Gezelschapspony of afrastering verhogen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bergje

Gezelschapspony of afrastering verhogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-06 18:31

Of allebei..... ?

Ik zit nu al tijden na te denken wat de beste oplossing is, dus ik vraag hier maar eens wat meningen.

Mijn paard staat bij een stalling waar ik echt supertevreden over ben. Er is echter 1 "maar". Paardlief is het zich tot gewoonte aan het maken om over de omheining heen te springen als ze buiten staat. Er staan wel andere paarden omheen, maar niet erbij. De paarden die eromheen staan zijn ook niet echt van die gezellige kroelpaarden die wat dichterbij komen staan, ze zijn gewend om in hun uppie te staan. Ik heb laatste tijd het idee dat mijn paardje zich ook niet meer zo prettig voelt, omdat ze nu telkens in haar eentje in de paddock staat te kijken, tussen vier muren dus. Daar zou ik zelf ook depri van worden! Het is helaas geen optie om haar bij anderen in de wei te zetten, alle paarden staan apart (wel naast elkaar, maar dat is voor die van mij niet voldoende dus).

Nu mag ik van 1 weide de afrastering ophogen/vervangen (grootste deel op mijn kosten....). De wei waar dat mag, ook ivm vergunningen e.d., ligt toevallig net weer apart van de anderen, dus dan zou ze weer nergens kunnen snuffelen, mocht een van de buurpaarden dat willen.
Over een afrastering van ca. 1.80 zie ik ze niet heenspringen. Misschien dat ze er dan op den duur wel aan en zou ze ook weer in de andere weides kunnen. Ik vind dit persoonlijk echter niet zo'n paardwaardige oplossing.

Andere optie is dat ik een shet of iets dergelijks erbij zoek en probeer een grotere stal te krijgen waar ze saampjes inpassen. Ook hier weer een "maar", omdat het natuurlijk de vraag is of je een geschikt vriendje kan vinden. En ten tweede zal het een ponytje moeten zijn wat ofwel gewend is om maar een uurtje of 4-5 per dat buiten te komen, of hij moet iets mankeren waardoor teveel weidegang toch al niet gewenst is.
In dat geval krijgt ze misschien wel een vriendje waardoor ze uiteindelijk ook die wei niet meer uitspringt. O ja, de aanleiding tot springen is eigenlijk altijd een ander paard wat langsloopt, maar het is niet te voorkomen dat er iemand langskomt.

Ik vind dit echt zielig voor mijn paard en wil er graag iets aan doen. Het is onderhand iets geworden waar ik dag en nacht over nadenk. Ik ben elke dag lang met haar bezig, rijden, wandelen, grazen aan de hand enz. Maar wat voor mij lang is, dat is voor een paard natuurlijk niks.

Iemand misschien nog ideetjes wat ik zou kunnen doen?

TinkerTreas

Re: Gezelschapspony of afrastering verhogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 18:36

Dit is een moeilijk probleem. Want als je er een pony bij zet moeten ze ook samen op stal heb ik begrepen. Dit gaat vaak mis. Toch is het wel het beste voor je paard om er een vriendje bij te zetten, maar dat geeft ie zelf eigenlijk al aan. Waarom kan ie niet bij een ander paard in de wei?

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-06 19:18

Paarden zijn eigenlijk allemaal van de stalhoudster, die wil dat gewoon liever niet i.v.m. eventuele schade die ze kunnen oplopen. Die van haar staan ook in hun uppie buiten.

Ik zat me dus ook te bedenken of het wel goedgaat als je de paardjes met zijn tweetjes in een stal gaat zetten. Ze kunnen immers niet weg als ze elkaar beu zijn, dat kunnen ze in een wei natuurlijk wel.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 19:34

Erg moeilijk... Ik zou niet het hek gaan verhogen en je paard daar weer alleen neerzetten. Ze laat nu zien dat ze niet alleen wil staan (geef haar eens ongelijk) Dus dan kun je wel hekken blijven verhogen, maar daar wordt je paard niet gelukkiger van. Een pony erbij is ook moeilijk aangezien ze lange tijd samen in 1 stal moeten staan.
De enige oplossing die ik zie is verhuizen naar een andere stal waar ze wel met andere paarden op de wei staat. Het is misschien wel heel drastisch meteen, maar voor jou is het ook geen doen om de hele dag met je paard te lopen en voor je paard is het niet leuk om alleen te blijven staan. Succes!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 19:37

kan je niet een shet erbij zetten en die gewoon hele dag op weiland laten staan, dus niet met 2en in de stal zetten?? Maak je schuilhutje, misschien dat die wel gewoon alleen kan staan, of een geitje of zoiets

