Kalk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nado

Kalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 00:24

Als ik het goed heb onthouden kan je zowel in het voorjaar als najaar kalk op je wei strooien. Dit om verzuring terug te draaien. In welke maand moet je dit in het najaar doen ?

ellepel

Re: Kalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 04:44

volgens mij kan dat nu Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 06:54

Precies Clown Haha!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 09:26

Als je dat nu doet, wanneer kun je dan de paarden er weer op zetten?

meissie100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 09:32

ik heb nog nooit gehoort van kalk op t land. wil iemand mij erover vertellen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:03

kalk is heel goed om verzuring van je grond tegen te gaan.

als je gras hebt met veel mos erin,zou je best eens zure grond kunnen hebben.
om dat tegen te gaan strooi je dus kalk Haha!
zomaar kalk gaan strooin is niet zo goed, t beste kun je eertst een bodemonderzoek laten doen van je eigen weiland en daaraan pas je dan aan wat je strooien moet aan meststoffen.

als je meer info wilt, gewoon even op google gaan zoeken, vind je vast wel wat Knipoog

meissie100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 10:48

heey dank je. neej ik las dit en was gewoon nieuwsgierig, ik dacht, jullie als kenners kunnen me vast wel verder helpen Lachen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 20:53

ook ik volg dit even. van de hoefsmid heb ik het advies gekregen in het najaar kalk te strooien en in het voorjaar de mest te mengen met kalk en dan te verspreiden...heeft iemand hier ervaring mee en hoelang moeten ze van het land af?

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 14:40

kalk helpt tegen boterbloemen en zuring toch?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 19:11

roossie22 schreef:
ook ik volg dit even. van de hoefsmid heb ik het advies gekregen in het najaar kalk te strooien en in het voorjaar de mest te mengen met kalk en dan te verspreiden...heeft iemand hier ervaring mee en hoelang moeten ze van het land af?

Nooit mest met kalk mengen. De kalk reageert met de stikstof in de mest waardoor het als NO2 de lucht in verdwijnt.

Paardenmest verzuurt altijd, de gewone kalkammonsalpeter die veel als stikstofgevende kunstmest wordt gebruikt ook, dus je kunt er bijna vanuit gaan dat de pH van een wei aan het eind van het seizoen te laag is, zeker op zandgrond of op lichtere gronden.

Kalk strooi je in het najaar, waardoor gedurende de winter de pH van je wei omhoog gaat. Als je dan in het voorjaar mest of kunstmest geeft, kan dat dankzij de verhoogde pH tenminste goed opgenomen worden. Als je in het voorjaar ook kalk wil geven doe dat dan minimaal 1 maand voordat je mest of kunstmest geeft. Er bestaat verder een kunstmest die stikstof tegelijk met kalk geeft: kalkcyanamid. Duur, maar werkt bijzonder effectief.

Kalk werkt niet tegen onkruiden. Het verschijnen van met name zuring (het heet niet voor niets zo) is wel een teken dat de pH laag is.

Als je kalk hebt gestrooid hoef je je paarden niet persé uit de wei te houden. Geldt trouwens ook voor kunstmest (afgezien van kalkcyanamid). Enige reden om je paard uit een wei te houden waar net mest is gestrooid is dat je het gras de kans wilt geven aan te groeien.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 19:14

als je kalk hebt gestrooit hoelang kunnen de paarden dan niet op het land?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 19:27

Ibbel schreef:
Als je kalk hebt gestrooid hoef je je paarden niet persé uit de wei te houden. Geldt trouwens ook voor kunstmest (afgezien van kalkcyanamid). Enige reden om je paard uit een wei te houden waar net mest is gestrooid is dat je het gras de kans wilt geven aan te groeien.

kanjerbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:40

wij hebben heel veel mos op het land, er is ons kalk aangeraden, dit hebben wij vandaag gedaan, hoop maar dat het werk, was best een klus om dit te doen, op dit stuk stond ook geen gras meer genoeg, dus de paarden gaan er niet meer op, maar het schijnt na een week weer te kunnen volgens de winkel mits het goed heeft geregend!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:21

Ik ga inderdaad binnenkort ook kalk strooien, volgens mij is dat in geen jaren gebeurd (toen huurde ik het nog niet)....

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 18:48

De boer naast ons doet het in het voorjaar geloof ik.

Waar is goedkoop aan kalk te komen, buurman boer ligt in een deuk als ik het bv bij de Welkoop ga halen want daar betaal je tig keer meer dan dat hij betaald. (hij bood wel aan om voor mij ook mee te bestellen, maar dan doet hij m'n land pas in het voorjaar kalken)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 20:01

@shemar: dat vraag ik me idd ook af... waar kun je het beste kalk vandaan halen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 11:48

Kalk is overigens niet standaard nodig. Dat is afhankelijk van je bodemgrond etc. mijn wei heeft geen kalk nodig. Je kan daarom best ook een bodemonderzoek laten doen Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 11:54

Dat snap ik. Maar even voor de duidelijkheid... het is toch afhankelijk van de ph van je grond? Te zuur kan worden verbeterd door kalk strooien toch?
Verzuring wordt onder andere veroorzaakt door paardenmest dacht ik, en het schijnt ook te maken te hebben met je grondsoort...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 12:07

Dat heb je helemaal juist Lachen Het is een combinatie, overbemesting (teveel paarden of te lange beweiding bijv.) kan idd voor een verzuring van de grond zorgen. Bepaalde grondsoorten hebben van nature al genoeg. Heb even opgezocht, zand en lichte zavelgrond 'buffert' niet. Zandgronden zijn van nature kali-arm, omdat kali makkelijker uitspoelt dan op klei- en veengrond. Verder vind ik niet zoveel concrete informatie over kalkgift. Misschien dat Ibbel daar wat meer informatie over heeft.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 12:32

Ik vind dit gewoon heel interessant, vandaar ook mijn vragen Lachen

Verzuring schijn je toch te kunnen zien door mosvorming, gele randjes aan je plant etc? Verder zouden zuring en boterbloemen ook een voorkeur hebben voor zure grond? Of is dit te simpel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 12:40

Dat zuring en boterbloemen idd graag op dergelijke weides groeien klopt. Staat je wei dus vol met boterbloemen, dan is het vaak een teken van overbemesting. Mosvorming en gele randjes weet ik niet, ik zit op kleigrond, en heb dat nooit op mijn wei.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 12:48

Haha, ik zit dus op zandgrond, vandaar Lachen
Ach ja, al die verschillende bodems hebben weer hun voor- en nadelen Haha!

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 07:18

wij zitten op klei grond en we hebben heel veel zuring in onze wei staan
en hier en daar een boterbloem
is onze wei overbemest?
is onze wei te zuur?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:33

Hier en daar niet, dat heb ik ook, het is nog altijd onkruid, pas als je wei echt geel ziet van de boterbloemen, dan kan dat een indicatie zijn, en zou je eens een bodemmonster kunnen nemen en laten testen.