schrikdraad of grote wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shir_1711

schrikdraad of grote wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 16:27

Hallo,

Ik zit een beetje met twijfels hier achter me pc. Mijn paard stond normaal gesproken in de grote wei samen met manegepaarden en pony's en enkele prive paarden. Nou was hij vorige week voor de zoveelste keer getrapt, DA er weer bij geweest. Nou kun je bij ons op de manege je paarden ook op kleine stukjes zetten. Nou kon mijn paard op zo'n stukje staan samen met een ander paard. Hartstikke fijn. Dat dacht ik. Deze weitjes zijn afgezet met schrikdraad. Gister zette ik hem op het weitje. Het eerste wat hij altijd doet is rollen. Nu ging die dus ook rollen, te dicht bij het draad. Hij rolde om, z'n been zat vast in het draad. Hij raakte totaal in paniek en ging rennen met het draad tussen z'n benen. Hij trok zo hard dat het draad van de paaltjes afschoot. Hij heeft nu rechts achter ontzettende brand wonden. DA er gelijk bij geweest. Ik loop heel de dag af te spuiten. Hij heeft twee injencties gehad en zelf voor brandwonden en tegen wildvleesvorming. Ik heb nog geluk gehad het is op de meeste plaatsen oppervlakkig, ik heb minder goede aflopen gelezen.

Nu zit ik dus te twijfelen, paard op de grote wei, met de kans op een klap of een bijtwond. Of weer tussen dat schrikdraad, met de kans dat het de volgende keer minder goed afloopt. Heeft iemand hier ervaringen mee? Of heeft iemand raad of tips?

Alvast bedankt!!

(p.s. sorry voor het lange verhaal)

sweetymii

Re: schrikdraad of grote wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 16:34

balen joh!.. al die pech Ach gut

maar kan je niet proberen te regelen dat je paardje op een stukje land kan komen te staan met 1 of 2 anderen paarden waar hij het goed mee kan vinden? Kweenie of het te proberen valt om 2 of 3 van die kleine stukjes land(waar hij eerst in stond) samen te voegen voor 2 of 3 paarden? Lachen

sweetymii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 16:36

dubbel post Bloos

shir_1711

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 16:47

Hmm ik denk niet dat dat gaat lukken. Die mensen willen hun paarden allemaal het liefst alleen staan. Hij stond nu samen met een klophengst, dat ging echt super.ik wil wel gaan vragen of er geen ander lint om kan. Bedankt voor je reactie!!
Laatst bijgewerkt door shir_1711 op 12-09-06 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 16:56

He wat zielig voor je paard zeg! Wat een pech allemaal!

Ik snap dat je zit te twijfelen. Beide opties hebben voor en nadelen. Maar ik denk dat je voor jezelf en vooral voor je paard moet kijken wat het beste is. Ik zelf zou, net zoals sweetymii al zei, kijken of je het kan samenvoegen met andere paarden. Dat lijkt me iig een betere optie. Maar ik zie net dat je zei dat dit waarschijnlijk niet gaat lukken. Maar een ander lint kan ook werken natuurlijk!

Ik hoop dat je er uit komt en dat het allemaal gaat lukken! Succes met het maken van de beslissing, en natuurlijk beterschap voor je paardje! Knipoog

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 16:58

ik hield het bij de grote wei.
probeer uit te zoeken welk paard het is die hem steeds wil pakken, en probeer of ze om beurten op de groep kunnen ofzo, of geef ze de tijd om de rangorde uit te maken.

shir_1711

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 17:02

Mijn paard heeft graag een vast vriendje in de wei. die had hij ook, maar die is pas geopereerd en mag niet naar buiten. Hij is constant op zoek naar een vriendje.Hij vindt iedereen leuk en lief, maar de meeste zijn daar niet blij mee. En terug trappen zit nou eenmaal niet in z'n karakter.

Bedankt voor de reacties!! ga zo maar weer naar de manege om te spuiten!

silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 17:07

Nogmaals, hopelijk vind je een goede oplossing voor hem zodat hij ook weer happy is! Knipoog

MOHGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 17:11

Doet hij maar 1 keer hoor in het schrikdraad komen, nu past hij echt wel beter op.
Ik heb precies hetzelfde meegemaakt, en mijn pony is nu als de dood voor schrikdraad, zielig maar wel beter.
Als hij in de kudde niet goed staat, heb je alleen maar kans dat het niet bij een brandwondje blijft, maar een chronisch probleem.
Succes! Ik koos voor het schrikdraad Ja .
Groetjes

shir_1711

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 21:08

net weer geweest ziet er redelijk uit, hij is nog wel vrij stijf op dat been.
MOHgirl: Mijn paard is nogal dom Clown . Ik ben echt als de dood dat hij er de volgende keer niet zo goed van af komt. Bedankt!
silver: Dank je!

Patriciak44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 08:27

Ik denk eerlijk gezegd ook dat hij zn lesje nu wel geleerd zal hebben en op zal passen voor het draad.

Voor de zekerheid kan je er de eerste keren met een schaar bij blijven staan.. Kan je in ieder geval direct in grijoen als het nodig is.

En is het een afgezet stukje met alleen gras of ook zand? Ze rollen namelijk altijd het liefste in het zand, zorg er dan voor dat de afzetting ver genoeg van het zand af is.
Of probeer, indien mogelijk, gebruik te maken van een deels natuurlijke afzetting (bv sloot, einde vh weiland enz) en verder draad.

Sterkte in ieder geval met je paardje!

shir_1711

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 09:28

het afgezette stukje is alleen gras. Natuurlijke omheining is helaas niet mogelijk. Ik ga vandaag weer even kijken hoe hij op de wei reageert, gister was hij als de dood en draaide alleen maar om z'n as en week niet van me zijde.

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:08

Wij hebben gewoon schrikdraad, mijn pony's zijn het gewend en passen heel goed op.

Om je paard eraan te laten wennen kun je achter het draad gaan staan met iets lekkers, als ze het idee "schrikdraad" al kennen zullen ze er niet tegenaan komen. Als ze het niet kennen gaan ze eroverheen leunen en krijgen een tik, reken maar dat ze daarna niet meer zo dicht bijkomen dat ze erin kunnen blijven hangen.

Klinkt een beetje zielig, maar vroeg of laat komen ze toch een keer tegen het draad aan, dan liever als je er zelf bijbent en het een beetje kunt sturen zodat er niet zulke ongelukken gebeuren als wat bij jou gebeurd is!

shir_1711

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 13:28

@ EvaSuzanne:Hij kende het schrikdraad al. Hij was er namelijk al een keer tegen aan gelopen. Met rennen enzo komt hij er ook niet bij in de buurt, hij ging nu te dicht bij het draad rollen.

Ben nu net weer geweest, wonden zien er netjes uit. mooi schoon en droog. Ook is z'n been niet meer zo dik. FF in de wei gezet waar het gebeurd was, ik heb hem eerst aan de longeerlijn vastgehouden, ging goed!