Hengstig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 18:17

Misschien een beetje een vreemde vraag, maar ik weet het niet, dus ik stel hem toch maar Haha!
Worden merries hun hele leven hengstig? Of stopt dit op een bepaald moment. En blijven ze tot op oudere leeftijd (21+)ook vruchtbaar? Of stopt dat net zo als een vrouw na de overgang ook niet meer vruchtbaar is.
Ik zit me namelijk af te vragen of mijn oude dame (1.60)wel als weidemaatje kan fungeren als weidemaatje van mijn tinkerhengstveulen van 1.5 jaar oud. Of dat ik dat maar beter niet kan doen.

Trieske_

Re: Hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 18:24

Volgensmij blijft een merrie haar hele leven vruchtbaar al zal ze op oudere leeftijd wel moeilijker drachtig worden.
Paarden kennen het verschijnsel "overgang" niet
Ik zou het toch niet zo vertrouwen om haar met een hengst op de wei te zetten..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 18:27

Lijkt me niet verstandig. Hengsten van anderhalf kunnen dekken/zijn vruchtbaar, en paarden kunnen tot op hun dertigste of daarna nog veulens krijgen. Zeker als ze lekker bij elkaar lopen, is de kans op dracht vrijwel 100%, zelfs bij zo'n oude merrie.

Overigens twijfel ik of dit niet beter naar FA of KS zou moeten. Ik ga eens even overleggen met de collegae.

black_velvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:24

nee dat zou ik zeker niet doen tenminste als je geen veulentje wil mijn moeders merrie heeft de laatste drie jaar elk jaar een veulen gekregen en is weer drachtig van welt hit en die is al 21 jaar Ach gut