Haflinger breekt uit de wei, help

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gina2003

Haflinger breekt uit de wei, help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 12:15

Mijn haflingermerrie van 3 jaar is een ster in uitbreken.
Ze word nu zelfs zo brutaal dat ze het doet waar je bij staat, dus weet nu wel hoe ze het doet..

Ze gaat eerst met haar hoofd tegen eht draad aan, met haar voorpluk, dus krijgt ze geen schok.
Hierna drukt ze het draad omhoog en rent eronder door, en staat ze waar ze wezen moet.

Ze heeft respect voor de stroom, omdat ze niet bij het draad komt als ik haar erin zet, dan loopt ze er met een grote boog omheen.
De hoeveelheid stroom maakt ook niet uit, omdat ze het niet voelt.
Bij de vorige stal heeft ze het ook gedaan, en daar stond echt heel veel stroom op, dat hebben we elke keer helemaal nagemeten, en het stond voor stroom, volgens mij iets van 1400 watt als ik het goed heb, dus flink wat.

Ze is afgelopen zaterdat blijven hangen in het draad, ze duwde hem niet ver genoeg omhoog, dus het onderdraad zat om haar benen en het bovendraad zat aan haar andere kant.
uiteindelijk is haar voorbeen over het draad gekomen, dus zat hij nog om haar achterbeen, en uiteindelijk heeft ze het draad losgetrokken.
Ze heeft nu dus een snee in haar achterbeen en hij is nu dik.
Natuurlijk wel goed afgespoten, gewandeld en schoongemaakt, maar ik wil haar nu niet meer in de wei hebben, omdat ze gewoon echt niet blijft staan.
Ze staat met andere paarden, dus dat is ook neit het probleem, dit zijn haar vriendjes.
Ze staat als ze los is, op het middenpad, en als ze dat ook weer heeft gezien, gaat ze over het terein lopen, bij de hengsten kijken die op stal staan en dergelijke.
Ik ben als de dood dat iemand van stal de hoek om komt met de trekker...

Heeft iemand een oplossing, niet dat er niet genoeg stroom op staat of iets dergelijks, dat heb ik allemaal al gehoord, en dat helpt niet.
Het is natuurlijk voor jullie moeilijk te bepalen, maar ze is heeeeeel erg hard leers, en aangezien ze de stroom niet voelt, omdat ze alles met haar manen doet...

Lancome

Re: Haflinger breekt uit de wei, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 12:19

In plaats van draad een hoog houten hek met breed stroomlint erboven? Staat ze alleen? Misschien een maatje bij het land in zetten?

xlaurax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 12:22

kun je niet tijdelijk haar voorpluk in een vlecht houden,
zodat ze de stroom wel voelt?

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 12:29

Een extra stroomdraad onder de huidige draad spannen zodat ze er niet meer onderdoor kan? Zeker niet met alleen behulp van de voorpluk?
Lijkt me heel vervelend als je paard zo veel uitbreekt Ach gut

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 14:43

Lastig zo'n eigenwijsje...
Houten hek is misschien een oplossing, maar niet haalbaar lijkt me... Moeilijk hoor, succes ermee!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 15:45

Een knot in haar voorpluk doen als ze in de wei gaat is een optie.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 16:50

Vlecht haar voorpluk in en doe er een stuk aluminiumfolie in. Dat geleid namelijk wel stroom en zo leert ze dus dat ze ook met haar manen stroom voelt. Doet even zeer, maar als het goed is is het maar 1 keer nodig!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 16:52

mijn haflinger doet hetzelfde. wat ook werkt is een stuk gaas onderaan.