Tips gevraagd om een beetje leuk de winter door te komen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ammy01

Tips gevraagd om een beetje leuk de winter door te komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 08:53

De titel zegt het al: kou, vorst, veel te veel regen en lang donker.

Ik heb dan altijd het gevoel dat zowel de paardjes als wij een beetje als mollen leven...'savonds geen puf en zin om te rijden omdat het donker en koud is (heb wel licht in de bak overigens), maar na een dag hard werken ontbreekt echt de puf. Ziek

Op woensdag (vrije dag) en in het weekend proberen we natuurlijk zoveel mogelijk leuke dingen te doen, maar als het echt slecht weer is dan houdt dat ook een beetje op.
En helaas heb ik geen binnenbak....

In die periode staan de paardjes (2) niet meer in de wei, maar in de bak en kunnen elk hun eigen box inlopen. Ze krijgen veel hooi en Hartog gras (in die bakken).
In de bak leggen we ook nog takken om aan te knabbelen. Dus we doen er alles aan dat ze zich niet vervelen. En ze hebben elkaar natuurlijk.

Toch de vraag: wie weet nog leuke dingen om te doen of die je een goed gevoel geven als het winter is? Dus in plaats van kniezen dat je niet kunt rijden iets positiefs doen met de situatie (die kun je toch niet veranderen).

Een voorbeeldje: we hebben net hele mooie nieuwe winterdekens gekocht (die Rhino Wug met ruitje), die zijn zo mooi, dat je bijna gaat hopen dat het snel winter wordt (dat bedoel ik dus)

Of: straks is de mais er weer af, en dan kunnen we weer rijden op het bouwland van de buurman.
Ook iets dat alleen in de winter kan.

Nou ja ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben, alles is welkom!

Tijgertje86

Re: Tips gevraagd om een beetje leuk de winter door te komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 08:58

Als de bodem in de winter bevroren is, ga ik vaak met mijn paard in het bos wandelen. Gewoon aan de hand...hoofdstel om en lopen maar. Als we dan op de speelwei in het bos aankomen, dan laat ik m'n paard daar even grazen en dan lopen we daarna weer verder. Ik vind wandelen wel iets hebben!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:01

Juist als ik eigenlijk weinig puf heb om te rijden, klim ik er toch nog even op. Daar krijg ik zo veel energie van. Lekker dik inpakken ( thermolaarzen, broek en lekkere handschoenen ) en gewoon gaan rijden. Als de bodem echt bevroren is kan je altijd nog gaan wandelen ofzo, maar als het even kan klim ik er elke dag op. En dan naar huis en lekker binnen bij de kachel zitten met een drankje, moet je eens kijken hoe leuk de winter eigenlijk is!

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:01

Dikke jas, sjaal, muts op, driedubbele sokken aan...er ligt een heel dun laagje sneeuw waardoor je voeten knerpen als je loopt.
De lucht is blauw en het zonnetje schijnt....

bij de stal op strobalen zitten , luisterend naar het gechomp van je paard op het hooi, je kan je adem zien....

je neemt een beker hete chocolademelk uit je meegebrachte thermoskan en knabbelt er lekker speculaas bij.
Je paard briest tevreden, duwt een warme neus in je nek en vist dan de lekkerste sprietjes uit zijn hooi...

Heerlijk zulke winters...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:03

Afspreken met iemand anders om samen te gaan rijden. Doe ik ook altijd, en dan is het je eer te na om af te bellen als het een beetje koud is, of regent. Uitstekende stok achter de deur om 's winters gewoon door te rijden. Enne, sneeuw en vorst houdt ons ook niet tegen hoor!

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 09:13

jacimatho schreef:
Dikke jas, sjaal, muts op, driedubbele sokken aan...er ligt een heel dun laagje sneeuw waardoor je voeten knerpen als je loopt.

bij de stal op strobalen zitten , luisterend naar het gechomp van je paard op het hooi, je kan je adem zien....

je neemt een beker hete chocolademelk uit je meegebrachte thermoskan en knabbelt er lekker speculaas bij.
Je paard briest tevreden, duwt een warme neus in je nek en vist dan de lekkerste sprietjes uit zijn hooi...

Haha! Heel poetisch dit...leuk hoor, dankje. Dit is er idd een in de categorie 'goed gevoel'.

Die andere tips zijn heel praktisch, bedankt. Dat wandelen in het bos: ik ging er altijd vanuit dat ze in de winter door de kou veel te fris zijn om rustig door het bos te gaan...maar misschien vergis ik me daarin...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:22

Franka_Vosje schreef:
Die andere tips zijn heel praktisch, bedankt. Dat wandelen in het bos: ik ging er altijd vanuit dat ze in de winter door de kou veel te fris zijn om rustig door het bos te gaan...maar misschien vergis ik me daarin...

