De merrie die ik rijd is al een 'paard met een verhaal', maar het ging de laatste tijd eigenlijk steeds beter met haar.
Minder gespannen en beter te rijden.
Sinds 2 weken geeft ze weer meer spanning, ziet ze van alles en maakt ze zich weer om veel dingen druk.
Vandaag was het wel heel extreem, zo erg hebben we het nog niet mee gemaakt in het jaar dat ik haar rijd...
Ze stond vanmorgen ineens vanuit het niets gigantisch te zweten op stal, ging druk heen en weer lopen en stopte met eten.
Ze stond steeds met grote ogen naar buiten te kijken alsof er ergens maanmannetjes waren geland!
De eigenaar heeft haar toen los gelaten in de wei met een ander paard, en toen heeft ze een paar uur lang steeds 1 kant op staan kijken met grote ogen en druk heen en weer gelopen.
Na een paar uur werd ze rustiger, droogde ze op en ging ze grazen.
Vanavond begon het echter weer...
Steeds een bepaalde kant op kijken, onrustig doen en nergens anders heen willen kijken.
Op de spuitplaats maakte ze zich vreselijk druk met poetsen, wilde niet om en nog steeds die ene kant uit kijken.
Ze lette op niemand meer, liep alles en iedereen omver...
Ik ben er toch maar op gestapt, na moeizaam opzadelen en ben met een rustig paard erbij een rondje naar buiten gegaan.
Ze was in het begin kijkerig, druk en schrikkerig.
Later werd het beter en liet ze zich aardig rijden (wel met slof...).
Op de terugweg ter hoogte van stal begon het rare gedrag weer, kijken, druk doen, etc...
Op de spuitplaats wilde ze weer die ene kant op kijken en liep ze gewoon weer iedereen omver...
Toen ging ze staan mesten en plassen en de urine was ontzettend dik en troebel.
Ik vind het zelf erg vreemd gedrag, vooral omdat ze normaal wel snel gespannen is, maar wel heel gevoelig en volgzaam...
Zou ze nou zo extreem hengstig zijn dat ze zich zo gedraagd of heeft iemand een idee voor een andere oorzaak?