Paard voor het eerst naar stal, ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zesiram

Paard voor het eerst naar stal, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 08:32

Zaterdag ga ik mijn tweejarige, uit de kluiten gewassen kleuter van de wei verhuizen naar een echte stal. Vorig jaar heeft hij 's winters wel 's nachts binnengestaan, maar dat was een kwestie van deur open en hij liep naar zijn voer. Nu moet hij echt door een gang, langs boxen met andere paarden en eerlijk gezegd lig ik er al een paar dagen wakker van.
Meneer kan namelijk nogal, laten we zeggen, onverwacht uit de hoek komen. Hoewel hij in principe keurig aan een touwtje zou moeten kunnen meelopen ( genoeg geoefend afgelopen jaar ), weet ik dat hij verschrikkelijk snel over zijn toeren kan gaan als hij ergens niet langs wil. Dan springt hij het liefst bij me op schoot. Ik heb er echt nachtmerries van waarin ik hem op hol zie slaan in de stalgang, over mij heen stampend in pure paniek e.d.
O.k. beetje overdreven, maar nu zit ik me af te vragen of ik hem niet beter door iemand anders kan laten uitladen, want ik breng alleen maar stress op hem over. Wat zijn jullie ervaringen met paarden uit de opfok: zijn ze zo overdonderd dat ze zich koest houden, of gaan ze meteen op onderzoek uit?

Marije_jiplover

Re: Paard voor het eerst naar stal, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 12:54

Ik heb zelf geen ervaring met een paard zo uit de opfok naar stal halen, maar wil je wel een advies geven.
Als je zelf al zo je twijfels hebt over hoe het de eerste keer zal gaan, denk ik dat het inderdaad en verstandig plan is om iemand anders (wel iemand met voldoende paardenervaring) je paard uit te laden, zoals je zelf al bedacht had.
Jij kun dan in elk geval niet jouw stress op hem overbrengen en je kunt meteen zien hoe het gaat. Als er een iemand met hem loopt, en er loopt iemand erachteraan (niet te dicht) om hem op te sluiten, denk ik dat je trouwens in principe ieder paard wel door een stal moet kunnen leiden hoor.
Succes!