merrie vaak hengstig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Missbambie

merrie vaak hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 18:31

Ik heb een merrie die vaak hengstig is (al jaren zo), nu loop mijn fjorden ruin erbij. Nu kwam ik vanmiddag er achter dat ze nu weer hengstig was, ze staan nu al 2 weken braaf bij elkaar. En is veder nog niets geks gebeurd, tot vandaag. mijn fjord is 2maanden terug op tafel gecastereerd en vertoonde geen gekke hengste gedrag meer. (dacht ik )
nadat ik klaar was met poetsten van mijn merrie mocht ze naar buiten, en meneer dringt zich bij haar op en zag dat ze hengstig was en djumpt zo op haar en de merrie liet echt alles toe, nou daar sta je dan!!! ongeloofelijk!!ik heb hem een paar keer d'r af gekregen door met een halster te gooien maar het ging gewoon door dus heb het maar laten gaan het was harstikke druk op straat veel mensen (mooi weer) enz, het was niet om aan te zien zeg schaamde me dood.
Hoe kan het dat mijn merrie zovaak hengstig is?, en dat ze dit gewoon allemaal toe laat? zou dit komen doordat ze misschien ooit geprobeert hebben om haar drachtig te krijgen ofzo, want het is niet normaal zo vaak?

Groetjes miss

Missbambie

Re: merrie vaak hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 20:30

Niemand:-(

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:58

Weet daar geen antwoord op, maar wel iets wat je je merrie kunt geven, soort "pil"zeg maar, het heet Regumate en wij geven het onze merrie als ze erg smerig en opdringerig aan het doen is, onze ruin duikt er nml ook op, en de een is 1,10 en de ander 1,60, dus om schade te voorkomen, de merrie even uitgeschakeld........
Zodra de ergste hormonen weer tot rust zijn gekomen, stoppen we er weer mee, dus we geven het alleen in het voorjaar.
Hoop dat iemand antwoord kan geven op je andere vraag......

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 15:18

Dat Regumate kan je gewoon bij paarden drogist kopen? en wat zijn daar de koste van?, ik heb ze nu apart gezet met de hoop dat haar hengstig heid over raakt, de merrie heeft ook nog eens last van haar rug als hij er steeds op duikt word het er niet beter van.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 18:01

Regumate koop je bij je veearts, kost geloof ik rond de 35 euro per flesje, ik deed daar ruim1,5 maand mee, maar gaat naar gewicht, dus als je een groot paard hebt, is het eerder op.
Wij gaven 4ml per dag, in een spuitje zo in haar bix, of direct in de'r mond, zodra je er weer mee stopt, is ze een paar dagen later weer hengstig.

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 20:27

jeetje syl, daar ben je mooi klaar mee! hoop dat je er wat aan ken doen Haha!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:34

Mijn merrie heeft ook een poosje regumate gehad. Het is eigenlijk voor varkens gemaakt . Zij was ook altijd vaak en heftig hengstig en ik heb haar laten scannen en het bleek dat er cystes op de eierstokken zaten. Behandeld met regumate en weer laten scannen en toen was alles normaal. Het gaat nu alweer een hele tijd goed, maar als ze weer vaak hengstig wordt en vervelend gedrag vertoont komt het waarschijnlijk weer van cystes(waar ze gevoelig voor is) en kunnen we weer beginnen met regumate.

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:41

Ik heb hetzelfde probleem. Mijn merrie is helemaal oke, zonder cystes e.d.. Soms helpt het krijgen van een veulen dan nog wel eens. Regumate hielp ook niet fantastisch. Ach, ik leer er maar mee omgaan.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:45

Zou het wel in de gaten houden vermits een ruin pas na enkele weken/maanden na castratie onvruchtbaar is..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 15:35

Gemiddeld is een cyclus 3 weken, dus dat dit nu na twee weken gebeurt is niet zo vreemd. En ja, ook veel paarden houden wel van een potje sex, dat is nou eenmaal de natuur. Het komt regelmatig voor dat ruinen dekken, na twee maanden hoef je niet meer te vrezen voor veulentjes, zolang blijft sperma niet levensvatbaar.
Zolang de ruin beleefd is naar de merrie en de merrie het dus goed vind, is er niet heel veel aan de hand. Als het meer lijkt op verkrachting zou ik ze scheiden. Ook moet je duidelijke grenzen stellen, bijvoorbeeld dat ze in de wei wel mogen "spelen", maar niet als ze aan de hand of onder het zadel zijn. Je kunt namelijk niet hebben dat ze tijdens het rijden "zin" hebben en je ruin er zomaar opspringt.