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-06 19:57

We hebben er ook al aan gedacht om een shet evt. op de wei te laten, maar dan maak ik een omgekeerd probleem. Dan laat ik de shet alleen!
Andere stal is idd. wel heel drastisch, ik was net dolgelukkig dat ik nu zo'n fijne stal heb. Waar ik voorheen stond, ging ze ook niet vaak met anderen in de wei, maar daar konden ze wel met elkaar neuzen op stal. Deze stallen zijn helemaal dicht.
Misschien moet ik eens proberen om er zelf bij te gaan staan als ze naast een ander in de wei staat. En dan eens exact proberen te peilen wat er nu gebeurt waardoor het fout gaat. Daar gaan wel een paar uur inzitten denk ik, maar dat heb ik er wel voor over. Ik heb het zelf maar 1x gezien dat ze sprong. Toen gebeurde er eigenlijk weinig, ze galoppeerde aan en sprong. Het is me wel opgevallen dat ze na het rijden eigenlijk nooit van die akties uitgehaald heeft. Blijkbaar is ze er dan te moe voor om zich druk te maken en is gras lekkerder.

Edit: Bedenk me net ook dat ze maar een paar uur per dag buiten staan, misschien dat ze dan ook d'r overtollige energie nog kwijt moet en sneller geprikkeld is tot dit soort akties.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 20:35

Als je geld teveel hebt kun je er 2 pony's bijkopen en die op het land laten staan Nagelbijten / Gniffelen Maar ik denk iig dat je paard wel springt omdat hij alleen staat. Zodra mijn paard ook maar een paar minuten alleen staat springt hij al over het hek. Zodra hij samen met andere paarden staat is er niks aan de hand.
Ik denk dat je de keuze moet maken of je een shet zo lang alleen op de wei wilt laten staan Lachen

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-06 21:48

Maar zou jouw paard het ook doen als anderen in de aangrenzende weiden staan? Dus in een vierkant wat in vieren verdeeld is? In feite is ze dan toch niet alleen, maar die andere paarden zijn niet van die echt gezellige diertjes.

Ze is vanavond mee in het (schemer)donker gaan grazen, ondertussen is ze er zo aangewend dat ik met m'n touwtje in de buurt sta dat ze keurig in het bereik van 't touwtje blijft en niet gek doet. Misschien moet ik maar een karretje aan haar vastmaken met een luxe stoel en een leesboek erbij. Kan zij lekker buiten eten en kan ik ondertussen andere zinvolle dingen doen Haha!

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 09:01

Bergje schreef:
Maar zou jouw paard het ook doen als anderen in de aangrenzende weiden staan? Dus in een vierkant wat in vieren verdeeld is? In feite is ze dan toch niet alleen, maar die andere paarden zijn niet van die echt gezellige diertjes.

Ja, dan gaat hij er juist overheen Haha! Hij is zelfs een keer van het ene landje naar de bak gesprongen en toen naar de wei met de andere paarden. De staleigenaar zag hem ineens in de bak rennen, terwijl ik hem op het stukje land voor de bak had gezet en toen ik terugkwam stond hij weer bij de anderen in de wei.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 18:25

Dan ben ik dus niet de enige met een "springpaard". Dat doet in elk geval al deugd! Vandaag heb ik de verschillende weides eens geprobeerd, blijkt dat ze in de kalere weides eerder andere dingen gaat zoeken, rondkijken e.d. In de "vettere" wei waar meer te eten is staat ze met d'r neus omlaag en is het goed. Misschien verveelt ze zich snel.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 10:14

Je paard vind het duidelijk vreselijk om alleen te staan.Als je de mogelijkheid hebt om een shetlander te kopen zou ik dat doen.Je kunt heel makkelijk een klein stalletje voor hem maken ergens in een hoekje.Ik zou ze namelijk niet samen op stal zetten.Als het niet mogelijk is om dat te doen zou ik zelf toch op zoek gaan naar andere stalling.1 waar je paard wel samen met andere paarden kan staan.Weet dat het erg drastisch is maar ik zou mijn paard niet alleen zetten en zeker niet een paard wat zo duidelijk aan geeft dat ook niet te willen.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 11:10

Het is alleen zo raar dat ze 't dus ook doet als er 3 paarden omheen staan (dat soort vierkant wat ik eerder noemde). Of zou het toch zo zijn dat die voor haar zin te ver uit de buurt gaan staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 13:19

We hebben hier een behoorlijke kap land, waarvan één afgezet stuk waar de ezel, een jaarling en een andere pony staan, daaromheen op een nog groter stuk lopen nog 2 Friezen, een NRPS en 2 Shetlanders. Ze hebben dus allemaal hun maatjes, maar één Shetlander die wandelt vrolijk onder het schrikdraad door waneer ze daar zin in heeft, mijn Fries jumpt naar de andere kant als de daar zin in heeft. Lastig. Clown
De hoogte van het draad is bij ons dus altijd lastig, want te hoog doet alle 2 de kleine beesten eronder lopen en te laag doet alle pony's erover vliegen. Nu zijn het er gelukkig maar 2.
Tis een lastig probleem.