Dat is per paard natuurlijk verschillend, maar ook een kwestie van wennen. Nu al mee beginnen af en toe, zodat ze het straks gewend zijn en niet meer over hun toeren gaan. Als ze heel de dag in de bak staan, zoals je beschrijft, zijn ze hun ergste energie toch wel kwijt. Als ze een keertje een beetje dribbelen of hupsen is er nog geen man overboord, gewoon je touwtje beethouden en stevig doorstappen!

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:24

Stappen over bevroren velden
In vol vertrouwen - ongezadeld
Luisterend heft mijn paard haar hoofd
Verder maar weer in de morgenzon
In winterkou ligt warmte verscholen
Als de vredige magie je raakt

zomaar een gedichtje over wat ík destijds deed als alles hardbevroren was en er niet normaal gereden kon worden Haha! Als je de eerste letters van boven naar beneden leest zie je trouwens de naam van het paard waarmee ik zoveel "magie" mocht delen! Wat de anderen ook al zeiden - winter is de uitgesproken tijd om lekker te tutten en te kroelen, stal uitmesten en lekker dik opstrooien, flinke wandeling of staprit, warme chocolademelk en zo... vrede met paarden voor iedereen Haha!
oehhh wat ben ik toch hopeloos romantisch Clown

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:27

die van mij staan swinterook lekker ind ebak met mega berg hooi als de grond te hard is ga ik gewoon buiten over de weg hele ronde rijden(lekker stappen) of klickertraining ook ergleuk en kan ook met een harde grond en erg leerzaamzvoor je paard. verders lekker dikingepakt stapritje door het bos of wandelen en als je trug komt lekker water koken en warme choclademelk. heerlijk die winterheeftwel wat.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 09:46

Lekker kroelen en grondoefeningen is ook erg leuk ja. Als het te nat is of vriest is dat natuurlijk ook
prima te doen....
En in het bos komen we regelmatig, (wel onder het zadel) maar in oktober dan houdt dat (tot nu toe) wel zo'n beetje op.
Doordat het weer minder wordt, minder de regelmaat erin daardoor, extra spannend door lang niet geweest en kou...vandaar dat er meestal niks van terecht komt in de winter.
Maar misschien moet ik dat maar eens van ons afgooien...gewoon doorgaan. En er zijn natuurlijk zat momenten dat het in de winter rustig en lekker weer is.
Mijn husband is niet zo'n bikkel (qua paardrijden dan Haha! ), die wil eigenlijk alleen met mooi weer, dus dat helpt ook niet echt

Maar ik heb nog een hele leuke paardenjuf en die wil altijd wel rijden! Ben laatst ook nog met haar het bos ingeweest..dus dat kan misschien nog wel eens handig zijn Nagelbijten / Gniffelen

Wat een leuke reacties!

Van poezie tot praktijk....Super Haha!

Ik dacht dat ik een mutsenbericht had geplaatst dat niemand zou begrijpen maar ik zie dat dat reuze meevalt Clown

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:49

Franka_Vosje schreef:
Lekker kroelen en grondoefeningen is ook erg leuk ja. Als het te nat is of vriest is dat natuurlijk ook
prima te doen....
En in het bos komen we regelmatig, (wel onder het zadel) maar in oktober dan houdt dat (tot nu toe) wel zo'n beetje op.
Doordat het weer minder wordt, minder de regelmaat erin daardoor, extra spannend door lang niet geweest en kou...vandaar dat er meestal niks van terecht komt in de winter.
Maar misschien moet ik dat maar eens van ons afgooien...gewoon doorgaan. En er zijn natuurlijk zat momenten dat het in de winter rustig en lekker weer is.
Mijn husband is niet zo'n bikkel (qua paardrijden dan Haha! ), die wil eigenlijk alleen met mooi weer, dus dat helpt ook niet echt

Maar ik heb nog een hele leuke paardenjuf en die wil altijd wel rijden! Ben laatst ook nog met haar het bos ingeweest..dus dat kan misschien nog wel eens handig zijn Nagelbijten / Gniffelen

Wat een leuke reacties!

Van poezie tot praktijk....Super Haha!

Ik dacht dat ik een mutsenbericht had geplaatst dat niemand zou begrijpen maar ik zie dat dat reuze meevalt Clown

als je bang bent je paard explodeerd als je gaat rijdenen het koud is. leg dan gewoon zweetdekentje erop blijven ze vaak wat rustiger omdatze zichzelf niet hoeven warm te lopen ideaal voor een stapritje en als je der 1 hebt met zadeluitsparing kan je lekker derin gaan zitten blijven je benenheerlijk warm door de warmte van je paard(let op wel met een mak paard anders als je valt zit je vast)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 10:19

Ik ga met mijn paard wat vaker met de trailer naar de binnenbak toe........

