Extreem hengstig of iets anders?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Extreem hengstig of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 20:27

De merrie die ik rijd is al een 'paard met een verhaal', maar het ging de laatste tijd eigenlijk steeds beter met haar.
Minder gespannen en beter te rijden.

Sinds 2 weken geeft ze weer meer spanning, ziet ze van alles en maakt ze zich weer om veel dingen druk.
Vandaag was het wel heel extreem, zo erg hebben we het nog niet mee gemaakt in het jaar dat ik haar rijd...
Ze stond vanmorgen ineens vanuit het niets gigantisch te zweten op stal, ging druk heen en weer lopen en stopte met eten.
Ze stond steeds met grote ogen naar buiten te kijken alsof er ergens maanmannetjes waren geland!

De eigenaar heeft haar toen los gelaten in de wei met een ander paard, en toen heeft ze een paar uur lang steeds 1 kant op staan kijken met grote ogen en druk heen en weer gelopen.
Na een paar uur werd ze rustiger, droogde ze op en ging ze grazen.

Vanavond begon het echter weer...
Steeds een bepaalde kant op kijken, onrustig doen en nergens anders heen willen kijken.
Op de spuitplaats maakte ze zich vreselijk druk met poetsen, wilde niet om en nog steeds die ene kant uit kijken.
Ze lette op niemand meer, liep alles en iedereen omver...
Ik ben er toch maar op gestapt, na moeizaam opzadelen en ben met een rustig paard erbij een rondje naar buiten gegaan.

Ze was in het begin kijkerig, druk en schrikkerig.
Later werd het beter en liet ze zich aardig rijden (wel met slof...).
Op de terugweg ter hoogte van stal begon het rare gedrag weer, kijken, druk doen, etc...

Op de spuitplaats wilde ze weer die ene kant op kijken en liep ze gewoon weer iedereen omver...
Toen ging ze staan mesten en plassen en de urine was ontzettend dik en troebel.

Ik vind het zelf erg vreemd gedrag, vooral omdat ze normaal wel snel gespannen is, maar wel heel gevoelig en volgzaam...

Zou ze nou zo extreem hengstig zijn dat ze zich zo gedraagd of heeft iemand een idee voor een andere oorzaak?

herbey

Re: Extreem hengstig of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 21:47

Ik denk dat jou paard iets ruikt.
Ligt er niet ergens een dood beest?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 20:57

niet dat ik weet...

later stond ze ook helemaal gefixeerd weer een andere kant op te kijken...

het gaat nu wel wat beter, maar ze heeft nog steeds vlagen dat ze zich zo vreemd en gespannen gedraagd...

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 21:43

is er niks gebeurt ? iets waar ze erg van geschrokken is en wat uit die kant komt. 1 van mijn paarden heeft dat ook vaak en dan kijkt hij ook naar 1 kant op.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 08:31

Tja, dat weten we dus niet...

Het is echt heel vreemd, zo is ze uren rustig op het land of op stal en zo ineens wordt ze helemaal gespannen, begint ze te kijken en rond te rennen (en soms te zweten...)

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 10:36

bij mijn paardje is het ook af en toe en dan geef ik hem spul van de paardendrogist om weer wat rustiger te worden.
Ik zou toch vragen of er niks gebeurt is want als ze echt 1 kant telkens op kijkt. lijkt mij dat ze van iets geschrokken is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 12:08

Niemand weet het...
Van het ene op het andere moment begon ze te zweten en raar te kijken en later toen ze los ging te rennen...

Zo staat ze weer een paar uur rustig en zo begint het weer...

Dat spul van de paardendrogist zal ik in gedachte houden...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 23:00

Wat is dat dan? Ik bedoel: waar kijkt ze naar? Als ze inderdaad hengstig is (zou zomaar gewoon kunnen) is er dan een (wanna-bee) hengst in de buurt die haar aandacht trekt? Denk eraan dat hengsten een merrie op meer dan een km kunnen ruiken!
Wat ik zou doen in jouw geval is een gedetaileerde kaart (1:25.000) nemen en peilen welke kant ze opkijkt en wat daar zou kunnen zijn wat haar aandacht trekt.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 23:12

idd erg raar..
Geen vreemde mensen gezien? nu je overal hoort van die paardemishandelingen (zoals nu op de voorpagina, jongeren slaan paard dood, topics over'mijn paard is ongevraagd bereden)
en van die nare dingen.. Wil je niet ongerust maken ofzo, maar gewoon even opletten.. Of idd van iets heel erg geschrokken?(luchtballon of weet ik veel) Lijkt me toch wel dat ze schrik heeft opgedaan van iets, aangezien het vooral in de stal was en op de terugweg naar stal enzo...
Ik hoop voor jou dat het gewoon ophoud en het niets ernstig is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 10:46

In de eerste instantie keek ze steeds in de richting van de weg een paar honderd meter verderop.
Maar aan die weg ligt ook een manege die je kunt zien bij haar stal vandaan, dus het kan ook goed zijn dat ze naar de paarden daar stond te turen of dat ze iets rook dat van die kant kwam...

Later ging ze naar alles kijken dat anders was dan normaal, een kat die over het land liep, mensen die verderop in het land aan het werk waren, etc...
En dan eerst strak er naar toe kijken, dan een paar rondjes rennen, weer kijken, etc...

Gelukkig leek het gisteren weer wat minder te zijn.
Hopen dat het inderdaad met hengstigheid te maken heeft gehad, dan is het straks misschien weer aardig over, want dit is echt niet leuk...
Ze liet zich zelfs niet goed meer binnen zetten en begon naar achteren te slaan in de wei...

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 00:42

bij ons zijn ook weer alle merries hengstig Knipoog Dus jah, zal dat wel zijn hopelijk Haha!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 08:09

Die van mij hangt door de weerswisselingen al een week of 2,3 in de hengstigheid. Die trapt je de wei uit als je haar wilt halen om iets te doen. Ze staat nu ook sinds kort bij ruinen.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 14:32

Zou best kunnen dat ze een zweempje ander paard heeft geroken en daar door het dolle heen van was. Onze merrie was dan ook altijd hyper, ze heeft dan een homeopatische kuur gehad om kalm te blijven.