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 21:54

daar heeft mijn merrie ook erg last van en wil haar ook wat gaan geven maar ze is nog maar 2.maar het is nu echt extreem want ze is echt erg chago en valt dan zelfs aan.

Michelle_Don

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 22:50

sifra01 schreef:
Mijn merrie heeft ook een poosje regumate gehad. Het is eigenlijk voor varkens gemaakt . Zij was ook altijd vaak en heftig hengstig en ik heb haar laten scannen en het bleek dat er cystes op de eierstokken zaten. Behandeld met regumate en weer laten scannen en toen was alles normaal. Het gaat nu alweer een hele tijd goed, maar als ze weer vaak hengstig wordt en vervelend gedrag vertoont komt het waarschijnlijk weer van cystes(waar ze gevoelig voor is) en kunnen we weer beginnen met regumate.

De merrie van mijn vriendin heeft dit ook gehad. en loopt ook het risico dat het terug komt. Zeker omdat ze bij ons de enige merrie is met 6 ruinen....het wodt meer geprikkeld dan wanneer merries appart staan.
Maar één van die ruinen 16 jr duikt er ook op als ze hengstig is......geef ze eens ongelijk.
De merrie is een klein arabiertje en de ruin is een KWPNr van ruim 170. En ze lijken er geen last van te hebben.

succes

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 22:59

Waratje schreef:
Gemiddeld is een cyclus 3 weken, dus dat dit nu na twee weken gebeurt is niet zo vreemd. .

Ik wilde precies hetzelfde posten Haha! . Ik weet niet hoe vaak de merrie van TS hengstig is? Als er ook "normale" periodes tussen zitten hoef je niet bang te zijn voor cystes.
waarschijnlijk krijgt jouw merrie in ieder geval daglicht genoeg. Straks als de dagen nog korter worden ben je er waarschijnlijk weer een tijd je vanaf.

En wat betreft dat veulen krijgen..mijn merries heeft 2 veulens gehad maar ik nog steeds iedere 3 weken superhengstig. Maakt niets uit of ze bij een ruin of bij merries staat. De merries bij mij op stal hebben hun cyclus zo geregeld dat ze allemaal bijna tegelijk hengstig zijn Haha! . Dan heb je dus een kudde piswijven bij elkaar...

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 16:20

Een veulen is absoluut geen optie, ze is al 18jaar nog nooit een veulen gehad dus daar begin ik ook niet meer aan,wat Michelle_Don zegt klopt ruinen en merrie's apart maar aangezien ik me eigen stal en land nu heb staan ze er maar met ze 2en, en een potje sex vind ik best maar het moet niet ten kosten van haar rug gaan. hij is nogal erg op dringerig en zij laat alles toe, van de week ging het de hele dag door en had besloten ze apart te zetten tot de hengstigheid over is en dat gaan goed.
ik heb ergens gelezen dat mensen ook een knikker in de baar moeder in laat brengen maar dat ziet ik al helemaal niet zitten, bij de paarden drogist kon ik mareformule poeder kopen maar dat moet je het hele jaar door geven 35,67 per pot geloof ik dat het was, Dito: mijn ruin is 2,5 maand terug geholpen, na 6weken kunnen ze zo goed als niet meer vruchtbaar zijn (uitzonderingen na dan) mammaslamma: en moet je dit ook het hele jaar door geven?fransje23: ja ze krijgt genoeg dag licht, zon staat altijd op het land, laten we het hopen dat het straks over is want ze gescheiden te houden is ook best wel sneu

Ik heb zelf zitte te denken aan een prik pil maar ook daar heb ik verschillende meningen over gelezen.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 16:23

Nee hoor, wij geven het alleen in April/Mei en Juni, dan is ze op de'r ergst, daarna gewoon stoppen, totdat ze weer vervelend wordt.

