je paard nat maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chiquitatje

je paard nat maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 13:47

als je gereden hebt hoef je dan altijd je paard nat te maken en in te zepen of niet?
hoeveel keer doe je dat best? en in de winter?

groetjes, nikita

silverbrumby

Re: je paard nat maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:53

nee tuurlijk niet, dat is helemaal niet goed.! ik spuit en koel alleen de benen af. de rest van het zweet borstel je af. Met heel warm weer spuit ik hem wel eens helemaal af, voor lekker verkoeling. Met zeep/shampoo wassen moet je niet zo vaak doen,want dan is de vetlaag van de huid eraf, en het is niet goed voor de huid, die kan gaan irriteren.. In de winter doe ik niet wassen omdat het dan gewoon veel te koud is, en wij geen solarium hebben. Maar vaak staan ze dan onder deken, en dan zijn ze met concours ofzo wel schoon onder het dek. Alleen de beentjes spuit ik dan af, als het niet te koud is, en dus zeker niet vriest...

chiquitatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 14:01

ok, dankje voor je raad Haha!

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 14:50

silverbrumby schreef:
nee tuurlijk niet, dat is helemaal niet goed.! ik spuit en koel alleen de benen af. de rest van het zweet borstel je af. Met heel warm weer spuit ik hem wel eens helemaal af, voor lekker verkoeling. Met zeep/shampoo wassen moet je niet zo vaak doen,want dan is de vetlaag van de huid eraf, en het is niet goed voor de huid, die kan gaan irriteren.. In de winter doe ik niet wassen omdat het dan gewoon veel te koud is, en wij geen solarium hebben. Maar vaak staan ze dan onder deken, en dan zijn ze met concours ofzo wel schoon onder het dek. Alleen de beentjes spuit ik dan af, als het niet te koud is, en dus zeker niet vriest...

wij ook op de manege Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:06

Ohjee dan gaat mijn paard zeker dood.

Die wordt ALTIJD afgespoten, nooit met zeep, maar wel lekker koud water erop. In de winter met lauwwarm water. Na het wassen 's winters lekker fleece dekentje op.
Het is hartstikke goed voor de huid en de doorbloeding om het schoon te spuiten.

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:14

Zolang het weer het toelaat lekker helemaal afspuiten en anders alleen de benen. In de winter als ze erg bezweet is, spons ik haar af met warm water.
Wassen met zeep doe ik nooit...

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:16

Als je warm (lauw) water hebt kan je in de winter ook wel afspuiten en sponzen. Maar anders, en vooral als ze veel buiten staan (zonder dek) niet te veel met water klooien !!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:19

Wassen met shampoo of wat doe ik vrijwel nooit. Als het niet te koud ik doe ik de zweetplekken afspuiten/sponzen, met het zonnetje erbij lekker helemaal afspuiten.
In de winter heb ik der nog nooit bezweet gehad Nagelbijten / Gniffelen.
Als je het tevaak wast gaat de huid geen vet meer aanmaken, net als bij mensen.

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 17:24

met goed weer spuit ik mijn paard na de training altijd af met lauw water (ik vind koud water vaak een te harde klap voor de spieren na een intensieve training). in de winter doe ik de benen ook met lauw water, en mocht hij echt super nat zijn dan helemaal en en doe ik inderdaad een zweetdeken op.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 17:52

Als ze erg nat zijn spoelen we ze alleen met lauw/warm water af. Dus niet met zeep. Zeep gebruiken we alleen als ze echt schoon moeten, voor een wedstrijd of clinic etc. Winterdag spoelen we ze niet altijd na maar als we het doen altijd met warm water en onder een dikke zweetdeken met een dun dekje er overheen, en na een uurtje verwisselen we de dekens. Straks is het helemaal geen probleem meer met een solarium Cool

chiquitatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 17:03

ok, dankjewel voor al jullie reacties! Knipoog