Bezweet paard en koud weer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Bezweet paard en koud weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 12:56

Hoi
Ik rij m'n pony best vaak het zweet in, maar als het slecht weer is ben ik nog wel is bang dat hij kou vat. Ik stap hem na het rijden natuurlijk goed uit, maar op sommige plekken is het zweet pas na een half uur opgedroogt ( bijv. bij de singel ) En om hem dan zo op het weiland te zetten lijkt ook niet echt goed. Hij staat 24/7 buiten, maar er is wel een stal aanwezig.
Dus wat is dan het beste om te doen, lopen met hem totdat hij helemaal opgedroogt is ( zonder zadel ) Of afspoelen en een dekentje erop en dan wachten totdat hij opgedroogt is en dan zonder deken het weiland op ( krijgt hij het dan niet koud ? )
In andere woorden, ik weet echt niet wat ik dan moet doen, dus ik hoop dat iemand me kan helpen.
Groetjes Marijke

Rosie

Re: Bezweet paard en koud weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:00

Denk niet dat het handig is om hem dan af te spoelen Clown dan is ie weer nat en kan je weer overnieuw beginnen Nagelbijten / Gniffelen
Soms staat er hier een frisse wind, dus dan laat ik hem op stal verder drogen met een pluk hooi. Ga zelf dan even thee drinken in de kantine ofzo, of mn kast opruimen, hoofdstel schoonmaken..

Maargoed, over het algemeen vind ik het nu nog niet echt koud dus zet hem meestal gewoon op het land Knipoog

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:03

Ik zou hem dan idd goed uitstappen en dan een (zweet) dekentje op doen, totdat hij goed opgedroogd is.

Niessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:04

Ik zit met precies hetzelfde probleem. Mijn Merens zit nu al vrij dik in het haar (en in de winter nog veel dikker) en zweet hierdoor al snel. Nu is het nog niet zo'n probleem, maar als t straks kouder wordt wel. Ook staat hij 24/7 buiten.... zonder deken is de planning... Nu heb ik dus ook het dilemma; wel of geen deken/ wel of niet scheren en dan toch deken op.... Want een nat bezweet paard zet je niet zo het land op. Dus wie heeft er hier ervaring mee en een mogelijke oplossing? Ik hou je topic in de gaten Marijkjuh Lachen

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 13:05

Mendiej schreef:
Denk niet dat het handig is om hem dan af te spoelen Clown dan is ie weer nat en kan je weer overnieuw beginnen Nagelbijten / Gniffelen
Soms staat er hier een frisse wind, dus dan laat ik hem op stal verder drogen met een pluk hooi. Ga zelf dan even thee drinken in de kantine ofzo, of mn kast opruimen, hoofdstel schoonmaken..

Maargoed, over het algemeen vind ik het nu nog niet echt koud dus zet hem meestal gewoon op het land Knipoog

Nu nog niet, maar over een paar maandjes misschien wel ( dan ben ik alvast voorbereid Knipoog )

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:12

Mijn paard staat hele dagen buiten, ook in de winter. Ik ken het zweetprobleem dus.
Na het rijden stap ik haar vaak uit aan de hand zonder zadel. De rug droogt vaak wel, maar bij de singel willen de natte plekken maar niet drogen. Ik maak de plekken bij de singel een beetje vochtig met een natte handoek. Daarna droog ik de plekken goed af. Vervolgens zet ik het paard in de wei (met of zonder zweetdeken, dat ligt aan het weer) en blijf een beetje in de buurt. Na 10min. zijn de singelplekken zo goed als droog en poets ik met een waterborstel de plekken praktisch droog. En klaar!

