vlas

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilona_D

vlas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 16:51

Er zijn natuurlijk al een hoop onderwerpen over vlas geweest maar heeft iemand ervaring met de nadelen van vlas? je hoort alleen de goede dingen.

Paard staan nu op stro maar een hoop mensen zeggen dat vlas gewoon ook veel sneller schoon te maken is?
Graag jullie mening Haha!

Groetjes Ilona
Laatst bijgewerkt door Ilona_D op 23-09-06 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

A0000

Re: vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 16:55

Ik vind het een nadeel dat de mestballen verspreidt worden door de stal en het uitmesten dus langer duurt. Bij ons wordt 2 keer per dag uitgemest (1 keer door mij en 1 keer door iemand anders) en ik ben nu per keer ongeveer 5/10 minuten bezig, met mijn strostal was ik nooit langer dan 5 minuten bezig. Maargoed, het is natuurlijk nogsteeds zo gebeurd...

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 22:00

Ik gebruik ook vlas, over de voordelen wil je het niet hebben, dus die noem ik ook niet Lachen
Voor mij het enige nadeel vind ik dat voor mijn gevoel vlas te weinig "bed" is. Als het paard door de stal loopt ontstaan snel kale plekken op de grond, terwijl je met stro echt een dikke zachte laag hebt.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 23:50

@ rupsje het is de bedoelling dat je met een bodem een beje maakt

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 08:36

Geen voordelen hé Haha!

Nou ik vind het in een woord een ramp. Ik heb er vorig jaar zomer tot dec op gestaan (okay mijn merrie dan), maar ik vond het echt vreselijk. Boos!

- mest verspeid zich door de hele stal
- Als je alle mest ballen eruit wil hebben ben je eeuwig bezig zeker in de winter als ze lang op stal
staan
- je paard heeft in zijn box niks te kauwen, als zijn hooi op is heeft hij niks meer
- je vindt door je hele stal vlas je krijgt het moeilijk strak geveegt, want het is klein en blijft makkelijk
steken.
- als je je stal deur op doet ligt er weer een berg buiten
- als je die box na een x aantal weken helemaal leeg moet halen, ben je geduurde 4 dagen daarna
zwaar rug patient Hamer
- daarbij wil de op slag van de balen ook nog wel een problemen ver oorzaken, want gaat zo'n pak lek
vind je het spul over al.

Nee ik ben erg tevrede met mijn stro stal en mijn paardje ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 08:44

Ijsklontje

Ik haal gewoon elke dag het natte en de drollen eruit
En zo hoef ik niet 1 x in de maand de hele stal leeg te halen, want dat vind ik ook niks.

Niks te kauwen, is gewoon meer geven Tong uitsteken Lachen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 08:46

Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat als er nieuwe mensen bij ons op stal staan ze even moeten leren hoe ze het beste een bodem kunnen maken.
Verder wil ik nooit meer anders.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 09:06

Ik ken geen nadelen aan vlas..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 09:18

Nadelen vlas is dat ik niet sneller klaar ben. Mijn paard loopt zijn drollen door de stal en ik wil de stal zo schoon mogelijk houden en het vlas zo min mogelijk vies hebben en er uit hoeven te scheppen, dus ik ben ongeveer 20 tot 30 minuten bezig. Maar ik heb dan ook een ruin en die zijn meestal wel vies, hij poept overal.

Nadeel is dat je op moet passen dat ze het niet eten, dus s'nachts niks te eten en ik vind het best duur. 1 pak is in volumeverhouding de helft van 1 pak zaagsel.

Het super grote voordeel is dat het zacht ligt tov zaagzel is hard, het goed blijft liggen en..... het bindt ammoniak veel beter dan zaagsel.

Vlas wordt duurder, steeds duurder en schaarser. Dat is ook jammer.

Ilona_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 12:55

Dank jullie wel, ik zie dat de meningen verschillen.

Ik wil deze winter overstappen op vlas maar omdat het inderdaad (in het begin) duurder is dan stro en anders schoonmaken is dat ook even wennen, vriendin doet iedere morgen grote handschoen aan en zo de ballen eruit. gaat super snel en alles snel weg..alleen met zo speciale vlas riek (weet niet hoe dit heet) heb ik het ook al een geprobeert maar dan blijft best veel achter wat te klein is en dat vindt ik dan ook weer vies ben best wel precies met schoonmaken.. Haha!

