groene leem wel of niet op wonden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

germie

groene leem wel of niet op wonden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 20:29

Mag groene leem nu wel of niet op wonden gesmeerd worden?

Je moet het dus op de plek smeren, uurtje laten intrekken, en afspoelen. Mag het dan wel op wonden? (nieuwe, oude)? Ik heb het bij mijn paard wel op het wondje gesmeerd, maar je krijgt het er niet goed uitgespoeld. Wondje was niet heel erg open, grotendeels al korst, maar het was ontstoken. Dus ik heb het hele onderbeen ingesmeerd met groene leem. Hierna afgespoeld, maar de leem blijft toch wat rond de korst aanwezig, dus in het wondje zeg maar.
De 1 zegt dat het ook op wonden gesmeerd moet worden, de ander zegt juist van niet.

En hoe b evalt groene leem? Werkt het echt?

Roxx

Re: groene leem wel of niet op wonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:15

Ik heb gebruik ook groene leem en ben er erg enthousiast over. Ik laat een wond de eerste dagen gewoon open. Op een gegeven moment (kan niet precies aangeven wanneer, is meer op gevoel) smeer ik groene leem. Ik spuit de wond eerst goed af met koud water en smeer dan de wond dicht met groene leem. Dat laat ik gewoon zitten. Dit herhaal ik meestal om de dag (soms elke dag als dat nodig is). Ik heb verschillende paarden met groene leem behandeld en heb er eigenlijk alleen maar goede ervaringen mee.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 08:44

Als mijn paard een open wondje heeft dan smeer ik er groene leem op. Ik laat het dan gewoon zitten, ik spoel het er niet meer vanaf, dat voorkomt ook dat er vliegen in de wond gaan zitten.

Als de wond al wat ontstoken is dan maak ik de wond schoon en doe er groene leem op, de volgende dag maak ik de wond wel schoon, trek ook het eventuele korstje eraf om te zorgen dat de viezigheid uit de wond kan en doe er dan weer nieuwe groene leem op.

Als de wond al dicht is en niet ontstoken dan doe ik er niets meer aan.

Het bevalt mij goed die groene leem, beter dan betadine zalf en acederm. De wond geneest netjes en ik heb nog geen problemen gehad dat een wond ging ontsteken met groene leem. Ik smeer dan ook gelijk op verse wondjes.
Het is trouwens ook lekker om er zelf een maskertje van te nemen.... Clown

oukje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 17:42

Ik smeer ook vaak groene leem op de wonden nadat ik de wond met water schoon gespoeld heb.
Vind fijn spul om op te smeren.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:40

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:46

die groene leem mag inderdaad gewoon op wonden. Je mag het zelfs op het voer doen (mijne wel heet trouwens groene klei maar is d8 ik toch hetzelfde)....dus wondjes herstellen er sneller van. Vind het wel rotspul op het moment dat ze wat langere haren hebben, en dat het helemaal indroogt tot op de huid.. krijg je er dan ook bijna niet meer af....

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:49

Toch ben ik van mening dat je op een verse open wond echt beter géén klei/groene leem kunt smeren hoor. Pas als het droog is kan het wel.
Maar zoals op de site staat van de paardendrogist, eigenlijk is het een vochtafdrijvend middel. Dus voor gallen ect..
Als je het op een open/verse wond smeert, dan trekt het ook alle vocht eruit, en dat is niet goed voor het genezingsproces Knipoog

Over het naar binnen slaan van de wond, zoals vermeld staat op de paardendogist site, heb ik nog nooit gehoord Knipoog

@danamuts:
Ik hoop wel dat je de speciale korrels van Groene Leem door het eten doet Haha! Nagelbijten / Gniffelen Clown

Ilona_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:14

dacht dat het net goed was voor de wond, er komen geen vliegen in en het gaat niet snel onsteken,

Is inderdaad lekker een masker ervan te maken, super gezond voor je huid en ook voor de huid van je paardje

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 20:14

ik doe het ook gewoon op de open wondjes maar dan vooral om vuil en vliegen op een afstand te houden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 20:19

Op de huid, hoe gebruiken jullie het dan?
Erop smeren, uurtje laten zitten en afspuiten? Of laten jullie het opdrogen? Wat is de beste manier om groene leem op de huid te gebruiken?

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 21:42

@zilly...tuurlijk wat d8 jij dan...haha is ook zo klef anders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 06:58

Ik hoor dat de meeste mensen het smeren en de dag erna eraf halen.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:04

Op wondjes spuit ik wondspray van de groene os. Ik smeer geen groene leem meer op wonden aangezien je het er niet meer af krijgt. Voor een oppervlakkig schaafwondje kun je het wel gebruiken en gewoon laten zitten. Waar het ook heel goed voor helpt is Exceem. Mijn merrie heeft zomer exceem waarbij op haar buik ook exceem onstaat op plekken waar de exceemdeken niet zit. Ik smeer daar af en toe groene leem op en dan wordt de huid heel mooi rustig en weer zacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:59

Je moet de leem er niet afspuiten
Je moet heb juist goed in laten trekken en opdrogen, daarna kan je hem eraf pulleken en de wond afspuiten, op laten drogen en dan weer op nieuw erop.

