Wel/niet grond frezen voor het aanleggen van een simpele bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ulfeino

Wel/niet grond frezen voor het aanleggen van een simpele bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 10:28

Vraagje:

Ik wil binnenkort in de wei een bak maken.
De grond is klei op veen.
Mijn man wil de "bak" eerst laten frezen door het loonbedrijf en er dan ong. 10-15 cm woudzand opbrengen.

Ik twijfel een beetje over dat frezen is dat nu wel of niet verstandig, ik ben nl. een beetje bang dat de bak dan te zwaar zal worden.

Graag zou ik reactie's krijgen van mensen die ook op veen of klei op veen grond zitten en of die wel of niet de grond eerst gefreesd hebben, en of dit wel of niet goed heeft uitgepakt.

P.S. Ik weet dat je beter kunt draineren, omkeren, speciale bodems etc., maar daar hebben we simpelweg niet het geld voor.
Zomers zou ik prima kunnen rijden in onze wei, maar het probleem is dan dat de grond te hard is en mijn paard onregelmatig wordt.
In de winter is de grond vaak nat en dan is het te glad.

elexis

Re: Wel/niet grond frezen voor het aanleggen van een simpele

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 21:32

ik ga dit even volgen... heb hetzelfde probleem Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 21:39

Wij hebben als grondsoort Veen op Zand...
Het is eerst diepgefreest, dus de grasmat kapot en losgemaakt.
De grond was toen erg mooi droog en niet te zwaar. Prima ondergrond om op te rijden op dat moment, maar natuurlijk wel modderig als het lang nat zo zijn.

Daarna is de grond omgekeerd. Op 60 cm zat het zand en in totaal is men tot ongeveer 1,20 diep gegaan.
Doordat ze het aangereden hebben met de kraan, en daarna een trekker met Kilverbak, is hij vlak en niet te zwaar opgeleverd.
Hadden ze dit laatste niet gedaan, dan hadden we er de eerste tijd niet in kunnen rijden.

Mijn advies is dus om hem toch al iets aan te laten rijden na het fresen en zand opbrengen. Overigens is 10 tot 15 cm erg weinig, vooral als er geen stevige, goed drainerende laag onder zit en eventueel bodemroosters en/of doek...

Ik weet niet wat het effect is van het fresen van kleigrond...
Ik zou goed overleggen met loonwerker die goed bekend staat om zijn paardenbakken...
Klei is slecht waterdoorlatend, dus zonder drainage heb je kans op "drijvend zand"

Zand op laten brengen is overigens meestal duurder dan om laten zetten. Dit is wel afhankelijk van hoe diep je zand zit en hoe dik de laag is.
Voor een 20 bij 40 bak met 20 cm zand heb je zo'n 160 kuub zand nodig, wat al snel op de 1600 euro uitkomt. En dan is 20 cm een dunne laag...

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 08:07

Het is maar heel weinig klei op veen, de veen laag is heel dik, zand zit bij ons op 2 a 2,5 meter dus omzetten is geen optie, en er lopen daar ook nog eens gasbuizen. Boos!

Dat aanrijden is een goede tip, we hebben een boerenbedrijf dus we kunnen hem zo even aanrijden met de weiderol. Vork

Mijn redenen om eerst een dunne laag (ong. 10 cm) op te brengen:

- Ben bang dat de dikke laag zand eerst te zwaar zal zijn om lekker te kunnen rijden
- Zand vemengt zich met het veen, bij een dunne laag gaat dit sneller als je vaker een laag zand aanbrengt krijg je sneller een
stevige ondergrond, waar het zand steeds minder in zal verdwijnen omdat de verhouding zand steeds hoger zal worden.
- Je kunt de kosten wat uitspreiden over meerdere jaren.
- Mocht deze eerste winter door blijken dat hij na een plensbui te lang nat blijft dat zullen we hem volgend jaar wel
gaan draineren.

We hebben bij ons vorige huis een paddock gehad van ong. 80 m2 (zelfde ondergrond alleen altijd erg nat) we hebben daar eerst een vracht spuitzand op gekregen, geen goed idee want spuitzand wordt als het nat is een brei en het spoelt gewoon weg.
Een jaar later hebben we er 2 drainagebuizen ingelegd en een vracht woudzand opgekregen en een paar jaar later nog een keer woudzand, toen verdween het niet meer en hadden we een blijvende mooie paddock die na een hevige regenbui zomaar weer droog was.
Maar ja dat was maar een paddock en daar reed ik niet in, dus niet helemaal te vergelijken met een rijbak.

Mijn bak zal niet zwaar belast worden, ik heb maar 1 paard en zal er misschien 4 keer per week een uurtje in rijden (dressuur).

Hoop dat ze deze week er mee aan de gang gaan, kan bijna niet wachten om thuis te kunnen rijden en niet altijd met de trailer naar een vriendin hoef Go jij! Go jij!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 08:15

Klei frezen heeft geen enkele zin - klei plakt gewoon weer aan elkaar na de frezing. Verwijderen is de enigste optie.

