Het is maar heel weinig klei op veen, de veen laag is heel dik, zand zit bij ons op 2 a 2,5 meter dus omzetten is geen optie, en er lopen daar ook nog eens gasbuizen.
Dat aanrijden is een goede tip, we hebben een boerenbedrijf dus we kunnen hem zo even aanrijden met de weiderol.
Mijn redenen om eerst een dunne laag (ong. 10 cm) op te brengen:
- Ben bang dat de dikke laag zand eerst te zwaar zal zijn om lekker te kunnen rijden
- Zand vemengt zich met het veen, bij een dunne laag gaat dit sneller als je vaker een laag zand aanbrengt krijg je sneller een
stevige ondergrond, waar het zand steeds minder in zal verdwijnen omdat de verhouding zand steeds hoger zal worden.
- Je kunt de kosten wat uitspreiden over meerdere jaren.
- Mocht deze eerste winter door blijken dat hij na een plensbui te lang nat blijft dat zullen we hem volgend jaar wel
gaan draineren.
We hebben bij ons vorige huis een paddock gehad van ong. 80 m2 (zelfde ondergrond alleen altijd erg nat) we hebben daar eerst een vracht spuitzand op gekregen, geen goed idee want spuitzand wordt als het nat is een brei en het spoelt gewoon weg.
Een jaar later hebben we er 2 drainagebuizen ingelegd en een vracht woudzand opgekregen en een paar jaar later nog een keer woudzand, toen verdween het niet meer en hadden we een blijvende mooie paddock die na een hevige regenbui zomaar weer droog was.
Maar ja dat was maar een paddock en daar reed ik niet in, dus niet helemaal te vergelijken met een rijbak.
Mijn bak zal niet zwaar belast worden, ik heb maar 1 paard en zal er misschien 4 keer per week een uurtje in rijden (dressuur).
Hoop dat ze deze week er mee aan de gang gaan, kan bijna niet wachten om thuis te kunnen rijden en niet altijd met de trailer naar een vriendin hoef