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:27

Citaat:
Nu nog niet, maar over een paar maandjes misschien wel ( dan ben ik alvast voorbereid )

Ooh, dacht dat je nu bedoelde. Nouja, dan gaat de zweetdeken op en op stal. Want in de winter staan ze niet op het land, wel in de paddock. De staleigenaar haalt de deken er dan af en zet m weer terug in de paddock. Ja

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:31

Een bezweet paard droogt minder snel dan een paard wat je hebt afgespoeld, mits hij niet te dik in zijn vacht zit. Als het de bedoeling is dat in de winter zonder deken komt te staan, zou ik niet afspoelen, daarmee haal je de vettigheid van de vacht ook weg. Dus niet poetsen, de ergste modder op de zadel en singelplekken weghalen, rijden. Als hij bezweet is in stal met zweetdeken op laten opdrogen, aansluitend weer het land op.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:02

Wat ik ook wel eens doe met paarden die niet echt willen drogen, is afzadelen, en loslaten in de bak/paddock om vervolgens even te laten rollen. Hier drogen ze meestal ook goed van op en hebben ze weer een beschermlaagje.

jakkiwakki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:11

Wij laten ze ook lekker rollen en zetten ze dan in de wei.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:15

Even met een dekentje opzetten en wat oplaten drogen en dan weer terug de wei in.

Als je met warm water kan afsponzen of spoelen kan je dat wel doen, maar ik zou em niet helemaal nat gaan maken !! (langer stappen kan natuurlijk nooit kwaad)

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 21:12

goed uitstappen en even zweetdeken op en dan de wei weer in. Zolang het zweet koud aanvoelt kan je paard zo de wei weer op, heb ik geleerd.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 17:25

je kan ook een helegoeie winterdeken kopen en hem half scheren,dan kan je pony gewoon buiten blijven en zweet niet meer.En je kan gewoon rijden.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 18:44

Citaat:
goed uitstappen en even zweetdeken op en dan de wei weer in. Zolang het zweet koud aanvoelt kan je paard zo de wei weer op, heb ik geleerd.

Inderdaad, als je paard goed afgekoeld is kan hij gewoon de wei op zonder deken, ook al is hij nog nat.
Dit heb ik altijd gedaan met mijn pony en die is er nooit ziek van geweest.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 19:38

Bij mijn paard gaan de dekens al voor de verharing op, zodat ze dus geen wintervacht krijgt. Zelfde 'probleem' dus eigenlijk. Ik stap haar altijd net zolang uit totdat ze niet meer moe is (dus totdat ze op normaal tempo ademt) dan ga ik vliegensvlug naar stal en leg er totdat het zweet koud aanvoelt een fleecedeken op. Dan krijgt ze een winterdeken op en gaat ze gewoon naar buiten. Is tot nu toe altijd goed gegaan. Knipoog

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 19:40

Mijn IJslander heeft ook al vrij dikke haren, ze krijgt dus na het rijden als ze gezweten heeft een zweet/fleecedeken op, want ze gaat dus de wei op. Die gaat na een aantal uurtjes af. Lachen Werkt bij mij super.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 22:31

Hier nog iemand met een overbehaard en dus veel zwetende ijslander.
Ik zorg altijd dat hij in ieder geval goed op adem gestapt is. Dan kijk ik of de ondervacht al droog is. Als die droog is kan hij zo de wei op. Anders eventjes met een zweetdekentje wegzetten maar dat doe ik eigenlijk alleen midden in de winter als het echt vriest ofzo.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 09:07

Goed uitstappen en even op stal met een zweetdekentje. Ja

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 09:44

Goed uit stappen zonder zadel.Ik denk dat je pony nu ook meer zweet omdat het zo warm is voor de tijd van het jaar.Als we een maand verder zijn zal je pony denk ik minder snel zweten en kan je hem weer eerder op het land zetten.Als je pony in de winter ook erg zweet zou ik minder rijden om je pony niet te laten zweten.Ik zou mijn pony niet bezweet terug zetten in de winter.Je kan dan ook je pony eerst met een dekentje op stal zetten en wachten tot hij droog is maar daar heb je mss niet altijd de tijd voor.

babychicah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 10:25

zou hem na het rijden een half uurtje op stal zetten met een zweetdekentje op, en als er een frisse wind staat ook uitrijden me teen uitijdeken!