shet veulen met te klein halster om

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

shet veulen met te klein halster om

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 09:23

hoi, ik vroeg me af wat jullie zouden doen als in de buurt een (in mijn geval is het een shet) veulen loopt met een te klein halster om.
zou je naar de eigenaar gaan en vragen of het losser mag, zou je er zelf aan gaan prutsen, zou je een groter halster ophangen bij het weiland zodat eigenaar die om kan doen, of zou je niks doen?

ladymagic

Re: shet veulen met te klein halster om

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 09:34

Een te klein halster om een shetveulen? wow! Ik wil weten waar ze die gekocht hebben, ik kan nooit een goed maatje vinden voor de veulentjes van onze fokmerrie.
Ik zou me er niet te veel mee bemoeien, als ik de eigenaar toevallig tegen kwam misschien een terloopse opmerking maken maar mijn ervaring is dat het meestal niet gewaardeert wordt als je de "bemoeial" gaat uithangen en het daardoor juist averechts werkt.
Helemaal niet als je de eigenaar op zoekt en hem eventjes gaat vertellen wat hij/zij (allemaal) fout doet. Gewoon een gesprekje aanknopen (wat een lief veulentje, wat is de afstamming, etc.) en dan subtiel een opmerking maken.

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 09:36

of gewoon even losser maken of per ongeluk af doen, zou wel kijken ofdat er iemand langs kwam!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 09:40

Ligt er een beetje aan, als het echt in de huid snijd, dan ben ik van het type eraf halen (maar alleen als ie naar je toe komt, zal niet snel een wei in gaan). Maar verder kan er wel een reden voor zijn want, een te los halster in een landje is echt link! Dan kan ie namelijk overal aan blijven haken!! Verder is er misschien ook een goede reden dat ie een halster om heeft, want de meeste shetjes lopen toch zonder.

Dus dat van ladymagic lijkt me een idee, gewoon een gesprekje aan knopen en intresse tonen...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 10:50

veulen is mak, we wandelden er laatst langs, kwam naar ons toe, en toen ontdekte ik het halster dus.
ik kan het veulen niet echt uit mn hoofd krijgen maar wil me er aan de andere kant ook niet mee bemoeien ofzo..
(was ik maar weer 12, dan liep ik zo op die mensen af Tong uitsteken )

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 12:38

gesprekje aanknopen en vragen waarom het halstertje zo strak zit. Gewoon doen alsof je van niets weet.
Bij mijn verzorgpaardje vond ik een beetje dat de geit er zielig uit zag... Beetje wormenbuikje, maar ik weet dat die man er goed mee om gaat, ze op tijd ontwormt enzo en kwil ook niet zo overkomen van "ik weet alles en ik ken alles" dus kheb ook gewoon gevraagd waar die buik van kwam. Mja, toen zat hij zelf ook beetje te kijken... Dus krijgen nu nog een lading wormenpoeder erbij.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 16:17

En...al wat ondernomen??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 16:23

Ik zou er ook gewoon naar toe gaan om te vragen of ze het zelf gezien hadden....
misschien is die zo hard gegroeit of valt het wel mee.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 21:25

ik ga er woensdag heen, ben nu even niet in de buurt.
ik denk dat die mensen het zelf niet zo door hebben, ik heb het idee (het hoeft niet zo te zijn) dat de pony's van de markt af komen, en je kan zoiets over het hoofd zien.
het is alleen lastig te achterhalen van wie ze zijn.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 18:32

ben er weer heen geweest, maar de pony's stonden er niet meer.
zag ze ook nergens meer staan.

mieky18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 18:37

das wel een beetje raar...mss heeft die man ze naar een andr land gebracht of mss doorverkocht op een markt ofzow...t zal mss geen goede boer zijn geweest als dat soort dingen met zijn paarden gebeuren..zouw een veulen juist een goed halster geven en niet 1 die te klein is...vink beetje zielig...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 18:40

het kan echt snel gebeuren hoor, dat men een veulen een halster omgeeft, en daar verder niet aan denkt.
ja ik bedoel 'wij' bokkers/paardenmeisjes zouden er wel op letten, maar er zijn ook mensen die gewoon zulke pony's op het land zetten, voeren en drenken, en niet echt precies overal op letten.
ik denk dat het in dit geval ook zo gegaan is, vandaar dat ik echt zoiets had van wat moet ik nou, ik wil ze er wel op attenderen, maar ja, kan dat wel, enz..
snap je..

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 20:40

Maar als ze er niet zo goed op letten, kun je het halster de volgende keer met een gerust hart een stukje losser doen toch Tong uitsteken

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 21:35

ja ik heb dat geprobeerd maar wou niet was zegmaar vettig en zo, kreeg er geen beweging in zo snel.

paartie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 21:50

kikkuh

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 21:53

paartie schreef:
kikkuh

Verward

IIg raard dat het veulen plotseling weer weg is.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 23:09

weet niet of dat raar is, ze stonden er sinds de markt, misschien zijn ze verkocht aan de veekoopman ofzo, hé, mensen kopen en verkopen, dat kan toch?
of verkast, het landje werdt al wat kaal, dus kan allemaal Knipoog

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 14:51

ik zou hem zelf wat losser doen , en als je de eigenaar ziet, zeggen dat je het halster wat losser hebt gemaakt.. Lachen

Herilda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 18:36

Ik weet welk veulentje je bedoelt! Lachen Heb er laatst ook al naar staan kijken, trouwens ook meer paardenmensen hier in de buurt.
Ik weet ook wel wie de eigenaar is, heb als klein meisje altijd shetland ponies van hem verzorgt.

Chntl_Zrro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 19:03

Ik zelf zou niet het weiland in gaan Als toevallig die boer komt Tong uitsteken
Ik zou hem lokken met brood naar de kant en dan proberen het halstertje groter te maken Knipoog

MLightStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 19:53

Ik zou gwoon het halster groter maken of een ander halster aan doen ofso. Dit is echt mishandling!!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 20:15

nou weet je, ik zou persoonlijk uit mn vel springen als iemand zomaar aan mijn veulen zat, laat staan erbij in het land ging, en iets aan het halster veranderde.
daarom voelde ik me in dit geval ook wat machteloos.
je wil niet bemoeizuchtig zijn, maar het ook niet risceren dat het halster echt ingroeid terwijl je er vanaf wist..

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 16:23

gewoon wat losser doen.