Wie herkent deze planten? JKK??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Branca

Wie herkent deze planten? JKK??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 15:58

Ik heb 3 weides. Door het droge hete weer van de zomer is het gras verdort. Daarna kwam het weer een beetje op.
Het is begin september bemest en nu zijn de weilanden overwoekert met onkruid. Daardoor heeft het gras geen kans tot groeien.
Dan bedoel ik het onkruid op de foto's en zogenaamde 'muurt' oid wat kippen graag lusten, paadenboem en diverse andere doortjes.
Ook vond ik 1 bloeiende St Jacobskruiskruid helemaal achterin.

Mijn vraag is: wat is dit voor spul? Je hebt het heel grof en heel fijn.. hopelijk geen JKK! (ik zie wel aangevreten hoekjes)

En, ideeën om eea kwijt te geraken? Hebben al eea gemaaid.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
JKK:
Afbeelding

estebanlove

Re: Wie herkent deze planten? JKK??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:03

K heb het net even aan me moeder gevraagd omdat zij bij een kweker werkt en er wel wat van weet maar volgens haar is het gewoon een paardenbloem..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:03

Ik wil je niet ongerust maken, maar ik vind het blad er in ieder geval wel veel op lijken

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:04

Ik vindt het ook op een paardenbloem lijken, zonder de bloem erin !!!

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:06

lijkt mij ook op iets van paardenbloem achtige.
als je een blad afbreekt komt er dan een soort melk uit?

gr

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:08

Ik vind het onderste wel op JKK lijken,het bovenste niet.
Kan je misschien een foto maken van de bloem van de onderste plant?

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:17

Ik heb thuis ook even overlegd, maar volgens ons komt JKK niet uit een rozet, zoals de planten op de bovenste foto's. Sommige lijken idd op paardenbloem of familie daarvan.
De onderste foto is waarschijnlijk wel JKK

Succes ermee!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:42

cavia schreef:
Ik heb thuis ook even overlegd, maar volgens ons komt JKK niet uit een rozet, zoals de planten op de bovenste foto's. Sommige lijken idd op paardenbloem of familie daarvan.
De onderste foto is waarschijnlijk wel JKK

Succes ermee!

JKK komt wel degelijk uit een rozet!Maar dan spreek je hier over een eenjarige plant
Bij de onderste foto is de plant al minstens tweejarig ALS het JKK is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:50

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:52

de eerste vind ik ook op paardenbloem lijken. De laatste weet ik niet zeker wat het is, ik heb ook jkk look a likes in weiland gehad, print op internet goofle paar plaatsjes uit, kan je vergelijken. Mijn buurman ha nl wel jkk en toen zag ik het verschik ook, in het blad zag je verschil zitten

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:55

is gewoon paardenbloem hoor!

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:00

de bovenste zijn idd paardenbloemen konijnen vinde ze heerlijk Clown haha en dat onderste is wel jkk

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 01:20

gribaldi schreef:
de bovenste zijn idd paardenbloemen konijnen vinde ze heerlijk Clown haha en dat onderste is wel jkk

Dat wou ik net zeggen.
Vroger plukte ik deze altijd voor mijn konijntje.
Dit is een paardenbloem.

Die onderste lijkt wel verdacht veel op JKK

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 06:31

Bovenste foto's zijn paardenbloemen
Onderste foto is JKK.

Geen twijfel mogelijk (ben bioloog, heb beide zelf ook in de wei (gehad in 't geval van JKK))

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 09:14

volgens mij had ze de onderste foto ook geplaast als vergelijking. want je schijft er ook boven jkk. dus denk ik dat ze wel weet dat de onderste ook kruiskruid is. maar als ts niet meer reageerd weten we nog niets he! gr.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 10:54

Ik denk, zal eens kijken of er reakties zijn... heb nl geen mailtjes gehad over het plaatsen van reakties Cool
Genoeg reakties, fijn!
De laatste is inderdaad ter vergelijking. Dat is echt JKK.. kan haast niet anders.