Op veengrond een dikke laag zand aanbrengen zal heel stabiel worden, maar je moet het tijd geven om in te klinken. 15 centimeter is een start... maar met 50cm. zal je meer succes hebben. En inderdaad Woudzand gebruiken, dat is ruwer en daardoor steviger. Al watert het witte zand beter af...

Wat zegt het plaatselijke loonbedrijf met ervaring in paardenbakken ervan?

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 08:30

We zullen ze vandaag eens bellen, weet niet hoeveel ervaring die hebben met buitenbakken hebben.

Maar wat ik zei volgens mij is de klei laag heel dun ik zie er zelf ook nooit iets van, volgens mij is het gewoon zwarte grond en als het nat is is het modder wel een beetje glad maar niet glibberig zoals bij klei.
Maar goed volgens mijn man heet het hier klei op veen dus dat zal dan wel hij heeft hier altijd gewoond is veehouder en heeft veel meer verstand van grondsoorten dan ik. Knipoog

Ik stel geen hoge eisen aan mijn bak, nat na een regenbui vind ik niet eens een heel groot probleem als hij dan maar niet smotsig wordt en je er tot over de kogels inzakt.
In de winter bevroren is ook geen probleem die paar keer ga ik dan wel naar een vriendin of naar de manege.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 08:36

Deze methode gaat echt niet werken voor veen en klei, vraag het maar na bij een "bakkenbouwer". Als je persé geen drainage wilt aanleggen, dan is het misschien beter om eerst een laag gebroken puin te storten, iets op afschot (d.w.z. iets schuin), het liefste naar de sloot toe. Dit goed laten inklinken, zodat het een plaat vormt. Daarna eventueel wegendoek (dan heb je zeker geen last van stenen die misschien naar boven zouden komen) Als laatste de zandlaag aanbrengen. Dit is in jullie geval waarschijnlijk de beste en goedkoopste oplossing. Onze buurman heeft het op deze manier gedaan (zelf hebben we wel een bak met drainage) en ik moet zeggen dat de bak best goed voldoet. Hij heeft er zelfs geen wegendoek in. O ja, en wij hebben hier ook klei en veen.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 08:44

Ik wil dit ook even volgen. Wil ook graag nog een bak aanleggen, maar heb ook simpelweg geen bakkan geld op mijn rug. Ik weet onze grondsoort niet precies, maar volgens mij is het ook klei op veen ofzo. Omdraaien is hier ook geen optie. Echt balen, want 50 mtr verderop had het wel gekunt, maar ja. niks aan te doen.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 08:48

Haha dat is bij ons ook zo, even verderop schrapen ze met een kraan de graszode eraf 2 auto's met woudzand erop en klaar is kees.

Je kunt op een landkaart of op internet wel vinden denk ik op wat voor grond je zit.

Ik hou jullie in ieder geval wel op de hoogte met de stand van zaken en of het wel of niet wat is geworden.
Zal dan ook wel wat foto's plaatsen.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 09:03

Houd er wel rekening mee dat als je op kleigrond zit en geen drainage aanlegt, je toch iets aan afwatering zult moeten doen. Door het gebroken puin als onderlaag te gebruiken, kun je het hemelwater toch nog afvoeren. Het mooiste is om gebroken puin te gebruiken, zonder 0-factor. Dan heb je de beste afwatering. Bodemroosters zijn ook geschikt, maar dat is een heel dure oplossing. Onder de bodemroosters moet je trouwens ook nog puin laten storten. Dan kun je net zo goed drainage aan laten leggen.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 10:57

Vanmiddag komt er iemand van het loodbedrijf kijken wat het beste is, maar het was sowieso wel beter om de bovenste laag te frezen zodat het zand niet op een vaste dichte ondergrond komt te liggen.

Wordt vervolgd

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:03

Zodra je de bak erbovenop legt, vormt de klei toch weer een vaste massa? Dat is toch het kenmerk van klei? Ook al frees je klei, dan nog gaat het nooit goed afwateren. Zeker niet als je bovenop nog van alles gaat storten. Lijkt mij zonde van het werk. Als de loonwerker dat adviseert dan zou ik toch nog even bij een ander informeren.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 11:26

Omdat het kleilaagje maar heel dun is, 15 cm, wordt dat door het frezen gemengd met het veen, als dat het zand erop komt wordt het veen/klei weer vermengd met zand en krijg je veen/klei/zand.
Als na verloop van tijd er weer teveel veen bovenkomt maak je de bodem weer wat los en doe je er nieuw zand overheen en weer wordt het veen/zand/klei vermengd met zand, de verhouding zand wordt steeds groter.
Wel moeten we de bodem wat laten aflopen richting sloot, de bovenlaag regelmatig losmaken en misschien draineren, maar we proberen het eerst zo en wachten wel af hoe dit de winter door gaat.

