nieuwe weidegenootjes, haat en nijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_jiska_

nieuwe weidegenootjes, haat en nijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 11:43

Mijn pony's(shet en fjord, 25 en 24 jaar), staan sinds kort op een nieuwe weide bij 18 andere paarden. Maar nu is het t geval dat ze geen seconde met rust gelaten worden. Ik zie mijn Fjordje alleen nog maar met de oren in de nek. Ik kan ze niet uit de wei halen want ze worden continu aangevallen dus dat is te gevaarlijk voor mij om ze te pakken. Ik ben ook ontzettend bang van paarden, die van mij zijn ontzettend lief, maar als ze hun oren in de nek doen dan ga ik wel een paar meter verderop staan.
Hoe moet ik ze nu verzorgen, en hoe lang gaat dit duren(dat ze zo aangevallen worden)?
Ik durf die wei niet in, ik schijt in mn broek van al die woedende paarden. Dus is dit normaal? Zo niet, dan haal ik ze er zo gauw mogelijk weer weg. Maar het kan natuurlijk ook gewoon de rangordebepaling zijn.
Is het ook wat heftiger misschien omdat het twee oude dames zijn?
Ik hoop dat iemand mij wat nuttige informatie kan geven...

XxSultanxX

Re: nieuwe weidegenootjes, haat en nijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 11:52

ik heb het bij mijn paard ook gehad,die kwam bij een nieuw paard in.eerst hadden we er nog een draadje tussen zodat ze niet bij elkaar konden later mogten ze bij elkaar in.
dat ging niet zo goed.
dat paard was heel erg dominant.
hij pakte mijn paard de helle tijd,soms zo erg dat het bloede.
daarom weer even apart gezegt en later weer bij elkaar.dat ging wel aardig.
hij pakte hem nog wel maar mijn paard had al snel door dat hij niet te dicht bij het nieuwe paard in de buurt moest komen Haha! en nu zijn ze de beste vrienden.zijn ze altijd bij elkaar.
je moet het gewoon goed in de gaten houden hoe het met jou paarden gaat,als ze opengebeten worden zou ik ze weer even apart zetten.
en voor je zelf je,je kan wel gewoon naar je paarden toe gaan hoor Knipoog als je je paard ophaalt en er komt een ander paard aan dat jou paard wil paken even met je halstertouw zwaaien.Meestal loopt hij dan wel weg Knipoog
hoelang staan jou paarden nu al in de groep???want in het begin zal het wel rangordebepaling zijn.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 21:31

Vervelend is dit, vooral voor twee van die dames op leeftijd. Is er geen mogelijkheid dat ze apart kunnen staan?
Het moet inderdaad wel even wennen, maar met 18 andere paarden in de wei waar je zelf al helemaal de zenuwen van krijgt lijkt me dit niet ideaal.

_jiska_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 15:16

vanmiddag was het wat minder erg, kon ze eruit halen zonder achtervolging enzo. mijn fjord is alleen ontzettend giftig naar alle andere paarden, ze beschermt de kleine ook veel te erg. dat zorgt ook weer voor gevaarlijke situaties voor mij, want ze plet me gerust om naar de kleine heen te moeten. vanmiddag in het stroomdraad geduwd door dr, iemand anders werd ook zowt geplet aan de andere kant, ze is heel erg bezig. je ziet r alleen nog maar met de oren in de nek, ook gewoon als ik haar pak enzo. en als ik r aan t touw vastzet krijgt ze paniekaanvallen. begrijp niks van haar... ze lijkt wel bang ofzo. misschien is het ook wel door de naderende onweer, tgaat nu tekeer buiten. ik hoop wel dat het minder word, straks word ik nog bang van der. rijden doen we ook al niet meer, want dan legt ze de oren in de nek en probeert ze me eraf te krijgen.

heb nu een boek over grondwerk met paarden gekocht en ga die maar es doorlezen, hopelijk kan ik dan een beetje met haar aan het werk op een manier die haar wel aanstaat.

maar in de wei dus, als ik de fjord eruit haal word de kleine behoorlijk lastig gevallen, dus dat is nog niet helemaal goed. maar fjord komt wel voor zichzelf op gelukkig, alleen op hun gemak voelen ze zich nog niet. maar misschien komt dat nog... hopelijk. hoop dat ik er straks ook maar een van de wei kan halen zonder dat de ander in elkaar getrapt word op de wei.

maar goed, we wachten af...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 16:53

Ik denk dat het gewoon de rangbepaling is. Zijn ze er zo bij gegooit? Want dan is het logisch dat ze angstig is als je haar vast hebt. Mss krijgt ze het idee dat ze niet kan vluchten als jij haar vast hebt. Als het echt niet beter gaat zou je ze apart kunnen zetten?