slechte voedselvertering, koliekgevoelig, bloedarmoede, leverfalen, vertraagde groei en chronische diarree.

Bron :http://www.verm-x.nl

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 11:32

Mijn paard staat op een schapenboerderij, wij wisselen het altijd af, eerst de schapen over het land om het langste gras eraf te eten, dan de paarden en dan de schaapjes weer. Zo houden we het land mooi. We hadden ze eerst samen op het land, alleen toen kwam er een shet bij en die vond het grappig om de schapen bij hun wol te pakken en mee te sleuren, en achteraan te rennen. Dus nu staan ze apart. Nooit problemen mee gehad en de boer heeft jaaren welshjes gefokt en ook toen stonden ze al samen.

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 11:49

Bij ons op stal wordt het ook afgewisseld. Soms staan de schapen op hetzelfde stuk, maar die kunnen dan altijd onder de omheining door naar het volgende stuk, weg van de paarden. Niet dat die iets ermee doen, maar goed. Ik heb inderdaad ook gehoord over leverbot, maar hier in de buurt is er een paard aan overleden die NIET bij schapen stond. Voor zover ik weet worden de (paar) schapen die de stalhouder heeft ook (preventief) behandeld tegen leverbot.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 11:57

russel schreef:
Kun je hier iets mee?

Leverbot (Fasciola hepatica)
De leverbot komt voornamelijk voor bij schapen en in natte gebieden. Paarden die samen met schapen gehouden worden kunnen ook worden besmet. Dit komt echter zelden voor.
Via hooi of gras waarin de larven zich bevinden kan het paard besmet raken. In het paard trekken de larven naar de lever. In de galgangen ontwikkelen ze zich tot volwassen leverbot. Eitjes van deze volwassen leverbot zullen via de mest uitgescheiden worden en weer in het weiland terecht komen.
Een leverbotinfectie kan acuut of chronisch zijn. De acute infectie leidt vaak tot plotselinge dood.

Leidt tot:

* Zweten na het eten t.g.v. slechte voedselvertering, koliekgevoelig, bloedarmoede, leverfalen, vertraagde groei en chronische diarree.

Bron :http://www.verm-x.nl

Leverbot is een beestje (parasiet) die op een bepaald soort slak(je) voorkomt. Deze komt voor in natte gebieden (vorig jaar heel veel last van gehad bij ons in de buurt). Schapen gaan er idd vaak dood aan (zijn al niet zulke sterke beesten). Maar paarden en koeien kunnen het ook krijgen. Dit komt dan niet DOOR de schapen. Maar door een natte periode in combinatie met het slakje.... Voor de rest weet ik niet of het nadelige gevolgen heeft een paard met schapen te zetten. Ik heb er geen moeite mee (behalve als ik die schapenderrie weer uit zijn pootjes moet schrapen wat keihard wordt haha). Hij is tot op heden nog steeds erg gezond

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 12:03

geiten is toch wel goed?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 16:17

geiten gaan vaak aan de staart knagen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 16:25

tsja de staart van mijn paard zit al in de maag van een shetlander dus dat scheelt Clown

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 16:27

oh!
dat hoor je dan weer minder vaak Clown

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:03

Marigold schreef:

ze eten alles hé!
ik bedoel dus om en om op het land.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:15

o om en om ja dat kan wel.
maar wat ik dan zelf weer minder vind is dat er voor de geiten wel gaas om het land moet, en dat vind ik voor paarden een beetje gevaarlijk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 22:00

geiten eten ALLES: touw, papier, afgewerkte olie....
Cool

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 22:06

Nee, ik zou ook niet zo graag mijn paard bij schapen op een wei zetten vanwege die wormbesmettingen.

Tja, en die geiten knagen de hele staart eraf.. dus das ook weer minder.
Die van mij staat weleens bij een koe Haha!

corina77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 22:13

Die van mij heeft weleens een poosje tussen de schapen gelopen. Geen problemen mee gehad. Alleen als ze 's morgens de wei inging dan rende ze altijd een paar meter achter één van de schapen aan, maar ging daarna snel gras eten.

corina77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 22:16

Ik zou niet zo snel geiten erbij doen, om de reden die jullie ook noemden: eten alles.

Wat dat gaas betreft, Onze shet ging overal doorheen. Toen hebben we aan de buitenkant van het stroomlint gaas geplaats.
Tegen de wei van de paarden aan zit er wel een behoorlijk stukje tussen zodat de paarden niet in het gaas kunnen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 07:24

Cassidy schreef:
Drachtige merries iig niet samen met schapen op een land, schapen kunnen drager zijn van een bacterie die oa de oorzaak kan zijn dat de merrie aborteerd.

Schapen afwisselend met paarden op het land wordt wel vaker gedaan omdat schapen al het gras eten (ook wat paarden laten staan) en de hoeven van de schapen eventuele oneffenheden in de grasmat die door paardenhoeven zijn ontstaan weer plat kunnen trappen.Ik zou persoonlijk mijn paard niet tussen de schapen zetten...

Goed dat ik dat ff weet...
Dan gaan we dus de 4 schapen die gisteren bij Katie zijn gezet weer moven Cool

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 07:32

Marigold schreef:

Soms doen schapen dat ook wel hoor Knipoog
Buren van ons hadden pony's en schapen. Ze hebben dat wel eens bij elkaar in de wei laten staan. Alleen bij de pony's was wel een stuk van de staart er af gegeten.

corina77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 07:44

Er is wel een middeltje te krijgen om in de staart te smeren.
(kribbox ?) Is wel een heel gesmeer, en de staart ziet er dan nogal viezig en plakkerig uit, maar het werkt wel. Is ook tegen veulens e.d. die aan de staart eten, en kan je ook in de box of op ander plaatsen gebruiken waar je paard bijvoorbeeld aan knabbelt. Kies dan wel voor de pasta vorm, die is veel beter dan de vloeibare, bovendien is de vloeibare niet watervast, dus niet geschikt voor gebruik buiten.

Firefly1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 07:48

Onze paarden en pony's staan tussen de schapen, koeien en loslopende kippen, we hebben er nog nooit problemen mee gehad. Goed ontwormen is wel belangrijk.

Pablo_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 07:52

Mijn paard heeft een maand lang met paarden en schapen samen in een weiland gestaan. Hij liet de schapen met rust en zij hem en hij heeft er niets aan over gehouden. Denk dat als de dieren goed ontwormd worden en er een goede controle is, dat het best mogelijk is.

Of de schapen worden opgejaagd of dat ze juist gaan knagen aan staarten is meer afhankelijk van het dier zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 08:05

mijn oudje heeft jaren tussen de schapen gestaan. Ze had zelfs een maatje aan 1 van de schapen. Ze is inmiddels 21 en is nog steeds gezond.