hoelang niet rijden na casteratie?SPOED!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amazingstar

hoelang niet rijden na casteratie?SPOED!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 18:37

zoals de titel zegt hoelang kun je niet rijden op een gecastereerde pony (ongeveer)
de spoed is omdat we snel moeten beslissen of we een HENGST willen kopen maar we willen weten hoe lang het dan duurt voor we hem ophalen/gaan rijden.
en wat kost het ongeveer denken jullie (castereren)

bedankt alvast!

groetjes!

Rijlaarsdam

Re: hoelang niet rijden na casteratie?SPOED!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 18:40

bel een dieren arts, dan weet je gelijk wat het kost en hoe lang je er niet op kunt rijden.
zelf denk ik als de wond snel dicht groeid een week of 4a 6?
maar het ene paard heeft er meer last van dan de andere.
succes

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 18:45

kvika schreef:
bel een dieren arts, dan weet je gelijk wat het kost en hoe lang je er niet op kunt rijden.
zelf denk ik als de wond snel dicht groeid een week of 4a 6?
maar het ene paard heeft er meer last van dan de andere.
succes

de dierenarts hier doet een beetje vaag erover Boos! vandaar eigenlijk dat ik het hier vraag.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 19:07

Dan bel je een andere dierenarts...

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 19:09

eerst moet je rust houden..na twee weken mag je als het goed is weer beginnen met longeren. moet je conditie weer een beetje opbouwen. En dan kan je beginnen. Ik zou er zelf zeker een maand voor uittrekken.

het licht er natuurlijk ook aan of er complicaties zijn, en bij het ene paard duurt het langer dan bij de ander.

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 19:11

Myra1 schreef:
Dan bel je een andere dierenarts...

ja zou kunnen maar ik heb hier nu ook al wat antwoorden en ik weet het liever nu dan morgen!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 19:13

Maar dan had je ook direct naar de kosten kunnen vragen, wat gewoon per veearts wel eens aardig wil verschillen...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 19:16

bij mij heeft het 250,- gekot was voor een fries is liggend gedaan op de kliniek en 3 dagen gebleven. hij heeft daarna ruim 3 maanden op de wei gestaan hij was er echt heel ziek van. de wond is 3 weken ontstoken geweest. en hij werd daardoor erg mager en ziek .

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 19:19

Myra1 schreef:
Maar dan had je ook direct naar de kosten kunnen vragen, wat gewoon per veearts wel eens aardig wil verschillen...

op zich maken de kosten niet uit verder Knipoog

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 19:19

ikke20 schreef:
bij mij heeft het 250,- gekot was voor een fries is liggend gedaan op de kliniek en 3 dagen gebleven. hij heeft daarna ruim 3 maanden op de wei gestaan hij was er echt heel ziek van. de wond is 3 weken ontstoken geweest. en hij werd daardoor erg mager en ziek .

kan het ook thuis?

SprinT_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 19:21

2 tot 3 weken niet want als je eerder gaat rijden kan de aarder springen..die moet nog vast groeien da had ik ook en als je eerder gaat heb je kans dat ie springt!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 19:25

Kan thuis, je kan er ook binnen een paar weken weer op stappen - eea geheel afhankelijk van hoe oud het paard is (meeste DA's willen volwassen paarden niet thuis doen), en hoe vlot de operatie gaat. Als je pech hebt kan je er ook een paar maanden zoet mee zijn. Houd er wel rekening mee dat je nog geen ruin hebt als je een net gecastreerde hengst hebt! Dat kan óók nog wel een paar jaar duren, ook weer afhankelijk van hoe oud het paard is. Aangezien je vraagt hoe snel je weer kunt rijden ga ik ervan uit dat je het dan over een minimaal 4 jarige hebt. Die kunnen makkelijk nog 2 jaar geestelijk hengst blijven...

Uit praktisch oogpunt, als je toch nog geen paard hebt gekocht, zou ik het lekker bij een ruin houden.

SprinT: als een paard vrij in de wei beweegt, beweegt de huid net zo hard als wanneer je er op zit. Of er aders springen of niet heeft dus niks met rijden te maken. Bovendien zijn er geen aders die moeten vastgroeien dan wel kunnen springen na een castratie.

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 19:42

Ibbel schreef:
Kan thuis, je kan er ook binnen een paar weken weer op stappen - eea geheel afhankelijk van hoe oud het paard is (meeste DA's willen volwassen paarden niet thuis doen), en hoe vlot de operatie gaat. Als je pech hebt kan je er ook een paar maanden zoet mee zijn. Houd er wel rekening mee dat je nog geen ruin hebt als je een net gecastreerde hengst hebt! Dat kan óók nog wel een paar jaar duren, ook weer afhankelijk van hoe oud het paard is. Aangezien je vraagt hoe snel je weer kunt rijden ga ik ervan uit dat je het dan over een minimaal 4 jarige hebt. Die kunnen makkelijk nog 2 jaar geestelijk hengst blijven...

Uit praktisch oogpunt, als je toch nog geen paard hebt gekocht, zou ik het lekker bij een ruin houden.

SprinT: als een paard vrij in de wei beweegt, beweegt de huid net zo hard als wanneer je er op zit. Of er aders springen of niet heeft dus niks met rijden te maken. Bovendien zijn er geen aders die moeten vastgroeien dan wel kunnen springen na een castratie.

heel erg bedankt.
ik heb het inderdaad over een 4 jarige;)
het castereren gaat er eigenlijk om dat mijn merrie niet gedekt kan worden (pony is namelijk voor de handel en kosten worden door de eigenaar nu nog betaald)
er komt wel draad tussen de handelspony's en mijn paardjes (merrie's) maar gewoon voor het geval hij ontsnapt!
gr. amazingstar

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 10:19

amazingstar schreef:
ikke20 schreef:

kan het ook thuis?

Ja het kan wel thuis.
Staand castreren (kan gewoon in de box).
Liggend castreren, wordt in de weide gedaan, maar dan moet het wel droog weer zijn, dan kan nu wat lastig gaan worden.
Hoe lang je moet wachten met rijden is lastig te zeggen, daarom doet je vee-arts waarschijnlijk wat vaag hierover. Het ligt er namelijk aan hoe je paard op de castratie gaat reageren.
Ik heb een paard die er echt heel lang last van heeft gehad (was staand gedaan).
Ik heb ook een paard die totaal geen problemen ervan heeft ondervonden (was liggend gedaan).
Erg lastig dus. Succes met je beslissing.
OK dan!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 10:33

Volgens mij kun je al heel snel weer rijden. Afgelopen voorjaar is er bij ons een twenter gecastreerd. In de wei. De veearts wilde dit thuis doen als het in de wei kon en het paard dagelijks weidegang kon krijgen.
Om de zwellingen te verminderen moest het paard dagelijks beweging krijgen, 2 keer per dag moest er afgespoten worden en hierna 10 minuten draven in de bak (of longe).
En dit moesten we volhouden totdat de zwelling weg was. Dit was na 2 weken het geval. Lijkt mij dat je hierna weer kunt gaan rijden. Als de zwelling er nog zit zou ik het niet doen.