De bovenste verschillen ook weer vaak van blad. Maar er komen geen bloemen in, vooralsnog. Ik heb wel kleine paardenbloemetjes staan.
Wat Runningkawa zegt, zou ook wel weer kunnen. Is dat schadelijk, dat kleine kruiskruid?
Hier lijkt het ook enorm op, meer nog: http://www.ideboda.nl/herbarium/composi ... cosus.html
Er staat ook dat de kruiskruiden giftig zijn!! Nors opkijken

Is wel wat geruststellend zo, er staat nl nogal veel van dat spul, pffff. Moet wel zeggen dat de paarden dit niet echt eten. Is dat wel gebruikelijk?
Laatst bijgewerkt door Branca op 26-09-06 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:59

volgensmij is alle kruiskruid gevaarlijk

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:02

en als het toch paardenbloem is kan het toch ook zo zijn dat de paarden de bloemen opgegeten hebben of zo, doet die van mij nl ook vaker

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:27

het is zeker geen kleinkruiskruid. en ja alle kruiskruiden zijn giftig!
vraag het eens op www.kruiskruid.nl daar zitten veel mensen die er ervaring mee hebben.

gr

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 08:56

Het is zeker geen klein kruiskruid, maar echt 100% zeker paardenbloem. In deze tijd van het jaar bloeien ze zelden meer, en vormen ze wel vaker wat scherpere punten aan het blad, waardoor het wat minder goed herkenbaar is.

Om paardenbloem kwijt te raken kan je 3 dingen doen: met de hand stuk voor stuk uittrekken of -steken (penwortel in z'n geheel meenemen!), op iedere rozet een handje keukenzout leggen of spuiten met MCPA.
Zowel zout strooien als MCPA spuiten is natuurlijk niet echt milieuvriendelijk. MCPA is overigens een plantengroeihormoon, dus ook weer niet echt zwaar giftig te noemen.
Maaien heeft iig totaal geen zin. Het is bovendien een vaste plant en komt volgend jaar gewoon weer terug.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:51

Als je de post van TS bekijkt zie je al dat de onderste foto JKK is. De bovenste foto's zijn geen JKK maar paardenbloemen.

De bloem van JKK heeft een kleinere bloem met een dikker hart dan een paardenbloem. De bladvormen lijken wel wat op elkaar, maar de JKK is hoger en ranker en kleiner, meer een plantje. De stengel van JKK is wat blauwpaarsiger dan de echt groene paardenbloem. Plus een paardenbloem heeft slechts 1 stengel met bloem per "plantje" terwijl JKK meerdere stengels en bloemen heeft per plant.

beau_diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 13:08

ik weet zeker dat het paardenbloem is.. maar jacobskruid ziet er eind oktober zo uit:
Afbeelding

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 09:17

Ik ken de paardenbloem, de grote en de kleine.. Ik vind deze bladeren zo 'scherp'
zeg maar, vandaar dat ik ook twijfelde. Het zijn allemaal platte rondvormige planten.

We hebben een plan: zowiezo vast 1 weide platspuiten, omgooien, mesten en inzaaien. Daar zal nog een klein sprietje gras aankomen en kan dan rusten tot voorjaar en gaan groeien. Eea komt een bevriende boer doen.
Die zei ook al dat eea door hete droge weer kwam en dat paarden alles kapot vreten, waardoor je echt pollen krijgt. Een koe laat altijd een stukje van de pol staan. Komt dat paarden afbijten en koeien niet. Daarom zijn koeienweides altijd mooier Koe

Volgend jaar zullen we het anders aanpakken, komt ook besproeiing enz. Maarja, kan niet alles tegelijk hiero. Aldoende en met wat info van anderen leert men Slim

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 12:17

Had ook nog contact opgenomen met site: http://www.jakobskruiskruid.com/

Ik kreeg als antwoord:
De rozetten zijn 100% zeker GEEN Kruiskruid, maar een ander lid van de paardenbloemfamilie. De bloeiende plant is daarentegen wel degelijk JKK.

Ik kreeg het verzoek topic op dat forum te openen en foto's bij te voegen. Ook in belang van herkenning voor andere mensen Haha!