Paard wil niet dikke worden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

er1k

Paard wil niet dikke worden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 09:17

Misschien een vreemde en beetje moeilijke vraag, maar mijn paard wil maar
niet "dikker" worden.

Het is een al wat ouder paard (21), hij komt van een manege zij zochten een
goed tehuis voor hem. Wat wij hem hebben geboden. Veel weide gang etc.
Hij kreeg daar echter veel brok en bij ons staat hij gewoon veel in de
wei en krijgt hij grasbrok. Soms een beetje brok.

We hebben hem nu ook al verplaatst naar een weiland met langer gras waar hij
samen met nog een oud kwpn ertje staat. Dit andere paard wordt echt lekker
stevig en ziet er super uit. Mijn paard wil echter maar niet dikker worden.
We hebben hem ontwormt, en zijn tanden laten bekijken alles is goed. Iemand
die dit probleem kent ?

Is het misschien omdat hij altijd op een manege stond met weinig weide gang
en hierdoor niet gewend is aan het grazen? iemand misschien handige tips?

Alvast bedankt !

Chantal1971

Re: Paard wil niet dikke worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:26

Probeer het eens met elke dag 2 x een halve schep gehakselde mais (je weet wel, wat koeien ook krijgen). Dat zet goed aan bij paarden en met een paar weekjes zou het al een stuk beter moeten zijn. Succes!

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:57

Je kunt er ook voor kiezen om gewone geplette mais te voeren. dat deden wij bij onze oude pony ook, slobber van Subli met daar doorheen mais. Dat hielp genoeg, al werd het nooit een dikkerd

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:22

Toen mijn pony niet dikker wilde worden heb ik maismeel voor haar gekocht.

Dit meng je net als met slobber gewoon met een beetje warm water, en mijn pony kwamdaar redelijk snel van op gewicht.

Succes!

Groetjes Barbara

er1k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 13:10

Allemaal alvast bedankt voor jullie tip, ik zal hier naar gaan kijken en proberen ! Mensen met nog meer tips.. brand los Knipoog Ze zijn altijd welkom en ik waardeer het zeer !

Pinot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 18:43

Mijn paard wilde ook maar niet dikker worden, ik heb hem toen ook maismeel gegeven en af en toe slobber. Daar is hij toen snel dikker van geworden. Dat zou ik als ik jou was ook proberen. Sommige paarden worden nou een maal snel dun.

JeanneLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 19:06

misschien heeft ze haken op haar kiezen (ik weet nie hoor maar t kan Lachen )

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 19:09

Laat je paard ook door een DA nakijken op Cushing. Dat is een aandoening die oudere paarden nogal eens krijgen, en daar is niet tegenop te voeren.

er1k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 19:43

Bedankt voor de tips wederom! Ik denk echter dat het meer het etens patroon van mijn paard is. Dit omdat ik hem ongeveer 3 maand heb nu en hij sinds dien eigenlijk dunner is geworden. Waarschijnlijk omdat hij niet gewend is aan grazen en daar veel brok kreeg. Ik zal hem dus wat extra gehakselde mais en slobber geven.

Tanden zijn ook goed en naar gekeken.

hester148

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 20:20

Mijn paard is 24 en heeft voor het eerst 24/7 dit jaar op het land gestaan. Enorm mager geworden. Maar ook een extreme zomer, niet gewend aan alleen gras, etc.. Een flinke schep slobber, met maismeel is idd mijn remedie.

Hessie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 08:45

Ik wil dit ook even blijven volgen. Mijn paard heeft hier ook enorme last van. Ik heb hem al meer dan een half jaar, maar hij blijft schommelen. Dan weer normaal dan weer dun. Ik voer hem elke dag maismeel en musli bij en tevens krijgt hij 2 kilo sportbrok per dag en kuil. Wel valt mij en anderen op dat hij veel ontlast, soms wel meer als 6 x per uur met rijden en heeft hij vaak last van diaree. De paardentandarts is al 2 keer langs geweest en daar heeft het niks mee te maken, ook wordt hij netjes elk kwartaal ontwormt. Hebben jullie nog ideeen?

Donder2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 11:39

Subli senioren brokken, bij de boerenbond. Mijn paard is 26 en kreeg ik ook nu dik, ze in nu met de seniorenbrokken al aardig wat aangekomen.
Te koop bij oa boerenbond. zak kost tussen de 7 a 8 euro.

