Gras geeft oranje af

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flore

Gras geeft oranje af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 16:14

Ik heb twee weilanden voor mijn pony's. In de ene wei staan ze constant in en daar is het gras dus ook heel kort. In het andere stuk is het gras zo'n 10-15 cm lang en daar staan ze iedere dag 3 uur in.
In de wei met het lange gras geeft het gras oranje af, aan mijn schoenen en de hoeven van de pony's. Vandaag zag ik ook dat de neuzen van de pony's helemaal oranje waren en erg snotterig.

De wei is niet gesproeid of zo, ook niet met grondwater en er is ook geen mest op uitgereden. Waar komt dit dus vandaan? In de kale wei is het namelijk niet. En nog belangrijker, kan het kwaad voor mijn pony's?

_Buddha

Re: Gras geeft oranje af

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:44

Een paard op mijn stage, had laatst ook een heel oranje hoofd!! Ik weet ook niet wat dit is!! *houd topic in de gaten*

snoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:45

wij hebben dat ook wel is gehad in het land! nooit geweten wat het was, maar ze hebben er ook nooit iets raars van gehad

kelly_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:46

ik was dit weekend in limburg, gingen we boerengolfen Haha! iedereen had oranje schoenen en daar zeiden ze dat het zand gewoon oranje was...

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 16:54

Maar het gekke is dat dit dus pas een week of twee zo is. Eerder niet en alleen in de lange wei niet in de korte.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:13

Bij ons op stal hadden we het 2 weken geleden ook bij sommige paarden Knipoog

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:18

Dat het gras in ghet najaar oranje word is heel normaal. Dit noem je roest. Dit komt omdat het gras niet zo sterk meer is en daar door heeft deze schimmel de kans om te groeien. Het is niet schadelijk. Paarden en koeien eten het gras minder graag. Je kunt er verder niet veel aan doen. Het enige wat zou kunnen werken is kunstmest strooien.

helenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:23

Ik was eergister bij me paardje, en toen kwam ik uit de wei en toen ware me hele veters oranje Scheve mond ik snapte het niet maar nu wel Haha!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 06:50

saden schreef:
Dat het gras in ghet najaar oranje word is heel normaal. Dit noem je roest. Dit komt omdat het gras niet zo sterk meer is en daar door heeft deze schimmel de kans om te groeien. Het is niet schadelijk. Paarden en koeien eten het gras minder graag. Je kunt er verder niet veel aan doen. Het enige wat zou kunnen werken is kunstmest strooien.

Sommige grassoorten zijn veel minder roestgevoelig dan andere. Het weiland opnieuw inzaaien met een niet-roestgevoelig ras is een andere mogelijkheid. Nu nog kunstmest strooien heeft niet zoveel zin denk ik, je weiland volgend jaar gedurende de zomer beter voeden met drijfmest of kunstmest (en dan zou ik kalkcyanamid nemen, dat heeft als bijwerking een onkruid- en schimmeldodende werking) heeft wel zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 06:58

Kroonroest heet het niet? Bij ons 1 weide die het heeft, de wei is van de zomer geinjecteerd, dus wel goed bemest. Zal oud gras zijn, de tegenwoordige grassen zijn beter bestand tegen kroonroest.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 09:38

Dit gras staat er pas een jaar op en is vorig najaar bemest. Ik heb op internet gevonden dat het een tekort aan stikstof is.
Doordat tussen de nacht- en dagtemperatuur weinig verschil zit en het de laatste weken best warm en droog is geweest zit er te weinig stikstof in de grond. We doen er nu niks aan, het kan blijkbaar geen kwaad voor de pony's. Die snotterige neus moet toeval geweest zijn. Over een paar weken komen ze weer naar stal en dan laten we mest erover uitrijden.

D_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:34

Wij hebben dat ook al.. ziet er niet echt heel charmant uit bij de mn pony; zn bles was in 1x oranje haha maar gelukkig kan het geen kwaad. Bij ons is dit trouwens wel in de wei met het nieuwe gras en in de wei met het oude gras is er niks aan de hand

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 20:49

GreyHorses schreef:
Over een paar weken komen ze weer naar stal en dan laten we mest erover uitrijden.

Je mag na half september geen mest meer uitrijden.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 22:24

Niet? Mijn oom doet dat wel hoor. Deze wei is vorig jaar op 29 oktober bemest.

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 22:27

dus het is wel roest? ik zei dat op stal voor de grap.. lachen moetsen ze joh! Mij werd toen verteld dat dit geen roest maar stuifmeel was?

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 22:36

Nee het is echt roest, door een tekort aan stikstof

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 06:56

Wij hebben het ook.
De boer legde idd uit over het wat oudere gras, tekort aan stikstof etc. ; Maar hij noemde het meeldauw. Dit heb ik opgezocht, maar het is heel wat anders. Kroonroest dus?

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 22:30

Ohhh dus DAT is het! Mijn schoenen zitten ook onder de oranje 'stof'... Dacht ook dat het stuifmeel vn het een of ander moest zijn ofzo! Weer wat geleerd! Haha!

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 15:27

Haha! Haha! Haha! ja wij hebben het ook idd roest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 15:40

GreyHorses schreef:
Niet? Mijn oom doet dat wel hoor. Deze wei is vorig jaar op 29 oktober bemest.

Dan heb je flink geluk gehad! Daar staan dikke boetes op!
Het is idd een tekort aan stikstof.
Ook kunstmest mag je niet meer strooien en ook stalmest mag je (volgens mij) neit meer uitrijden!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 15:50

Ik heb het nagevraagd en het was 29 september. Het mag nu idd niet meer en we doen dat dus ook pas weer in het voorjaar.