Het is nu eenmaal zo dat we geen bak geld hebben liggen voor het aanleggen van een perfecte bak, daarnaast is dat voor mij ook niet nodig omdat ik puur hobbymatig rij en maar als enige de bak zal gebruiken.
Iemand van onze vereniging heeft een bak proffesioneel laten aanleggen en die is perfect en er kan altijd in gereden worden, maar die heeft hem dan ook gedeeltelijk voor zijn werk en voor pensionpaarden en hij rijdt op een veel hoger niveau dan mij en dan is het natuurlijk een heel ander verhaal.

Ik vind het prachtig als iemand zo'n bak aan kan leggen maar ben straks al heel blij met mijn simpele uitvoering Pling

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:34

Heb je al eens een bak gezien die op de manier die jij voorstelt, is aangelegd? Ik ben benieuwd hoe die er na een paar hoosbuien uitziet, vooral als hij al een paar jaar ligt. De methode die ik beschreven heb, is helemaal niet zo duur en je hebt een schonere zandlaag. Ik zou toch bij een bakkenbouwer of nog een andere loonwerker informeren die ervaring heeft met het aanleggen van bakken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:41

Ach, 15 centimeter zand aanbrengen over een oppervlakte van pak em beet 20*40m. kost je toch al gauw 120 kuub woudzand a 10 euro = 1.200 euro.
ik denk dan altijd: als je dan tóch bezig bent, doe het dan goed...

En niet jaarlijks zulke kosten hoeven maken voor bijvulling en alle ellende die je daarvan hebt kwa instabiele bodem...

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:44

Dees heeft gelijk en volgens mij wordt het op die manier ook één grote blubberzooi.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 12:38

Hier in de buurt is iemand die ook in de wei een bak heeft aangelegd door er alleen wat zand op te brengen, dit was echter geen mooi woudzand, maar zand wat ergens over was.
Deze bak lag ook nog wat hol en was idd na iedere regenbui drijfnat en droogde in de winter ook bijna niet op en dus niet in te rijden.
Vorig jaar hebben ze er een beetje (denk 5 cm) zand opgebracht en was/is het al heel veel beter en was hij alleen na heel veel regen nat.
Als je de bak nu ziet is het zand niet mooi geel maar is het een mengeling van aarde en zand, meer aarde dan zand.
Door dit voorbeeld vind ik ook dat er meer zand op moet en dat het mooi woudzand moet zijn, zonder kluiten en stenen.

Misschien hebben jullie helemaal gelijk en denk ik over een jaar had ik maar ........., maar (misschien heel erg eigenwijs) gaan we het toch proberen op deze manier, en ik hoop dat het goed komt.
Zal jullie in dit topic zeker op de hoogte houden hoe de bak zich gaat houden en mocht het niet uitpakken zoals ik hoop dan ben ik zeker niet te eigenwijs om toe te geven dat jullie helemaal gelijk hadden.

Vind het in ieder geval erg aardig dat jullie zo met mij meedenken en me advies geven, kan ik later nooit zeggen ik wist het niet.
Daarnaast zijn er ook veel mensen die in de zelfde situatie zitten als mij en die waarschijnlijk heel graag willen weten hoe het mij zal vergaan met mijn bak, waarschijnlijk in de hoop dat het goed uitpakt en zij ook op een relatief goedkope manier een bak kunnen gaan aanleggen.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 12:48

Misschien vind je me wel een zeur, maar ik zou toch eerst nog even deskundig advies vragen. Kost niets, maar bespaart je een hoop ellende. Één of twee telefoontjes eraan wagen en je weet weer heel wat meer.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 12:51

Vanmiddag komt er iemand van het loonbedrijf kijken, (wist het niet) maar zij hebben al meerdere rijbakken in de omgeving aangelegd.
Maar eens horen wat zij denken.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 12:52

P.S. vind je geen oude zeur Lachen je wilt me behoeden voor een teleurstelling en dat is alleen maar aardig bedoeld.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 12:53

Veel succes en houd ons maar op de hoogte!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 12:57

Dank je.
Zal ik zeker doen.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 13:02

Krijg net kosten voor woudzand door van een leverancier, 12,50 ex btw (incl 14,88) incl. transport.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 13:12

Schaafsma in Appelscha gebeld?

*denk dat je bij mij in de buurt woont gezien de grond-samenstelling, vandaar Haha! *

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 13:33

Woon Tussen Joure en Terhorne.
Nee op internet staat iemand uit Rotsterhaule die woudzand kan leveren het loonbedrijf brengt het dan.
We zullen vanmiddag het loonbedrijf ook nog even vragen wat die kost.
Kan nl. best zijn dat het zelfde loon bedrijf het zand brengt Lachen

Weet jij wat het zand bij die Schaafsma kost?