Om even een begin te maken:
Zaterdag had ik mijn paard smiddags gereden en daarna op stal gezet. Dit omdat ze de wei niet opkonden omdat daar nog balen hooi lagen, die nog opgehaald moesten worden.
Ik ging er toen vanuit dat de staleigenaar de paarden de volgende ochtend wel naar buiten zou doen, dus een nacht op stal zou dan niet erg zijn.
Nu kwam ik gisteravond op stal en toen bleken de paarden nog steeds binnen te staan. Ze hadden dus 1,5 dag binnengestaan. Toen ik mijn paard uit haar box haalde, waren alle 4 haar benen super dik. Vochtophopingen van het staan. (Ze hebben een box van 4 bij 4, maar ja daar gaan ze niet heel de tijd rondjes in lopen
)* Ik heb haar eerst even vrijgelaten in de bak zodat ze lekker kon rennen.. (En ze ging tekeer, niet normaal
)Daarna opgezadelt en lekker veel gestapt en wat rustig gedraaft, maar ze vergat regelmatig haar achterbenen en struikelde vaak, terwijl ze normaal heel zorgvuldig is met het neerzetten en meenemen van de achterhand ..
Na een uur waren haar benen wel weer wat dunner en heb ik ze nog even gekoeld..
Maar wat hoor je te doen als je paard stalbenen heeft? Ik heb dit namelijk nog nooit meegemaakt omdat mijn paard normaal 24/7 in de wei staat, met inloopstal.. En soms hooguit de nacht op stal staat..
Heb ik goed gehandelt?
Wat moet beter?
* De paarden heb ik savonds in de bak gezet zodat ze niet weer op stal moesten staan, maar als ik dit vantevoren geweten had, dan had ik smiddags alvast tijd gemaakt om ze er een uurtje uit te halen..
*sorry voor het lange verhaal*