bouwtechnische vraag paard aan huis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Redneck

bouwtechnische vraag paard aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 16:32

Een vraagje voor de mensen met paarden aan huis (hobbymatig): klopt het dat een paardenstal een vloeistofdichte vloer moet hebben? Ik kan er zo gauw niets over vinden op het net, maar er staat me iets van bij dat dit moet.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

RUBYWHITE

Re: bouwtechnische vraag paard aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 16:34

Durf ik je zo niet eens 123 te zeggen, ik weet alleen dat wij onze stalvloer dicht moesten maken en de urine moet apart afgevoerd worden. We hebben gewoon grote betonnen tegels op de vloer liggen met vlas erover heen. Alle vlas+mest komt op een mestplaat die aangesloten zit op een kelder waar urine en vloeistoffen heen lopen.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 16:35

eum de nieuwe stal waar ik ga staan hebben we een zand bodem dit is supe rmakelijk je gebruikt wijnig stroo en wat ik dacht had die vrouw dit al heeel lang

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 16:36

nou ik weet het niet....wij hebben het niet. laatst was ik bij iemand die een sjeike stal/ paddock had laten bouwen daarbij werden express kleine openingen gehouden aan de zijkanten om de urine weg te laten lopen. Dit liep dan niet in een put ofzo maar gewoon naar achter een greppel/lege sloot in.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 17:31

Dat mag dus officieel niet...
Je mag de bodem niet vervuilen, door op 1 plek intensief mest te laten liggen en urine, zal die plek vervuild raken.
Lozen op de sloot is al helemaal verboden. Een mestopslag moet dan ook een bepaald aantal meters uit de slootkanten liggen.
Er is geen controle op particulieren, maar als er sprake is van vervuiling, geldt de regel: De vervuiler/eigenaar betaald.

Er zijn nog vaste stallen met zand/leembodem en niet vloeistofdichte vloeren. Maar milieutechnisch bekeken mag dat eigenlijk niet meer.

Ik weet niet of het voor ischuilstallen ook belangrijk is, omdat die vaak niet intensief gebruikt worden door paarden en ze worden er niet in opgesloten.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 19:20

ja het is inderdaad verlicht.

maar ik geloof niet dat veel mensen zich er aan houden, het is namelijk niet erg practisch.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 21:26

Oké, hartstikke bedankt voor jullie reacties!

D_Pluimers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 10:08

wij hebben ook een paard aan huis staan en ik woon midden in een woonwijk we hebben gewoon een betonvloer met daaroverheen zaagsel en dat bevalt goed als je maar elke dag de keutels en natte plekken eruit haalt we hebben nog nooit geen klachten van de buren gehad over stank ofzo

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:39

Formeel moet je stal inderdaad beschikken over een vloeistofdichte vloer. Ook bij particulieren.
En dat het gemakkelijker is zonder, kan ik me eigenlijk helemaal niet voorstellen! Zo krijg je het toch nooit schoon endaarbij is de zand een broeiplaats voor insekten en bacterien. Daarbij zul je tegenwoordig bij verkoop van je huis een bodemonderzoek moeten laten uitvoeren en indien deze bodem vervuild is, zal de vervuiler de sanering moeten betalen en geloof me, die zijn niet goedkoop! Ook achteraf kunnen ze nog bi jde vervuiler uitkomen, als de koop al gesloten is. Steek je kop dus niet in het zand, maar regel het gewoon fatsoenlijk.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 14:17

Wij hebben gewoon steltonplaten onder de stallen liggen. Tussen de kieren zou urine doorkunnen lopen, maar in de praktijk valt dat wel mee omdat de platen stijf tegen elkaar aanliggen.