Kun je dit maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Heike
Mede-oprichtster

Kun je dit maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 12:53

Bij ons op de manege staan twee meiden met hun ponies. Halfzusjes. Ouders gescheiden. 1 pony hadden ze al, en die werd amper uit stal gehaald. Voorbeeld. Toen ze op vakantie wilden gaan haden ze geen verzorging. Ook niet nodig, vonden ze. Is achteraf wel goed opgelost. 2 weken op stal en verder niets, dat kan natuurlijk niet.

Ze zijn echt wel aardige meiden. Wel hoeven ze geen instructie en vinden ze hun manier van omgang prima. Van de ouders hoef je niet veel te verwachten. Die zijn met andere zaken bezig en zijn er zelden. Als je nu een hekel kon hebben aan ze. Maar dat is niet zo. Natuurlijk is het irritant als ze het beter weten. Maar dat zijn meer tieners.

Pony A hadden ze al. Pony B is erbij gekomen. Nu is pony B een onopgevoedde pony die alleen maar kan scheuren. Het is een soort Welsh/hackney. Niet dat ze daar hard aan werken trouwens. En adviezen en dergelijke wordt niet naar geluisterd. Als de pony's weer wat dagen op stal hebben gestaan en ze daarom niet kunnen rijden en ze op de wei zetten. Dan lopen ze met pony A naar achteren. Pony B wordt vastgehouden, en dan losgelaten onder geklap en geklik. Prachtig om te zien natuurlijk.

Maar nu rijden ze dus ook in de ponylessen mee. 1 keer in de week. De ene les zijn ze uitgezet omdat ze niet wilde luisteren. In de les waar ze nu inzitten is dat al niet veel beter. Er zijn nu klanten die niet meer in die les willen rijden omdat pony B meerijdt.

Omdat de pony zo hard gaat, is het gewoon eng om te zien. Dit is wachten op een ongeluk. Een ouder is hier al op aangesproken. Ook wat losse opmerkingen " goh, je hebt zeker een hekel aan je kinderen dat je ze op zo'n pony laat rijden" vinden geen gehoor.

Andere pensionklanten willen niet rijden met hun jonge paarden als zij ook in de bak gaat rijden. Ik denk dat je ze wel kunt vragen om niet meer in de lessen mee te rijden, want als manege ben je verplicht voor een zo veilig mogelijke omgeving te zorgen. En dit is natuurlijk niet veilig. Zeker niet voor haar en zeker niet voor de andere kinderen/ponies. (wel gevorderden ruiters)

Maar je kunt ze niet uit de vrije uren weren, lijkt me.

Wat kun je doen aan zulke situatie?

missnynke

Re: Kun je dit maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 13:01

kan de staleigenaar niet eens een gesprek met de ouders aangaan?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 13:10

Misschien een serieus gesprek met die 2 meiden, aanspreken op hun gedrag, dat niemand meer met ze in de bak wil rijden omdat ze roekeloos rijden en hun pony niet in bedwang kunnen houden. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Zeggen dat jullie er graag wat aan willen gaan doen om te zorgen dat het wel goed gaat. Duidelijke afspraken maken.

Mocht dit ook geen oploissing zijn dan andere maatregelen treffen, wel duidelijk (en eerlijk!) tegen hun zeggen, niet er om heen draaien.

bloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 13:16

idd wat de andere al zeggen, duidelijk tegen ze zijn.dat andere niet meer met hun in de bak durven te rijden zegt al meer dan genoeg.
en als ze daar niet naar luisteren zeggen dat als ze geen goede prive les nemen dat ze dan kkunnen vertrekken ofzo.. zo verpesten ze het alleen maar voor de anderen Knipoog

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 13:19

Er is ook duidelijk tegen hun geweest. Er is gezegd dat ze echt les moesten nemen en luisteren en dat ze anders niet meer in de les konden meerijden omdat het gevaarlijk is. De ouders zijn er zelden en vinden hun kinderen geweldig rijden en de pony gaat wel wat hard, maar ze zien er geen gevaar in. Ik denk dat we misschien nog eens het gesprek moeten aangaan en duidelijk afspreken wat de consequenties zijn en wanneer die dan ingaan. Misschien is dat nog duidelijker.

