Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

roossie22 schreef:ook ik volg dit even. van de hoefsmid heb ik het advies gekregen in het najaar kalk te strooien en in het voorjaar de mest te mengen met kalk en dan te verspreiden...heeft iemand hier ervaring mee en hoelang moeten ze van het land af?

Ibbel schreef:Als je kalk hebt gestrooid hoef je je paarden niet persé uit de wei te houden. Geldt trouwens ook voor kunstmest (afgezien van kalkcyanamid). Enige reden om je paard uit een wei te houden waar net mest is gestrooid is dat je het gras de kans wilt geven aan te groeien.
Het is een combinatie, overbemesting (teveel paarden of te lange beweiding bijv.) kan idd voor een verzuring van de grond zorgen. Bepaalde grondsoorten hebben van nature al genoeg. Heb even opgezocht, zand en lichte zavelgrond 'buffert' niet. Zandgronden zijn van nature kali-arm, omdat kali makkelijker uitspoelt dan op klei- en veengrond. Verder vind ik niet zoveel concrete informatie over kalkgift. Misschien dat Ibbel daar wat meer informatie over heeft.