Wat te doen met stalbenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spoec

Wat te doen met stalbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 14:03

Hallow,

Om even een begin te maken:

Zaterdag had ik mijn paard smiddags gereden en daarna op stal gezet. Dit omdat ze de wei niet opkonden omdat daar nog balen hooi lagen, die nog opgehaald moesten worden.
Ik ging er toen vanuit dat de staleigenaar de paarden de volgende ochtend wel naar buiten zou doen, dus een nacht op stal zou dan niet erg zijn.

Nu kwam ik gisteravond op stal en toen bleken de paarden nog steeds binnen te staan. Ze hadden dus 1,5 dag binnengestaan. Toen ik mijn paard uit haar box haalde, waren alle 4 haar benen super dik. Vochtophopingen van het staan. (Ze hebben een box van 4 bij 4, maar ja daar gaan ze niet heel de tijd rondjes in lopen Knipoog )

* Ik heb haar eerst even vrijgelaten in de bak zodat ze lekker kon rennen.. (En ze ging tekeer, niet normaal Lachen )
Daarna opgezadelt en lekker veel gestapt en wat rustig gedraaft, maar ze vergat regelmatig haar achterbenen en struikelde vaak, terwijl ze normaal heel zorgvuldig is met het neerzetten en meenemen van de achterhand ..
Na een uur waren haar benen wel weer wat dunner en heb ik ze nog even gekoeld..

Maar wat hoor je te doen als je paard stalbenen heeft? Ik heb dit namelijk nog nooit meegemaakt omdat mijn paard normaal 24/7 in de wei staat, met inloopstal.. En soms hooguit de nacht op stal staat..

Heb ik goed gehandelt?
Wat moet beter?

* De paarden heb ik savonds in de bak gezet zodat ze niet weer op stal moesten staan, maar als ik dit vantevoren geweten had, dan had ik smiddags alvast tijd gemaakt om ze er een uurtje uit te halen..
*sorry voor het lange verhaal*

Waratje

Re: Wat te doen met stalbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 15:34

In principe heb je het goed gedaan, bij stalbenen is beweging de oplossing. Alleen zou ik het paard eerst wat aan de hand hebben gehouden, om te zorgen dat ze niet te gek doen. Rondspringen doet namelijk minder snel het werk, dan gewoon normaal actief rondstappen Knipoog
Kennelijk heeft je stalhouder wel lekker doorgevoerd terwijl ze op stal stonden, dat is deel van het probleem. Een gesprekje met hem zou misschien geen kwaad kunnen, want krachtvoer zonder beweging kan veel ergere consequenties hebben dan stalbenen en rondspringen.

Homerun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 20:25

Bij stalbenen is beweging inderdaad het beste. Meteen losgooien was misschien niet zo slim, want als je paard zo gek doet, had hij zich kunnen blesseren. Eerst even in stapmolen of longe of aan de hand en dan los.

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 14:46

Dank jullie voor de reactie Lachen

Ja, dat loslaten vond ik achteraf ook niet zo slim, maar ze was gewoon niet te houden, zo wild ..

Ze staan nu al heel de week in de bak, waarom weet ik niet.. Maar het is dat ik vroeg of ze niet in de bak konden ipv op stal, anders zouden ze heel de week op stal hebben gestaan ..

@ Waratje; ze krijgen in de zomer geen brok gevoerd, alleen maar hooi en gras .. Omdat mijn paard zowiezo al veelste veel energie heeft van zichzelf Knipoog Heeft ze dat niet nodig .. Dus dat scheelt nog wel iets denk ik ..

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 17:45

Ben het met mijn voorgangers eens. Stappen is dan het beste. En dan eigenlijk ook nog op de harde bodem.

Pas wel op met hooi. Hier kunnen veel eiwitten in zitten die ook niet goed zijn voor de benen.

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 21:10

zeker als ze vers hooi krijgen

_daisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 21:48

ben het ook met hun eens Knipoog

Kartouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 18:15

Ik heb me laten vertellen dat appelazijn goed helpt tegen stalbenen.
maar dat is van horen ik heb het nog nooit zelf aan de hand gehad dat mijn Paard stalbenen had

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 13:09

mijn paard is er ook gevoelig voor, mijn tip; zorg dat de overgang van land naar stal zo geleidelijk mogelijk gaat, als je paard niet meer op het land kan, dan in de paddock, zoveel mogelijk uren per dag, liefst de hele dag, de uren die je paard buiten stond afbouwen.
veel wandelen is iid ook zeer goed.

Homerun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 18:42

Even in aansluiting op Kartouche; ik voer inderdaad appelazijn in combinatie met ijslands zeewier bij. Ik vind dat het goed helpt tegen stalbenen. Het zorgt voor een betere afvoer van gifstoffen uit het lichaam. Maar gewoon voldoende beweging is het beste tegen stalbenen!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:47

Mijn vorige pony had na een zware wedstrijd nog al eens last van stalbenen. Gewoon een dag in de paddock, dan was het daarna weer helemaal over.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 17:42

Veel stappen op het harde, en afspoelen met koud water. Eventueel nog insmeren met koelingsgel. Knipoog

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 20:53

Okee dat ga ik onthouden ..
Volgende keer (hoop niet dat die ooit komt) ga ik gewoon lekker een tijd stappen met haar op het harde Lachen

Ze staan nu gewoon weer lekker in de wei, en ik kan aan mijn paard zien dat ze zich zo veel gelukkiger voelt Lachen

Bedankt voor jullie reacties !

HouVanStefan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 14:23

je hebt het goed gedaan succes met je paardje

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 10:43

het meeste is al genoemd. Maar als je het toevallig hebt liggen: bleekselderij schijnt een vochtafdrijvende werking te hebben. Een stalgenoot gebruikt dat als haar paard stalbenen heeft.

Maar meestal is een tijdje op het harde stappen voldoende.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 10:48

ik heb een keer gelezen dat het goed is om ze bier te geven, als ze last hebben van stalbenen
ik heb het zelf nooit geprobeert Knipoog

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 15:50

Als het enkelt komt door te weinig beweging is idd bewegen op t harde het beste. Dan komt de doorbloeding weer op gang en is het zo weer verdwenen.

Flower had het nadat ze een maand op training was geweest en daar maar enkele uurtjes per dag naar buiten ging, terwijl ze hier 24/7 buiten stond. Toen ze terug kwam ben ik elke dag 2 uurtjes gaan rijden (vnmlk stappen en wat draf) langs de weg en over het fietspad, de rest van de dag ging ze de wei op en daarna had ze weer 100% haar goede droge benen. Hoeven ook meteen weer in conditie, die waren ook aardig zacht geworden.

Halina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 01:08

Javayo schreef:
het meeste is al genoemd. Maar als je het toevallig hebt liggen: bleekselderij schijnt een vochtafdrijvende werking te hebben. Een stalgenoot gebruikt dat als haar paard stalbenen heeft.

Klopt, geef het mijne ook. Niet alle paarden lusten het alleen.