Hoe vaak manen, staart kammen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WeirdO
Berichten: 38
Geregistreerd: 22-08-05

Hoe vaak manen, staart kammen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 13:36

Hallo,

Hoe vaak doen jullie dit? Elke keer? Een keer per week? Minder?
Ik moet toegeven toen ik mijn paard pas had deed ik het nauwelijks omdat ik schrik had om het verkeerd te doen.
We zijn nu veeeeel later en nu doe ik het elke keer omdat ik het toch veel netter vind: een mooie uitgeborstelde staart en propere manen (mijn paard gaat vaak rollen en anders hangt er zand/modder in).

Maar al ben ik heel voorzichtig, ik vind dat zijn manen dunner geworden zijn (zijn staart minder).

Wat doen jullie?

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: Hoe vaak manen, staart kammen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 13:41

alleen na het wassen kam ik het goed uit, voor de rest ladingen antiklit spray of Cowboy erin, elke dag een beetje.
Eigenlijk zo min mogelijk aan zitten of vlechten

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe vaak manen, staart kammen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 13:47

Bijna niet, alleen af en toe wat Cowboy Magic erin inderdaad, en dan kun je gemakkelijk alle klitten eruit halen, en dan nieuwe vlecht erin of los laten.. Inderdaad zo min mogelijk aan zitten.

Jamezy
Berichten: 1382
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Hoe vaak manen, staart kammen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 13:50

Manen vrijwel dagelijks, de staart zeker vier keer per week. Ik heb een goede borstel en zorg dat de staart schoon en zacht blijft, om het uittrekken tot een minimum te beperken; wat ik er uit vis, had meestal sowieso al losgelaten Lachen Ik ga er altijd eerst met m'n vingers doorheen voor de knopen, maar gezien het onderhoud dat ik er aan pleeg, zit het zelden echt in de frut Clown

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: Hoe vaak manen, staart kammen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 16:15

eerst met anti-klit en daarna kam ik het pas uit met een gewone borstel (wat mensen ook gebruiken meestal).
Meestal doe ik de manen/staart ongeveer 2 keer per week. (het ligt er ook aan hoe vaak ik haar poets en/of rijd.)
Als er een wedstrijdje o.i.d. is dan worden ze natuurlijk eerst gewassen, als een pony heeft gerold dan kam ik ze vaak ook weer uit (als hij/zij tenminste gereden 'moet' worden).

katrien214

Berichten: 484
Geregistreerd: 05-02-06

Re: Hoe vaak manen, staart kammen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:17

Ik kam de staart van mijn paard alleen als hij gewassen is. Dat is meestal 1x in de twee weken. Na het wassen gaat er anti-klit in, laten drogen en kammen maar.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Hoe vaak manen, staart kammen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 23:48

Dagelijks, wel met een zachte borstel trouwens.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoe vaak manen, staart kammen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 23:56

Mijn Palomino loopt met vlecht, daar heb ik niet zoveel omkijken naar. Moet wel regelmatig staart en manen wassen, anders krijg ik ze niet meer wit.

Mijn vosmerrie: ligt eraan, hoe minder ik doe, hoe voller de bos met manen wordt...

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Re: Hoe vaak manen, staart kammen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 11:16

Shetlander doe ik 1x in de maand met antiklit en verder helemaal niks..
Mn wedstrijdpaard als ik wedstrijd heb, was ik zn staart en dan spuit ik er ook anti klit in en pluis ik m voorzichtig uit..
Ik doe dr niet teveel mee,want anders word je staart idd snel dun !

Annemariet

Berichten: 582
Geregistreerd: 20-04-05

Re: Hoe vaak manen, staart kammen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 11:23

Mijn Fries vlecht ik 2x in de week. Dus zijn manen vlechten, 2à3 dagen erin houden. Eruit halen, dag los hangen, volgende dag weer invlechten. Ik merk wel dat de manen flink gaan groeien en minder "schade" hebben.

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Re: Hoe vaak manen, staart kammen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 11:31

idd niet te vaak ivm het dunner worden ookal doe je voorzichtig Knipoog

Denk ca 1x per week (soms minder vaak) en alleen mét antiklit (cowboy magic detangler súperspul OK dan! ) en met een grove borstel (bv zo'n oster of gewone mensenhaarborstel).

En verder dus na t wassen, maar dan ook eerst antiklit erin Ja

ps. Manen hangen meestal in vlechten (soms een dagje los)

priamos

Berichten: 605
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Hoe vaak manen, staart kammen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 11:45

Meestal in keer in de 2 weken word de staart gewassen,, dernaa anti klit erin laten drogen en kammen maar,, ik doe het niet zo vaak omdat zijn staart nogal dun is,, en ik zie al dat ie heel wat dikker is dan in het begin,, toen ik hem kocht,,:) manen iedere dag want die zijn nogal dik

Kartouche

Berichten: 172
Geregistreerd: 30-07-06
Woonplaats: N Limburg

Re: Hoe vaak manen, staart kammen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 13:43

De manen vrijwel dagelijks en de staart 1 a 2 keer per week.
Ik doe er wel regelmatig Cowboy in en dan ga ik er goed met mijn vingers door heen.

adecuada

Berichten: 1899
Geregistreerd: 19-08-06

Re: Hoe vaak manen, staart kammen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 14:07

Ik deed de manen en staart van mn (vroegere) verzorgpaard elke dag. Ze had echt lange (fijne) manen en een mooie volle staart! Die zagen dr altijd zooo mooi uit als ze "behandeld" waren! Ik spoot er altijd wat anti-klit in en daarna pluiste ik de manen en staart uit met mn vingers. En heel soms ook wel met een borstel in de staart als ik die gewassen had ..

