Weiland probleem...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wien

Weiland probleem...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 07:57

Hallo,

Ik heb een vraagje... Is het waar dat je in deze tijd niet meer een ruin bij al een bestaand groepje paarden (3 merries en 1 ruin, die al vanaf het voorjaar bij elkaar in het land staan) kan zetten???

Ik heb namelijk net een ruin die altijd gewend is geweest buiten te staan (ook in de winter)...
Alvast bedankt!!!

Groetjes

Jol1

Re: Weiland probleem...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 08:17

Dat ligt eraan hoe de karakters van de ruinen zijn. Als ze allebei erg dominant zijn, dan kan het wel eens op een gevecht uitdraaien. Het kan ook zo zijn dat het gelijk goed gaat. Je kan het toch gewoon proberen en anders hem er weer uit halen? Of anders de twee ruinen eerst even in de bak zetten om ze aan elkaar te laten wennen. (wel erbij blijven natuurlijk)

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 08:24

Hangt altijd van de paarden zelf af, maar dit is geen ideale situatie. De ruin die nu bij de merries staat zal vrijwel zeker de merries gaan afschermen (behalve misschien als hij heel onderdanig is, maar de kans is groot dat hij heel boos wordt).

Je kunt wel proberen om jouw paard een paar dagen met één van de andere paarden samen te zetten, het liefst degene die het meest naar hem toetrekt. In dit geval misschien het beste met de andere ruin, maar dat moet je even aankijken. Dan als ze vriendjes zijn geworden kun je ze bij de rest zetten, maar je moet er wel een tijd bijblijven voor als het mis gaat. Sommige mensen zeggen dat dat knokken vanzelf wel overgaat, maar als een ruin "zijn" merries verdedigd KAN hij je paard lelijk verwonden. Daarnaast kan het veel stress geven voor je paard als hij dagenlang de groep uit wordt geschopt. Heel veel succes!

Edit: zie dat er inmiddels hetzelfde antwoord ook door iemand anders is gegeven Haha!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 12:47

Onzin. Maar je moet een vreemd paard nooit in een bestaande groep doen. Gewoon dmv een stroomdraadje een stuk afzetten waar hij een paar dagen kan staan zodat zij wel met de neuzen bij elkaar kunnen maar elkaar bijna niet kunnen verwonden. Gaat dit goed dan na een paar dagen gewoon bij elkaar.
Succes

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 16:11

ik zou ook als het gaat hem er naast zetten en daarna erbij.of eerst 1 bij hem erbij en dan samen bij de andere.
maar 43vaak genoeg zetten ze ze ook ineens bij elkaar.heb dat zelf ook al vaak gedaan en eigenlijk nooit problemen gehad.
alleen 1 x met 2 merries bij elkaar.dat werd echt ruzie..maar was snel weer over en toen stonden ze samen in 1 stal Haha!

babychicah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 10:44

Stukje voor hem afzetten zodat ze aan elkaar kunnen wennen.
Als het goed gaat het proberen wanneer je toezicht heb en als dat ook goed gaat kan je hem er makkelijk bij zetten.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:07

Hoi hoi Wien!!

Ik zou hem er gewoon bij in zetten, en gewoon goed opletten..
Hij is al zo mooi rustig geworden..

Ik zou hem 's morgens geen eten geven, en dan laat in de ochtend in de wei zetten.
Hij denkt dan alleen maar aan eten, en zou weinig aandacht aan de andere paarden schenken!!

Succes met je nieuwe stoere vriendje!!

Dikke knuffel aan hem van mij!!

Kus Sarah

black_velvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:16

friesiszwart schreef:
Onzin. Maar je moet een vreemd paard nooit in een bestaande groep doen. Gewoon dmv een stroomdraadje een stuk afzetten waar hij een paar dagen kan staan zodat zij wel met de neuzen bij elkaar kunnen maar elkaar bijna niet kunnen verwonden. Gaat dit goed dan na een paar dagen gewoon bij elkaar.
Succes

helemaal mee eens als je ze zo eerst een week of twee laat wennen en dan eerst met die ruin samen zonder de merries

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:29

mijn ruin is dus erg dominant en tolereert echt geen dominante ruinen in z'n land met merrie's.Wij hebben eerst ook een draadje er tussen gedaan en daar vlogen ze bijna door heen dus blijf er eerst even bij staan en kijk wat ze doen als het niet gaat zal ik hem er weer weg halen anders krijgen ze de hele dag geen rust.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 17:17

Deze super ruin is 4 jaar in mijn bezit geweest, en het lijkt me toch echt verstandiger om ze bij elkaar in te doen, en het ze even zelf uit te laten zoeken..
Als je er een draadje tussen doet, en ze gaan dan meppen, en stel dat ie dan zn been in het draad krijgt kan je hem direkt weg brengen..