De les is al moeilijk, omdat ze ook ooit niet komen. Dan zien we ze weer een tijdje niet. Die meiden hebben hulp nodig. En nu merk je dat het slechter gaat. Omdat mensen gaan praten en zich gaan irriteren. Dat voelen ze natuurlijk. Maar veel mensen wilde eerst helpen en hun steunen, maar het begrip wordt gewoon steeds minder van de andere klanten. Ze vallen er seeds meer buiten. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Als het nu krengen waren van meiden..

De ouders erbij betrekken is dus al heel lastig.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 13:43

misschien als je ze er op aanspreekt dat een aantal mensen op stal zich nu ook steeds meer gaan irriteren aan hun gedrag?
Zou dat misschien helpen?

Ik zou het niet weten, misschein als consequentie dat als ze er niks aan veranderen, en de komende 2 maanden geen inzet tonen om dr ook echt wat aan te doen dat ze dan misschien beter hun pony's ergens anders kunnen stallen, omdat ze niet meer binnen de groep vallen?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 14:16

Wat versta je onder "hard gaan"?. Gaan ze alleen in rengalop door de bak of draven ze heel hard. Wij hebben vroeger ook een pony gehad die maar 2 standen had: hard en harder. Toch was de pony niet gevaarlijk, want ondanks dat ze er regelmatig vandoor ging, was ze wel eerlijk. Niemand in de bak had last van ons, als je te dicht op je voorganger kwam dan maakte je een volte of wendde af. Het is anders als de meisjes anderen afsnijden of bovenop een ander gaan rijden. Dat heeft dan meer met de rijstijl van die meiden te maken dan met de pony. Als ze met niemand rekening houden tijdens het rijden, dan zou je kunnen voorstellen dat ze dan moeten wachten tot de bak vrij is, zodat ze niemand kunnen hinderen. Als ze zich in een les niets van de instructie aantrekken dan vraag ik me sowieso af waarom ze les nemen. Als ze de anderen tijdens die les teveel hinderen omdat ze zich nergens wat van aantrekken, dan zou ik ze voorstellen om maar privéles te nemen of ergens anders te gaan lessen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 15:50

Ik zou ze echt telkens als het voorkomt op hun gedrag aanspreken. Dus niet alleen toekijken, maar ze er telkens op wijzen. Ik denk dat herhaling de enige manier is om het misschien tot ze door te laten dringen.

Verder misschien een brief aan de ouders schrijven? Dat komt altijd nog serieuzer over als een gesprek.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 19:41

Dat is een vervelende situatie. Ik zou me er inderdaad gigantisch aan ergeren als ik er zelf tussen moest rijden. Tja, wat doe je eraan... De ouders zijn misschien meer met zichzelf bezig dan met de kinderen als ze nog niet zo lang geleden gescheiden zijn. Misschien zien de ouders 't gevaar niet van paardrijden op die manier?
Ik zou in elk geval proberen om bij de kinderen door te dringen, vaak begrijpen ze stiekem meer dan gedacht wordt. Misschien dat iemand ze kan leren dat je ook op een andere, leukere manier kan omgaan met je paard (kunstjes leren of iets?). Het klinkt alsof "netjes" rijden ze niet interesseert. Echt wel vervelend, straks gebeuren er nog ongelukken!

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 12:27

Denk niet dat je er zelf veel aan kunt doen..
Ik heb het idee dat dit toch wel de taak is van de stal eigenaar of de les gever/ster..

Hier op de manege word je uit de les gezet als andere paarden niet "normaal" kunnen lessen..
Het is niet de bedoeling dat 1 paard altijd de les maar verstoord en er zelf ook verder niks aan doet qua instructie.