bouwvergunnig schuur vs onderdak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Auks

bouwvergunnig schuur vs onderdak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 20:19

Ik heb een eigen wei van 1 ha.
Daar staan mijn 2 ijslanders en mijn shetlandpony.
Ik wilde graag een schuilstal bouwen maar krijg geen vergunning van de gemeente.
De grond heeft een agrarische bestemming..
En dus mag er niet gebouwd worden....
De paarden staan (nu al 3 jaar) het hele jaar door dag en nacht buiten.
Wel heb ik schuttingen geplaatst voor de luwte.
En er liggen stelconplaten voor droge sta plaatsen.
Slecht hebben ze het dus niet....
(ik hoor ook vaak genoeg dat als ze wel een schuilstal hebben ze er eigenlijk toch niet in gaan staan.)
Maar voor mijn eigen gemoedsrust (en ook handig voor hooiopslag etc.) zou ik toch graag een schuilstal/schuur bouwen.
Nu was er iemand die me vertelde dat als je dieren langer dan een jaar op een plaats staan...
Je niet een bouwvergunning voor een schuur maar een bouwvergunning voor onderdak aan moet vragen.
Volgens deze persoon zou het wettelijk geregeld zijn dat na een jaar ze je niet onderdak voor je dieren mogen weigeren omdat een dier recht heeft op onderdak?

Mijn vraag is nu dus... wie is hier bekend genoeg met de wet... en kan mij advies geven in deze?
Waar kan ik de regels vinden? en Hoe vraag ik dit aan bij de gemeente zodat ze wel moeten?

Ibbel

Re: bouwvergunnig schuur vs onderdak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 20:22

Lees even de FAQ. Bouwen mag alleen op grond waar een bouwblok op rust. Geen bouwblok - geen bouwvergunning. Er is geen enkele regel of wet die stelt dat als een dier ergens een jaar staat dat je dan een bouwvergunning zou krijgen. Er is ook geen wet dat dieren een schuilplek moeten hebben.

Als je gemeente een bouwvergunning al heeft aangewezen, dan kun je het verder schudden.

MariekedB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 07:58

Een bijgebouw mag ook buiten het bouwblok gebouwd worden (schuur e.d). Je zou het bestemmingsplan die geldig is voor jouw perceel eens even door moeten lezen.
Er kan best in staan dat het een agrarische bestemminng heeft, maar dat er wel een stal of schuilhok gebouwd mag worden t.b.v. vee.
Ook kun je even kijken op www.vrom.nl. Staat heel veel informatie over bouwen, en ook linken naar wetten en wetboeken (kun je dowloaden met Adobe reader)

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 23:10

Ik heb het zelfde probleem, maar volgens mij is het zo dat er alleen een vergunning wordt gegeven aan bv boeren die hun dieren op een weiland hebben lopen dat te ver is van de boerderij om de dieren naar binnen te kunnen halen. Er moet dus een agrarisch bedrijf bij het weiland horen om een vergunning los te kunnen peuteren.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 23:21

Wij hebben van een braakliggend stuk grond een kinderboerderij gemaakt. In overleg met de gemeente. Daar mochten we wel stallen van bouwen maar dan moest de hoogte wel onder de 2 meter blijven en het passen bij de horizon. In ons geval is dus alles goed geverfd. Maar de gemeente heb je wel nodig.
Er hoeft dus helemaal geen agrarisch bedrijf bij te horen. Wij hadden niets.