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 15:26

Ik kan ook afentoe best wel genieten van de winter....
je gaat ploeterend door de frisse lucht naar school... eindelijk klaar net school ga je lekker naar je paardjes ... je ziet ze lekker op stal staan en in de paddock en ze staan je vrolijk toe te hinniken ... zeker als je ze warme slobber geeft zien ze er zo tevreden uit. Dat terwijl alle leidingen bevroren zijn en je water ineens als een wonder middel ziet. eindelijk klaar met het werken en paardjes tevree op stal lekker naar huis en als je dan je schoenen uit hebt gedaan lekker met je voetjes op de vloerverwarming en heerlijk een bak thee erbij ... t is toch geweldig ... ik heb wel liever de zomer maar ik zie ook wel de romantiek van de winter

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 18:55

wij rijdne gewoon hele winter door kan he tniet in de bak dan lekker lange stap ritjes en daarna sammen lekker wat drinken Lachen
de winter heeft wel iets lekker op stal tuig poetsen paardjes er bij Tong uitsteken

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 19:53

Ga gewoon lekker in de sneeuw spelen met je paard!
Bijvoorbeeld: Maak een hele grote sneeuwbal en doe die in de bak, vinden ze interessant! Of ga lekker sneeuwballen naar ze gooien (niet te hard natuurlijk Tong uitsteken).
En als de bak bevroren is, ga je gewoon lekker op buitenrit.
In de winter is het landschap altijd heel mooi: ga foto's maken van je paard, lekker in de sneeuw. En dan ga je lekker bij je paard in een schone box zitten en gezellig naar buiten kijken, of ga hem lekker poetsen. Lachen

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 20:40

Er zitten weer hele leuke bij! Bedankt allemaal Haha!
Nog meer leuke dingen zijn natuurlijk welkom Bloos

stuiterteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:42

Lekker stapwerk doen! Dekentje erop, zit je ook nog eens lekker warm Knipoog Aan de hand kan je ook stapwerk doen. Zou ik ook de deken oplaten, zijn ze niet springerig van de kou en het belemmerd toch altijd de beweging.

Ik ging vroeger altijd 1 of 2 keer per week in de bak op de manege rijden. Maar dat was op loopafstand, dus dat moet je maar net treffen.

En dan nog het speelwerk in de bak. Je kan ook met je paard spelen zonder erop te zitten. Schept een band en is ook errug leuk om te doen!

Liisan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 15:59

Lekker samen met je paard onder de deken!:D en anders lekker wandelen!

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:40

Ik ga als het koud is altijd met een deken van mn pony om in de stal zitten, paardje ernaast, kop warme chocolademelk, ik kan wel uren zo blijven zitten. Beetje knuffelen enzo.

Ik krijg bijna zin in de winter door dit bericht Tong uitsteken

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:43

jacimatho schreef:

Als je t zo bekijkt heeft t wel wat ja... Maar toch heb ik ook vreselijk de schurft aan de winter...

x_kellyann_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 18:31

Ik heb een vraagje Haha! Is het gevaarlijk om in de sneeuw te rijden met ijzers? Mij lijkt het van wel met eerder uitglijden enzo maar ik zie het toch of nou ja ik hoor het mensen doen Knipoog ??

ps.mij lijkt het wel leuk.

Maryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 19:37

Ik zou het er niet op wagen als ik jouw was. Ik reed op een pony die ook ijzers had, en alleen al op nat gras gleed hij af en toe uit..
Ik durf het iig niet aan Knipoog

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 20:51

Kit_for_ever schreef:
jacimatho schreef:

Als je t zo bekijkt heeft t wel wat ja... Maar toch heb ik ook vreselijk de schurft aan de winter...

Komt omdat echt fijne winters zeldzaam zijn..
Meestal hebben we van dat halfzachte drekweer met massa's gesmolten zwart geworden sneeuw, zwiepende wind en veel te veel regen...
Maar daar kan ik geen mooi plaatje van schetsen, behalve binnen voor een open haard...Knipoog

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 21:51

Dat probleem heb ik dus ook Boos!
Het is maar zo zelden dat het zo mooi is....als dat zo is heb ik er ook geen moeite mee.

Maar die wind en regen, en die prut, dan kan je echt bijna niks...

Over rijden in de sneeuw met ijzers: niet doen!
Als je wilt rijden in de sneeuw: of speciale kalkoenen eronder of, nog beter: geen ijzers.
Je krijgt namelijk van die ijsklonten met ijzers (proefondervindelijk vastgesteld).
Als ze blote voeten hebben dan kan het wel, maar het blijft oppassen....

Ik waardeer jullie leuke en sfeervolle tips...er zitten echt bruikbare dingen bij...
Ik ben juist op zoek om natte harde wind prut ellende nog wat leuks van te maken.

Helaas heeft de buurman (waar het maisland van is waar we 's winters normaal ook mogen rijden) besloten dat er volgend jaar weer gras inkomt.
Vandaag is de mais eraf gegaan (ik al blij) maar ze gaat zo te zien gelijk al beginnen met inzaaien van gras Boos!
Dat wordt dus geen bouwland dit jaar....
Ik snap het trouwens wel want het kan nu nog, mooi weinig last van onkruid als het gras nu nog opkomt....

Nou ja maar weer wat anders verzinnen Clown

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 22:06

En wat ben ik blij dat we aankomende winter een binnenbak hebben Ja....