Donder2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 11:40

Donder2 schreef:
Subli senioren brokken, te koop bij de boerenbond. Mijn paard is 26 en kreeg ik ook niet dik, ze is nu met de seniorenbrokken al aardig wat aangekomen.
Te koop bij oa boerenbond, zak kost tussen de 7 a 8 euro.

er1k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 12:03

Donder2, bedankt ik zal eens even kijken bij de boerenbond.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:32

Mijn jongste valt altijd in in de winter, nou voerde ik altijd lucerne bij in de winter maar dit jaar werd viel dat neit zo goed bij hem, hij krijg nu elke dag een klein schepje gesneden mais gevoerd en is perfect op gewicht. Echt een aanrader dus.

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 13:11

Die van mij krijgt (ook 21) als hij 8 uur per dag op een vrij volle wei staat gewoon nog 1 kilo sportbrok en 1/2 zak broodkruimels van de bakker en veel hooi/kuilgras. Misschien weer wat meer brok gaan voeren wat hij eerst ook kreeg? En misschien een keer langs de bakker in de buurt gaan, of ze toevallig ook zakken broodkruimels over hebben. Hier eten elke week 3 paarden ervan. Die van mij komt ook van de manege, eerst kon je zijn ribben tellen en nu heeft hij een beetje een buikje Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 08:17

Bedenk ook dat het voor een paard ook even duurt voordat het helemaal thuis is op de nieuwe plek. Het is natuurlijk een hele omschakeling (ook al is die heel positief).

Ik heb mijn oudje (ook van de manege, ook aan de magere kant, en ook niet gewend om te grazen) weer op gewicht gekregen door het bijvoeren van lijnzaadolie. Verder heb ik wel de brok aangehouden, zonder brok, of met minder valt ze ook nu nog erg af. De olie is nu niet meer nodig.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 08:35

Waarschijnlijk is het de grote overgang van manegewerk naar niets, of weinig. Ook het verplaatsen van een ouder dier, dat waarschijnlijk al lang bij deze manege stond,kan de oorzaak zijn. Je hebt hem pas drie maanden en dat is nog erg kort om te wennen aan zijn nieuwe leven! Ik zou hem inderdaad toch gaan bijvoeren met wat hierboven al is gezegd, met bix, maismeel ( dat is DE dikmaker ) en eventueel wat kruidenmelange.
Hartstikke goed dat je een oud dier nog een mooie oude dag wil geven. Trouwens ook netjes van de manege waar je hem van hebt gekregen.Ik hoop dat je er nog jaren van mag genieten!

er1k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 11:56

Allemaal super bedankt voor al de zinigge reacties, ik heb erg veel tips gehad waar ik veel mee kan !
Ik zal ook nog laten weten of het allemaal geholpen heeft, maar dat gaat vast goed komen!
nogmaals bedankt.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 13:28

och jee wat lastig, ik weet hoe het is, ik ben met mijn paard ook een half jaar bezig geweest om haar dik te krijgen en erachter te komen wat ze had.
bleek dat ze bloedarmoede had, en daar vallen ze nogal veel van af.

nu wil ik niet zeggen dat die van jou dat misschien ook heeft,
maar bij die van mij hebben we alles toen geprobeerd, meer voer, wormen spuit, spuit voor bloedwormen, vitamine spuit en ga zo nog maar even door Knipoog maar niks heeft geholpen.

en nu ongeveer 1/1,5 maand later ziet ze er alweer een stuk beter uit Lachen

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 13:49

Mocht het mais voeren nou niet aanslaan, dan moet je er wel weer mee stoppen en zoeken naar een oorzaak. Het kan zijn dat dikmakers niet helpen en dan is het alleen maar een belasting voor je paard.

Bietenpulp is ook iets wat je hem nog kan geven. En vooral voldoende ruwvoer, het liefst onbeperkt.

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 17:15

ontwormen!!!
en dan met een andre stof dan je meestal geeft.
Wij ontwormden ook netjes volgens schema, maar bij onze haffies was het voer ook niet aan te slepen terwijl je ribben bleef zien. Toen ontwormd met equimax en bleken er toch spoelwormen in te zitten. Ik hoop dat ze nu snel weer dikker worden

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 10:18

Als je paard echt niet dikker wil worden, en je hebt al wat opties geprobeerd maar die slaan niet aan, zou ik bloed laten trekken. Zo kom je alles te weten en weet je waar je aan toe bent.

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 15:23

ik gaf mijn verzorg pony altijd een beetje maisgluten bij de biks.Zij was ook altijd mager en op leeftijd maar bij haar hielp het

depaardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:15

eet ze het allemaal op wat jullie geven?