Bij ons heeft het al vele wonden gedicht! Ja

Sirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 13:09

Ik ben ook erg enthousiast over groene leem (en niet alleen voor m'n knollie, mijn gezicht is er ook dol op!!). Ik smeer het wel gewoon op open wondjes en was het er ook niet van af. Na een paar dagen kan ik de resten er meestal wel vanaf borstelen.

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 21:01

ik ben er juist niet echt enthausiast over, mijn paard had een wond/ontsteking en er werd geadviseerd om er groene leem op te smeren dus dat heb ik gedaan maar toen werd het helemaal schilferig en kreeg de resten er dus echt niet meer vanaf, ja na heel erg lang pulken met mn nagels maar dat was ook niet bepaald prettig voor mn paard aangezien hij op die plek nogal gevoelig was.. het heeft wel de ontsteking eronder weggehaald en de wond was snel dicht..

beau_diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 22:19

bij ons een pony op stal had een open staart van het schuren door zomereczeem, ook ontsmet en groene klei erop gesmeerd (beetje hetzelfde als groene leem), toen zijn de vliegjes er juist in gaan zitten omdat het lekker vochtig was.., eitjes gelegd, resultaat: maden in de staart.. mijn DA zei met oppervlakkige wondjes: gewoon ontsmetten, en niks aan doen (ja in de gaten houden). hebben ze een grotere wond, kan je een deken opdoen (katoenen zomerdeken, fleecedeken) tegen de vliegen, en bij de benen verbinden, met watten gaas verband (net als bij mensen), maar laat het niet afstikken zodat er geen lcuht bij kan, en 2x per dag opnieuw verbinden, maar gelukkig is het vliegenseizoen een beetje afgelopen.
je heb wel bij de paardendrogist.nl een creme voor op de wond met teatree wat weer beestjes van de wond afhouden..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 22:22

Ik ben abosluut tegen.

Je sluit de wond voledig af van zuurstof.
Zuurstof zorgt voor genezing..

Leem gebruik ik alleen voor galletjes.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 16:48

En werkt het ook bij galletjes? HOe kan iets uitwendigs eigenlijk inwendig iets verhelpen? Het koelt niet. Ik vind het wel apart, er worden heel veel beweringen gedaan over groene leem. Zou het ook echt zo'n wondermiddel zijn?

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 16:54

Leem moet je er afhalen, omdat de leem de afvalstoffen in zich neemt. En als je het erop laat zitten, slaat dat terug op de wond. Dat is tenminste wat ik altijd heb geleerd. Maar dat eraf halen vind ik ook verschrikkelijk. Je irriteerd iedere keer weer die wond en dat lijkt me ook niet echt goed.
Dus ik moet zeggen dat ik het niet heel erg veel gebruik.

Ik zal het eens proberen om gallen er mee "weg" te krijgen. Maar meestal werkt azijn daar ook super voor!
(azijn op een reep watten doen, dit om het been heen en dan even bandage eromheen dat het blijft zitten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 17:03

bij mijn shet heb ik geen water ofzo in de buurt om een wond mee af te spuiten, maar leem kan dus ook zonder het eraf te spuiten? ook in de winter?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 17:20

Een emmertje water, desnoods uit de sloot en een sponsje, dan krijg je met wat gepruts in ong. 15 minuten de leem er wel af. Zo heb ik het ook al een paar keer gedaan. Ik had wel kraanwater, maar ik neem aan dat slootwater ook kan. Je wast immers de klei er weer af.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:22

weet je hoe vies water uit de sloot is?

meisje333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 21:42

Ik ben ook tevreden over groene leem, ik heb het op open wonden gesmeerd wat mooi is genezen. Laatst heb ik het ook op mok gesmeerd de eerste paar dagen, dan droogt de mok goed op.
Bij de mok heb ik het er niet afgewassen omdat het er na een dag vanzelf wel afviel.
Bij wonden kan je het er wel makkelijk afwassen (eventueel een enkele keer met betadineschampoo)
Ik heb de groene leem gewoon als fijne poeder bij de DA drogist besteld maar de natuurwinkel verkoopt het ook.
Ik doe er ook een scheutje johannesolie doorheen:

Johannesolie is een zuiver natuurlijk middel dat het herstellend vermogen van de huid ondersteunt, met name als er sprake is van een uitgedroogde, ruwe of schrale huid. Johannesolie is gemaakt van de vers geplukte bloemen en bloemknoppen van sint-janskruid en olie geperst uit ecologisch gekweekte zonnebloemen.
Gebruik
Bij uitwendig gebruik de te verzorgen huid meerdere malen per dag zachtjes inwrijven met enkele druppels Johannesolie. Johannesolie is een zuiver natuurlijk middel dat langdurig kan worden gebruikt. Voor massage, bij lichte brandwonden, voor babybilletjes, bij ruwe, grove huid en eczeem, bij oorpijn in het oor druppelen, versoepelt littekenweefsel, bij bedplassen 's avonds op binnenkant dijen aanbrengen, voor snijwonden, bij vorst, bij ischias en zenuwpijn, bij blauwe plekken en als badolie.