Wat doen tegen manenbijten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Riëtte

Wat doen tegen manenbijten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-06 21:08

Kleine vraag: Wat doen jullie tegen manenbijters? Uit elkaar zetten is in ons geval geen optie vrees ik.
We spuiten nu regelmatig in met P.B.H. spray (tegen staartenbijt bij varkens en verenpik bij kippen), zonder echt resultaat.
Ik hoorde vanavond van iemand die een halsstuk had gekocht (Ivanhoe deken van de Paardendrogist) en dat beviel haar wel goed.

't Is nu dusdanig dat Des bijna geen manen meer heeft en nu bovendien ook nog een wond op de manenkam. Begin nu echt te balen....

Rijlaarsdam

Re: Wat doen tegen manenbijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 19:23

hertshoornolie er op smeren.

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 22:31

werkt dus niet, want hersthoornolie zit ook in de pvh spray. Ik heb nu van mijn collega van Sectolin anti-bijt spray gekregen. Daar de 4 bijters mee ingesmeerd, later in het land waren ze doodleuk weer aan het knabbelen.

Mijn collega had ook nog citopogeen, schijnt ook af te schrikken, moet alleen even achterhalen in welke dosering dat gebruikt moet worden....
En anders wordt het toch sambal in de manen. Wie niet horen wil....

Maar in elk geval bedankt voor het meedenken. Als je nog andere tips hebt hou ik me aanbevolen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 22:40

Als het echt niet anders lukt zou je muilkorven kunnen proberen, daarmee kunnen ze wel gras knabbelen..
Ik vind het altijd maar zielig uitzien Bloos Maar het zou wel een oplossing kunnen zijn Lachen

ijslandermir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 10:39

Hoi Riette,

Midalgan (tegen zere spieren) schijnt ook te helpen. Deed iemand die ik ken altijd bij merries in de staart en manen waarvan het veulen het deed. Tijgerbalsem moet dan ook kunnen volgens mij. Mijn vader deed cribox op de deken van Opuntia toen die zijn deken stukmaakte. Hielp ook goed.

Mirjam

beau_diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 22:07

aan mijn paardje werd ook welleens geknabbeld, maar nu hij een invanhoe halsdeken omheeft is het over..
maar mijne werd niet kaalgeplukt.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 22:15

Ik heb cribox gebruikt. Wel een beetje vies en plakkerig, maar het hielp wel.

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 22:59

ik heb idd ook meer over cribox gehoord, maar is dat nog steeds te koop? En op wat voor basis is dat?
Mirjam: zou tijgerbalsem op het paard zelf niet te warm worden?
Nou ja, er zijn iig nog een aantal dingen die we kunnen uitproberen! Allemaal bedankt!