Hoe onderhouden jullie lange manen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Hoe onderhouden jullie lange manen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 17:42

Ik ben wel eens benieuwd hoe jullie de lange manen van jullie paard/pony onderhouden?
vertel alles!
hoe vaak was je ze? hoe vaak spuit je er anti klit in? hoe vaak kam je ze uit? vlecht je ze? of juist niet? welke producten gebruik je?

kortom alles wat je kan bedenken..

ik ben benieuwd

ImkeTarek

Re: Hoe onderhouden jullie lange manen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:26

mijn shet heeft behoorlijke manen!
dagelijks borstel ik ze uit met een flinke hoeveelheid anti-klit (equistar) erin! wassen doe ik eigenlijk nooit! vlecht ze ook nooit in, doe dr verder eigenlijk helemaal niks mee! gewoon dagelijks uitborstelen en ze zien dr nog steeds super uit!!!

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:28

collega van mij heeft een tinker, ze kamt ze ook bijna elke dag uit, en wast ze één keer in de zoveel tijd. Equi-star doet inderdaad ook wonderen. ziet er ook super uit hoor.

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:31

Ik gebruik altijd Cowboy Magic voor in de manen, echt zulk perfect spul. Veel fijner dan gewoon antiklit, dat wordt zo vettig of stroef. Ik borstel de manen van mijn haf eens in de zoveel tijd (1 keer per 2 weken ofzo) helemaal uit, dan comboy magic erin en het blijft weer tijden lekker zacht en doorkambaar.

mienmien

cowboy magic gebruiken. Blijven ze echt super en klitvrij

pojack

Ik heb een fjord met lange manen. En bij hem doe ik er eigenlijk niets aan, haal er zo nu en dan (eens is de maand of zo) een borstel door nadat ik er equi shine in gespoten heb. Het zelfde doe ik met de staart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:32

Kijk VSW nog maar eens door, zijn een hoop topics over verschenen.

In ieder geval, in de manen van mijn Fries doe ik eens in de zoveel tijd een enorme kwak babyolie, manen zien er minder dof uit, troep gaat eruit en het onklit ook nog eens aardig.
Verder haal ik er alleen een borstel doorheen (onderaf beginnen en voorzichtig naar boven werken) voor een fotoshoot ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:33

Babyolie van Zwitsal trouwens; Vind ik tot nu toe de fijnste. Knipoog

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 08:34

Mijn vz-tinker heeft ook inmiddels behoorlijk lange manen. Ik kam ze elke dag zacht uit met een zachte borstel, daardoor zit het eigenlijk amper in de klit. Verder borstel ik het niet uit, daardoor worden zn manen veel en veel dunner. Tijdens lessen vlecht ik het meestal in, als ik voor mezelf rijd in de bak, laat ik het meestal los (ik krijg me toch een kramp in mn handen van het invlechten bij zulke dikke manen Tong uitsteken ). Wassen doe ik maar zelden. Na het rijden spoel ik hm wel eens af, maar echt met shampoo o.i.d. wassen doe ik niet veel. Moet binnekort wel weer eens, om ze weer iets witter te krijgen. Opzich vind ik het niet lastiger, die lange manen. Die dikke staart vind ik veel lastiger bij te werken, borstel het uit en door zn krullen zijn het gelijk wéér een soort dreadlocks.. Vork
Laatst bijgewerkt door Maaaike op 26-09-06 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 08:37

Ik zit niet aan de manen van mijn paard. Ik laat ze zoveel mogelijk met rust, alleen als ze erg gaan klitten antiklit gebruiken. Als ik ze kam (heel weinig) dan even met een zachte borstel. Als ik ze echt klitloos en zacht wil hebben dan ontklit ik ze met de hand en doe er van te voren veel antiklit in.
Mijn ervaring is dat door veel kammen de haren afbreken. Ik vlecht zelf niet maar ik hoor dat dat wel de manier is waarop je langere manen kunt kweken. Ik ben alleen bang dat mijn paard dan als hij gaat schuren of kriebels heeft de hele vlecht wegschuurt.

Rubiquil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 08:40

Waar kan je die Cowboy Magic halen, gewoon bij de ruitersportzaak?

