wat voor vloer bedekking in de stal..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Unique12

wat voor vloer bedekking in de stal..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 16:54

hey hoi
wat voor vloer bedekking hebben jullie in de stal.
wat is goed koop en goed (of in iedergeval makkelijk ) schoon te houden
zaagsel of vlas of hennip..
stro ben ik geen lief hebber van.
hoevaak doen jullie je stal, staat je paard de hele dag op stal
hoelang doe je er dan mee?
staat je paard overdag in de wei of ....
hoelang doe je er dan mee?
groetjes

Parce

Re: wat voor vloer bedekking in de stal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 20:16

Heb alle strooisel al gebruikt in de 14 jaar dat hier nu paarden staan. Stro is prut; paarden eten ervan en het wordt snel een smeerboel (stro neemt geen vocht op) bovendien: veel afval. Zaagsel is stoffig en wordt snel smerig want neemt ook minder vocht op. Hennip is helemaal rotzooi, ontzettend veel stof! Ik ben helemaal tevreden over vlas. Echt SUPER, wil nooit anders meer. Geen stof en neemt heel veel vocht op.
Je betaald gemiddeld 5 - 5,50 euro per pak. Je begint met 4 tot 5 pakken vlas in 1 gemiddelde stal (paard moet er flink in staan, zo'n 20 cm) en daarna goed bijhouden en ongeveer een half pak tot 1 pak vlas per week per paard erbij. Vlas is bedoelt om op te potten, dus liefst de natte plekken laten liggen. Mest er dus iedere dag uit en de zijkanten die droog zijn naar binnen trekken zodat je bodem glad en droog blijft.
Op een gegeven moment moet je wel de natte plekken eruit gaan halen als je voelt dat de bodem begint te 'soppen'. Maar zomers haal ik eigenlijk bijna iedere dag de natte plek eruit want vliegen en maden (en dat gaat héél snel met warm weer kan ik je vertellen!) wil ik weren. Daarna 2 of 3 pakken vlas erbij en je kan er weer tegenaan. Ik ben per paard niet langer bezig dan 5 tot 10 minuten (en dat laatste is echt veel) per stal. Mijn paarden (schimmels, dus snel vies) staan op een droge bodem, hebben super hoeven en hun vacht blijft mooi schoon. Ze gaan overdag buiten en gaan s' nachts op stal, alleen als het aanhoudend regenweer is blijven ze overdag ook op stal.

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 20:19

Ik vind stro juist beter!
kunnen ze lekker op bijten enzo.
en vervelen zich minder snel.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 23:43

Onze paarden gaan veel naar buiten, dus vervelen doen ze zich zeker niet.
Ik wil mijn paarden graag wel op goede conditie houden en precies weten welke hoeveelheid ze binnenkrijgen zonder dat ze als een stofzuiger hun hele stal leegvreten (lees= vreten) en tonnetje rond worden.
Ze krijgen meerdere keren per dag ruw- en krachtvoer tot 's avonds laat dus hebben ze altijd wat te knabbelen Knipoog

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 19:36

helemaal niets.....

Het is goed voor de hoeven van het paard om gewoon op beton te staan (zie dee site van paardnatuurlijk.nl)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 19:43

silkie schreef:
helemaal niets.....

Het is goed voor de hoeven van het paard om gewoon op beton te staan (zie dee site van paardnatuurlijk.nl)

dat vind ik zo'n onzin he! lekker voor pezen e.d. om steeds om het harde te staan. En wat als het paard wil liggen? dan moet het op zo'n koude betonplaat die ook nog eens spekglad wordt door urine en mest. Hoe hou je het schoon? uitspuiten kan alleen in de zomer, in de winter niet want dan vriest het op. Uitwerpselen weghalen met een 'trekker' werkt ook niet, want daarmee smeer je de helft uit en dat zorgt dus weer voor gladheid.
nee, ik ben iemand van de bodembedekking. Ook wij hebben alle soorten al gehad en wij zweren nu bij vlas. Het is inderdaad even oppotten en dan 1x per week een heel (of half) pak erbij. Ik haal wel iedere dag het nat eruit trouwens. Noob piest altijd op 1 en dezelfde plek en dat is dus na 4x plassen volledig verzadigd.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 19:48

Bedenk ook wat je op de stalbodem legt. Ons advies is om er... NIETS te leggen! We weten het: iedereen legt stro of ander spul op de stalbodem, maar wat iedereen doet is nog niet per definitie het beste.

De voordelen van een kale betonbodem willen we je niet onthouden:

Het is beter voor de hoeven. Je paard krijgt in een stal toch al veel te weinig beweging en daardoor is er nauwelijks doorbloeding in de hoeven. Op een zachte ondergrond van stro werkt het hoefmechanisme, wat nodig is voor de doorbloeding in de hoef, ook al niet. Op beton daarentegen werkt het hoefmechanisme in ieder geval nog goed bij de spaarzame bewegingen die het paard in een stal maakt.
Urine kan weglopen. In een stal met bodembedekking wordt de urine opgezogen en is het onvermijdelijk dat de hoeven in een urine-prut staan. Bij een kale betonbodem loopt de urine gewoon weg en blijft de binnenkant van de hoef vrij van urine.
Makkelijker uitmesten. Op een kale betonbodem blijft de mest gewoon liggen en kan supereenvoudig met een schep worden verwijderd zonder je te vertillen aan dat zware doorweekte stro.
Minder stoffig. Veel paarden krijgen op de lange termijn allergische reacties door het verblijven in een ruimte waarin voortdurend stof rondwarrelt. Door geen stro meer te gebruiken voorkom je wellicht toekomstige problemen aan de ademhalingswegen.
Het is goedkoper. Je houdt nu meer geld over om te besteden aan nuttiger zaken voor je paard.
Als je niet overtuigd bent van de voordelen van een betonbodem kun je misschien als compromis de stal gedeeltelijk van een kale bodem voorzien. Leg dan het stro alleen in een hoek, bij voorkeur de hoek waarin je paard toch niet mest.

bovenstaande stond op de site van www.paardnatuurlijk.nl
ik sluit me dus niet bij hen aan, al kies ik er wel voor om ongeveer een halve meter van de deur tot het vlas vrij van bedekking te laten. dit omdat op deze plek zijn hooi gevoerd wordt.
Ook wordt er op de site gezegd dat het beter is om het paard van de grond te laten eten. Dit is echter niet voor alle paarden zo! noob heeft KS en kan daarom niet langdurig met zijn kop naar beneden staan. voeren doen wij dus gewoon in de bak.

Chipz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 09:54

Wij hebben net een nieuwe stal voor twee paarden, 10x 4,5 m, helft zand op waterdoorlatende bodem en helft beton. Ze mesten gelukkig op het zand, urine op het beton of op het zand spuit ik weg met de tuinslang. Ik hoop dat het zo ideaal is als het lijkt. Weinig uitmestwerk, zachte en harde bodem voor de paarden en ze staan lekker samen.
Moet er wel vermelden dat ze bijna nooit in een gesloten stal staan, maar ook de uitloop op kunnen (voor tijden dat ze wat minder lekker communiceren).

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 10:03

bij mij staat ze op een heel goede rubbermat met daarboven een heel klein laagje zageling. dit voor de urine en dat ze zeker niet kan slieren. zeer gemakkelijk te onderhouden! en als ze haar verveeld kan ze hooi eten, dat heeft ze altijd ter berschikking (maar ze staat wel alleen s'nachts binnen vast)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 10:08

Vloerbedekking in mijn stal is hoogpolig Clown