lang weekendje in de wei met vreemde paarden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle_Don

lang weekendje in de wei met vreemde paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 22:40

Hallo allemaal,

Ik ga volgende week een lang weekend weg en neem mijn paardje mee. Thuis staat hij nu 24 uur per dag buiten in de wei met 6 anderen. En in de winter snachts op stal en overdag buiten.

Ik heb gevraagd of hij ook in de wei mag en dat kan als ik hem daar zelf in en uit haal.
Wat denken jullie buiten of binnen?? Met rijden heeft hij beenbescherming...zal ik dat aan laten in de wie??? En zal ik m snachts maar wel binnen zetten??

Als jullie nog meer andere tops hebben. Ik ga voor het eerst zonder andere stalgenootjes een weekendje weg...er zijn voor mijn paardje geen bekende andere paarden bij!!!!!!

grtjs michelle

beantsje

Re: lang weekendje in de wei met vreemde paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 22:47

Ik hoop dat je paard niet te jong is; voor een 3 of 4 jarige is dit emotioneel een behoorlijke belasting.

Beenbescherming doe ik zelf nooit om in de wei.
Gaat hij dat weekend ook met andere paarden samen in de wei?
Als hij als enige in een vreemde koppel komt, en de wei is niet zo groot, is de kans groot dat hij klappen krijgt.
Staan er maar een paar paardjes en heeft hij ruimte zat om weg te komen, dan kan je het proberen natuurlijk. Na een kwartier kijken weet je wel hoe het gaat en 't is voor zo'n paard natuurlijk het allerlekkerste om lekker in de wei te kunnen ontspannen en rollen enz., dus dan zou ik hem 's nachts lekker buiten laten.
Een vreemde stal levert ook stress op tenslotte en dan kan hij niet een stukje verderop gaan staan.

Michelle_Don

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 22:56

Daar heb je gelijk in, ik kan beter eerst kijken hoe groot dat weiland is en wat er op staat aan gras. Hebben ze niets te eten gaan ze natuurlijk ook snel knokken.

Hij is trouwens 18 en we gaan wel heel vaak alleen naar t bos of strand. dus met rijden en met de trailer is hij gewend alleen te zijn.
Komen natuurlijk onderweg wel paarden tegen maar geen bekende vriendjes.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 23:07

Zou gewoon even kijken hoe het gaat met die andere paarden in de wei, gewoon proberen.
En gaat het niet zou ik vragen of 'ie of in een apart weitje of paddock o.i.d. kan, eventueel samen met een rustig paard en anders voor een weekendje maar alleen.
Zou geen peesbeschermers omlaten in de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 00:25

Eerlijk gezegd zou ik mijn paard voor een weekend helemaal niet bij vreemde paarden in de wei zetten en al zeker niet tijdens een rijvakantie. Zul je net zien dat je paard op dag 1 een klap krijgt van een vreemd paard en je niet kunt rijden (of erger)... Dan maar een paar daagjes niet in de wei, lopen doet ie toch genoeg in het bos. Wel zou ik kijken of hij elke dag even alleen in een wei of paddock kan (of met een weidemaatje van thuis als die tenminste mee kan).

Peesbeschermers zou ik niet om laten in de wei. Mocht je hem toch tussen andere paarden willen gaan proberen, dan zou ik de beenbeschermers wel heel even laten zitten totdat de kennismaking (met eventuele renpartijen e.d.) klaar is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 08:24

Ik zou hem ook niet bij vreemde paarden inzetten alleen voor dat weekend. Ik zou vragen of er een klein stukje afgezet kan worden (een draad ertussen) zodat hij zijn eigen stukje heeft. Mijn pony was in een vreemde wei, met buurpaarden, rustiger dan in een vreemde stal.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 08:31

Als je paard gewend is om met anderen te lopen en je weet dat hij gemakkelijk is in de omgang met andere paarden dan zou ik er geen moeite mee hebben. Aangezien de eigenaar van de wei dit toe wil staan zullen dat waarschijnlijk ook niet de moeilijkste paarden zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 08:35

Voor een weekend (of sowieso een korte, tijdelijke periode zoals een vakantie) zou ik m'n paard niet bij een vreemde kudde in de wei zetten. De rangorde wordt verstoord en dat wordt meestal afgereageerd op de nieuwkomer.

In de stal zetten, lijkt me ook niet goed. Je paard is gewend aan weidegang, dus nu opeens opsluiten en dat ook nog in een vreemde omgeving, kan bij hem stress geven.

Wat je kunt doen, is een stukje van die wei afzetten voor je paard. En hem daar dan lekker dag en nacht laten lopen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 08:41

Mijn ervaring is dat het geen probleem oplevert. tijdens onze trektocht stond mijn paard ook bij vreemde paarden in. we waren met zijn vieren en 2 paarden kenden elkaar. Geen enkel probleem.

Wat wel moeilijk is, is wanneer je paard als enige vreemde in een kudde komt waar alles mekaar kent, hij zal dan buiten de boot vallen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 13:27

als je een weekend wegga zou ik mijn paard niet bij vreemde paarden op het land zetten. (ivm ongeval / kreupel trappen). Indien je geen eigen stukje land kan hebben of een draadje mag spannen zodat je paard apart staat zou ik hem op stal houden. Voor een lang weekend zou ik dat risico niet lopen.
Veel plezier

Michelle_Don

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 16:33

Allemaal heel erg bedankt voor de tips!!

Ik moet het daar natuurlijk even bekijken maar ik ga zeker vragen of hij apart mag staan.
Of met een aantal rustige paarden van daar. maar ik ga hem niet in een kudde zetten...dan maar op stal.....en zo veel mogelijk in de paddock ofzo.

Ik laat jullie wel weten hoe het was met foto's Knipoog

Groetjes Michelle

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 13:51

Jovarna schreef:
Voor een weekend (of sowieso een korte, tijdelijke periode zoals een vakantie) zou ik m'n paard niet bij een vreemde kudde in de wei zetten. De rangorde wordt verstoord en dat wordt meestal afgereageerd op de nieuwkomer.

In de stal zetten, lijkt me ook niet goed. Je paard is gewend aan weidegang, dus nu opeens opsluiten en dat ook nog in een vreemde omgeving, kan bij hem stress geven.

Wat je kunt doen, is een stukje van die wei afzetten voor je paard. En hem daar dan lekker dag en nacht laten lopen.

Helemaal mee eens. Waarom je paard de stress van een nieuwe kudde geven, als hij zo snel weer eruit gaat ? Apart stukje land afzetten met prikpaaltjes, naast de andere paarden en ik denk dat hij prima tevreden zal zijn. Veel plezier!

babychicah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 10:34

zal een stuk van de weide afzetten, ziet hij wel paarden maar kan hij ook tot rust komen

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 17:59

Mijn ervaring is dat het geen probleem is. Wij gaan ook elk jaar een lang weekend weg met een groep. Deze groep paarden gaat dan ook samen in de wei. Gewoon de eerste keer ze allemaal tegelijk in de wei zetten en daarna weg gaan. Duurt vijf minuten, dan is de rangorde bepaalt. Bij ons zijn eigenlijk nooit rake klappen gevallen. Weide was groot genoeg om te vluchten.

Ik weet niet of ik mijn paard als enige vreemde in een al bestaande kudde zou zetten, dat lijkt me dan weer heel wat anders. Dus in feite ligt het een beetje aan de situatie.