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 12:52

Jalenka_Kiya schreef:
. Ik vlecht zelf niet maar ik hoor dat dat wel de manier is waarop je langere manen kunt kweken. Ik ben alleen bang dat mijn paard dan als hij gaat schuren of kriebels heeft de hele vlecht wegschuurt.

Hihi daar ben ik dus ook bang voor..
aangezien ik 2 nogal schuurgrage pony's heb... (zonder exceem trouwens hoor Knipoog )

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:10

Niet Clown
Onze pony heeft al hele lange manen. We doen er haast niks aan, soms even een borstel er door heen halen (geen manen borstel maar een borstel met lange haren) en heel soms anti klit.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:45

meestal doe ik de lange manen 2-3 keer per week, de ene keer vaker als de andere keer, en natuurlijk doe ik ze als het nodig is.
Eerst anti-klit erin, dat even in laten trekken en dan uitkammen met een gewone haarborstel (voor mensen). (staart doe ik hetzelfde).
Wassen doe ik meestal als het nodig is of als er een wedstrijd is, meestal met speciale shampoo tegen eczeem omdat ze daar last van hebben (heeft), daarom is het ook nodig om de manen wat vaker te wassen i.v.m. de jeuk/schuren.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:45

Vlechten en opknotten. Voor foto's van knotten (en hele lange manen) zie mijn profiel.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 09:52

In de zomer vlecht ik alle manen in grote dikke vlechten, zodat het niet te erg gaat broeien eronder. Met deze temperaturen en in de wintermaanden heb ik slechts 1 vlecht in de manen, aan de hoofdkant, de rest hangt los.

Ik borstel de manen met een 'mensenhaarborstel' een aantal keer per week helemaal uit. Af en toe gebruik ik Cowboy Magic. Een paar keer per jaar was ik de manen met paardenshampoo of zilvershampoo.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 18:20

Bij mijn shetten doe ik er eigelijk niks aan Bloos
Kam ze wel iedere keer uit, en vlecht ze in met warm weer.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 19:16

Met n manenborstel een beetje fatsoeneren. En heel af en toe even wassen met betadineshampoo.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 06:28

Ik vlecht de manen en doe er cowboy's magic in, 1x in de 3 weken haal ik de bende uit elkaar en doe het opnieuw. We moeten nog 8 cm en dan hangt het op de grond.

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 07:38

Bij mij fries hangen de manen los op stal en op de wei. Wanneer ik ga rijden dan gaan de manen in een hengstenvlecht en de voormanen in een knotje.

Ongeveer 1 keer in de week spuit ik ze in met glansspray en wanneer ze te vettig zijn worden ze gewassen met paardenshampoo.

crownjumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 08:57

Ik kam de manen van mijn paard maximaal 1 keer in de week uit.
En in de wei en in de stal staat hij met losse manen anders gaat hij schuren of er breken haartjes af.
En met rijden meestal een hengstenvlecht.
Ik dacht eerst ik ga ze weer kort knippen omdat ik dacht dat ze niet meer groeide,maar ze zijn toch weer wat langer geworden.yoehoe(ik vind lange manen mooier)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:21

Mijn pony heeft redelijk lange manen.
Ik doe er eigenlijk vrij weinig aan, en toch blijven ze mooi.
Zit er een klit of knoop in, dan haal ik die er voorzichtig met mijn vingers uit. Ik spuit er niets in en was ze (nog) niet uit.
Ik borstel met een gewone haarborstel zoals wij die gebruiken.

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:50

Ik heb een Friese merrie, met niet extreem lange manen, maar redelijk zegmaar Knipoog
Eigenlijk doe ik er bijna niets aan, met rijden vlecht ik ze elke keer in en elke keer bij het poetsen even een borstel.
En natuurlijk elke keer als ze gewassen wordt, gaan dr manen ook mee Lachen
Uitpluizen doe ik vaak wel een beetje met mn vingers.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:54

mijn friese ruin heeft ook redelijke manen kam ze 1 x in de 2 weken uit doe der anti koit van de boerenbond(werkt 2 keer zo goed en 2x zo lang als equi-star) alleen als het erg warm is of we naar les moeten ne het is wat warmer dan vlechten erin.

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:21

Mijn paardje had eerst ook lange manen en ik deed 1 x in de week antie klit erin en dan uitkammen.Verder deed ik er niks mee.Nu heeft hij lekker korte manen Haha!