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 16:27

regulmate is alleen via de veearts te krijgen en dat is maar goed ook: je moet n.l heel erg uitkijken dat je het niet op je lichaam (handen) krijgt, voor vrouwen in de vruchtbare leeftijd is het schadelijk namelijk, je bent toch met hormonen in de weer. Mijn veearts bleef waarschuwen! onze ruin dekte ook na de castratie (wel 5x per dag en ik snap de schaamte want de hele buurt kwam niet meer bij, ze noemden het al de sexboerderij......)door maar na een winter en lente doorgekomen te zijn zonder hengstige merries is hij het nu echt vergeten, hij fleemt nog en 'schuift nog wat uit'.......maar hij heeft geen idee meer wat hij moet doen.ik gaf het vroeger toen het eigenlijk nog was bedoeld om varkens tegelijk berig te krijgen aan mijn merrie om haar mooi hengstig te krijgen. inmiddels is er een paarden variant en heb ik het gebruikt om de schijnzwangerheid van mijn merrie op te heffen.

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 14:19

Dit hoort hier niet toch?
Heb net ergens anders gereageerd over vervelende merries (hengstigheid) xx

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 12:47

MyFee schreef:
Dit hoort hier niet toch?
Heb net ergens anders gereageerd over vervelende merries (hengstigheid) xx

Geen idee,maar hij staat er nog steeds dus het zal wel goed zijn.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 16:41

ik heb ook zo'n stal-slet ,ze hoeft maar naar een ruin te kijken of ze staat alweer hengstig,dus ik probeer altijd te zorgen dat ze niet te dicht in de buurt komt van ruinen.

vorig jaar was het heel erg toen ging ze gewoon met poetsen helemaal scheefhangen tegen je aan met haar staart opzij gedrukt en in de spreidstand(om het zomaar even te noemen)
maarja je went er ook wel aan, en je hebt altijd iets om te lachen als je weer verhalen van je stal-slettebak verteld

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 16:45

Leuk he, ik ken er ook zo een Tong uitsteken Alleen is Ot veel te dom om er op te springen...
@risky: Ik had het gister stond ik even met m'n paardje te kroelen en dan loopt ze door en gaat ze met der kont bij me staan... dan wil ze gewoon dat ik der ga kriebelen en als ik dan weg loop, dan loopt zij weer door totdat ze weer met der kont bij me staat Clown Ze is gelukkig nu niet hengstig, want ze is drachtig...
Maar ze reageert ook altijd heel erg op poetsen, dan gaat ze echt elke keer met der lip zo gek staan doen *LOL*

hap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:52

Tja het is denk ik gewoon mee leren omgaan mijn merrie is ook vaak hengstig. Heb er tot op heden nog niet iets voor gegeven ookal is ze dan altijd erg moeilijk te berijden, slecht aan het been etc. Probeer er op zulke momenten zogoed als mogelijk mee om te gaan al die lichaamsvreemde stoffen lijken mij ook niet zo gezond. Het is dan ook een uitdaging om haar op te zadelen hoewel ze normaal makkelijk is in omgang, het lijkt net op een ander paard dan.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:20

sifra01 schreef:
Zij was ook altijd vaak en heftig hengstig en ik heb haar laten scannen en het bleek dat er cystes op de eierstokken zaten. Behandeld met regumate en weer laten scannen en toen was alles normaal. Het gaat nu alweer een hele tijd goed, maar als ze weer vaak hengstig wordt en vervelend gedrag vertoont komt het waarschijnlijk weer van cystes(waar ze gevoelig voor is) en kunnen we weer beginnen met regumate.

inderdaad wanneer merries te vaak hengstig zijn dan normaal, altijd even een check up laten doen door een da! De merrie kan inderdaad last hebben van een Cyste in de baarmoeder Knipoog