Wel bedankt voor alle uitleg

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 15:37

Perla schreef:
@ rupsje het is de bedoelling dat je met een bodem een beje maakt

Dan nog, mijn pony schraapt snel als ze op stal staat, en dan heeft ze dus alsnog kale plekken.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 16:49

Nadelen?
Eh........nou ben nogal een petje precies dus elk drolletje moet eruit!
Gelukkig is mijn pony (ruin) behoorlijk netjes en poept over het algemeen op een plaats waar hij meestal (af en toe wel eens hoor) niet doorheen loopt en het vrij makkelijk weg te halen is.

Verder plast hij op 1 plaats en die plek haal ik er 1 maal in de week uit waarna ik er een halve baal bij gooi.

Mijn stal is altijd perfect schoon en ziet er altijd uit of ie elke dag helemaal leeggemaakt wordt!

Nadelen? ......
Nou ik vind het stoffiger dan ik zou willen...ik gebruik sinds kort Thorobed en dat is al een stuk minder stoffig dan het merkloze vlas wat ik eerder gebruikte.

Maar echte nadelen ? NEE!!

Edit: moet ik wel zeggen dat mijn pony van 's morgens 8.00 uur tot 's avonds 19.00 uur buitenstaat. Ik kan me voorstellen dat een paard wat veel meer binnenstaat er een groter bende van kan maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 07:45

Ow ja idd, er zit wel kwaliteitverschil in vlas, merkloos vlas is idd stoffiger, neemt minder vocht op omdat het gemengd is met ander natuurlijk spul, dus ook goedkoper.

Ik heb linabox.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 07:51

Ik vond vlas geweldig, mijn bijrijdpaard poept dan ook maar op 1 plek, dus hoef de ballen niet te zoeken.
Enig nadeel: sinds hij op vlas stond kreeg hij last van een losse wand aan beide voorbenen. We weten niet zeker of de vlas er wat mee te maken heeft, maar de smid raadde aan hem weer op houtsnippers te zetten.
@ ijsklontje: wij rijden de vlasstallen nooit leeg, maar maken een bodem. elke dag de drollen eruit en 1 x per week het bovenste gedeelte ( wat dus wat nat is ). En dan een nieuwe lading eroverheen, ze staan altijd droog en we hebben nooit rugpijn!

Ilona_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 16:07

Dat heb ik ook van mijn hoefsmid gehoord dat je daar goed mee moet opletten (losse wanden)..maar hoe snel je het en het lijkt me verschrikkelijk als ze het hebben.. duurt lang voordat ze het kwijt zijn..
Hoe mijn hoefsmid het in ieder geval beschreef..

vraag me af wat jullie betalen voor jullie pakken vlas en wat het verschil in prijs is met alle soorten..

Groetjes Ilona

Ilona_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 16:09

Erleyne,
Denk je dat je paardje rugpijn heeft van op stro staan?
Heb ik eigelijk nooit zo over nagedacht..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:27

ik ben juist op vlas over gegaan omdat ik een zwaar rugpatient ben, ik kan niet echt nadelen bedenken, hooguit dat als ik 1x per x weken de hele bodem verschoon, ik de eerst volgende dagen wat langer bezig ben om de drollen uit te graven Haha!
ik betaal per pak €5,- incl. BTW en brengen (wordt nog keuring voor me opgestapeld ook Bloos )

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:37

@ Ilona-D wat Erleyne bedoelde is dat ik na het compleet leegmaken van de stal rugpijn had.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 07:53

Haha, ik dacht al, wat bedoel je daar nou mee...
Maar inderdaad, ik bedoelde dat wij dus nooit de hele stal leegrijden, en dus ook nooit rugpijn hebben van het heen en weer sjouwen van volle, zware kruiwagens Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 07:36

bij mij gaan ook 1x per 2 a 3 weken alleen de ergste natte plekken eruit, helemaal leeg gaat ie pas in het voorjaar.

Ilona_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 07:49

Oeps verkeerd begrepen (rugpijn) Blond

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 08:01

Ik heb geen nadelen over vlas ik ben er goed tevreden over Haha!

Groetjes

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 09:18

OemmiejO schreef:
Ik ken geen nadelen aan vlas..

sluit ik me volledig bij aan....

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 10:25

ik maak een mengeling van vlas en houtvezel en ben daar zeer tevreden over

eens in de zoveel weken maak ik heel de stal leeg en alle dagen verwijder ik de mest en een paar keer per week de natte plekken
eens per week gaat er een nieuw pak vlas of houtvezel over

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 10:30

het enige nadeel van vlas vind ik eigenlijk het uitmesten. Normaal gesproken vind ik uitmesten geen probleem maar met vlas heb ik er toch wel een beetje een hekel aan. Zelfs met een vlasvork vind ik het nog niet handig.