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hoe vaak manen, staart kammen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 14:49

Manen doe ik elke dag. Hij heeft dikke manen en eigenlijk met borstelen komt er bijna niks uit.

Zijn staart zo min mogelijk, door medicijnen heeft hij al een flink uitgedunde staart(heel zonde) en hij schuurt ook dus ik blijf er zoveel mogelijk af. Doe hem eigk alleen voor de wedstrijd of na het wassen. En beide keren veel cowboys Magic erin

Dani001
Berichten: 246
Geregistreerd: 18-07-06

Re: Hoe vaak manen, staart kammen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 14:58

Manen borstel ik gewoon door met zo 'n haarborstel, komt het zand er af, en trek je toch niks uit.

Echt doorkammen doe ik alleen voor wedstrijden, eerst volledig wassen, uitspoelen, conditioner erin, uitspoelen, antiklit erin spuiten, en dan met de vingers losmaken en vlechten. De staarten vlecht ik erna ik drie vlechten en daar maak ik terug één van. Die bandageer ik dan omhoog, en blijft ie voor de wedstrijd de dag nadien erg netjes!

PS geen anti klit in de manen als je ze nadien moet vlechten, dat houdt niet. Dan gebruik ik gelspray en als t af is, glanshaarspray.

ik zou de staart nooooiit tussendoor loskammen, kost alleen maar haren ...

Trieske_

Berichten: 3790
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: brabant

Re: Hoe vaak manen, staart kammen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 15:06

Manen ga ik met regelmaat met een borstel overheen, de staart doe ik alleen als ie gewassen en ingespoten is.
Haar staart krult vrij snel weer in elkaar en daar kom ik met geen borstel doorheen, en ze verliezen er alleen maar meer haren door..

Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: België

Re: Hoe vaak manen, staart kammen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 15:50

Als ik thuis rijdt, kam ik manen en staart amper. Manen sneller bij mijn BWP'er omdat hij er genoeg heeft, de staart enkel voor de wedstrijd want hij heeft al niet al te veel staart en wil er dus zo min mogelijk van uittrekken. Bij mijn haflingers kam ik de manen daarentegen zelden omdat ze langer en voller blijven dan.

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: Hoe vaak manen, staart kammen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 15:51

Ik doe de manen en staart iedere dag borstelen hoor. Eerst wat antiklit spray erin voor paarden en daarna uitkammen. Bij mij breekt het niet af hoor, wel voorzichtig zijn natuurlijk. Lachen

SIEMxFUNNY

Berichten: 5666
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Alblasserdam

Re: Hoe vaak manen, staart kammen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 17:31

ik doe de manen bijna elke dag. De staart alleen als ik hem gewassen heb, anders wordt hij zo dun i

quibusjes

Berichten: 329
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Hoe vaak manen, staart kammen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 18:49

De staart pluis ik helemaal uit na het wassen en spuit er dan ook wat antiklit in, in de hoop dat het dan iets langer mooi blijft Tong uitsteken
De manen pluis ik iets vaker uit omdat die erg lang zijn en met het rijden ik soms in de wapperende manen blijf hangen.
Maar mijn motto is wel om er zo min mogelijk aan te zitten om haar wilde haardos zo dik mogelijk kan houden. Haha!

Kellyy

Berichten: 2089
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: Overijssel,Deventer!

Re: Hoe vaak manen, staart kammen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 18:50

De manen doe ik als ik kom altijd wel,is toch bij Catcho in ieder geval dik,de fjord niet want die staan toch rechtop,de staarten van hun kom ik niet aan,alleen als ik het knip,of was daarna rustig uitpluizen en antiklit erin spuiten! Lachen

AnneliesH
Berichten: 116
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Hoe vaak manen, staart kammen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 19:04

shet 2x p.w. manen borstelen met gewone mensenborstel. staart 1x p.w.
paard 1x p.w. manen en staart borstelen ook met mensenborstel, maar klitten met de hand er uit halen.
gebruik met paard meestal anti-klit.
staart eens per maand goed wassen, daarna uitkammen en anti-klit. (andersom..) Tong uitsteken
het schijnt trouwens, dat als je een paar keer per week de staartwortel (bovenaf, vd rug) een klein beetje natspuit, je staart beter groeit en voller wordt.. in de winter doe ik daar maar niet aan Knipoog

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Hoe vaak manen, staart kammen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 22:37

Niet te vaak, daar wordt het onnodig dun van. Losse haren moeten er toch uit dus een 2 keer per week is genoeg, naar mijn idee.

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Re: Hoe vaak manen, staart kammen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 22:50

Iedere keer wel even snel een borstel doorheen halen.
Pluis hem 1x in de week helemaal uit.

Ze plast en poept 'm helemaal onder. Dus als hij niet bijgehouden wordt...dan wordt het een smeerboel. Clown