pony's voor het eerst bij elkaar zetten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

pony's voor het eerst bij elkaar zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 20:11

hoi, mijn merrie loopt nu met veulen (is dus niet alleen), maar straks als het veulen gespeend moet worden is ze wel alleen.
tegenover ons land loopt een oude pony merrie, alleen.
nu met het veulen durf ik het sowiezo niet aan ze samen te zetten (bang dat mijn (hele lieve maar wel dominante) merrie naar de oude pony gaat trappen, maar ik zit er wel aan te denken om voor straks te vragen aan de eigenaar van oude pony of de pony's samen mogen lopen..
maar ik ben bang dat mijn merrie overdreven reageerd, en de pony toch gaat trappen, een oude merrie die al heel lang alleen loopt, is meestal niet zo vredelievend meer naar andere paarden, en mijn merrie is dus dominant..

wat denken jullie ervan, of hebben jullie ervaring met zo'n combi?

ikke20

Re: pony's voor het eerst bij elkaar zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 20:22

ik heb een oude merrie en heb daarbij sinds een tijdje een ruin eerst wa hij nog hengst en stonden ze ver uit elkaar toen ik hem heb laten ruinen ook nog daarna stond er nog maar 1 khekwerk tussen dus ze konden contact hebben en als ze niet wouden konden ze weglopen.
nou zet ik ze af en toe bij elkaar zo een paar uur en dan blijf ik erbij. zo kunnen ze mooi wennen aan elkaar.
al je de paarden bij elkar zet eerst een draadje ertusen als je daarna loslaat gaat het bij 90%van de paard goed.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 20:33

draadje ertussen vind ik altijd zo eng in verband met het gillen en met de voorbenen slaan waarbij voorbeen over het draad kan slaan.
maar toch gebeurd het meestal wel op die manier he?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 20:39

ja je doet gewoon dubbele draad goed stroom erop dan letten ze egt wel op als ze weten dat er stroom op staat

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 07:32

zolang ze beiden voldoende ruimte hebben om weg te rennen valt het vaak wel wat mee, tuurlijk moeten ze even bevestigen wie de baas is van hen beiden,maar ik zou ze gewoon bij elkaar zetten als ze voldoende ruimte hebben Knipoog

Debbyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 07:42

messchien een keer eerst kijken hoe ze naar elkaar reageren dat je ze allebei vastheb ofzo.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 07:46

paarden moeten dat toch oplossen wie baas is...
als het goed is hebben ze wel respect voor een stroomdraadje.
paarden hebben hun eigen regels wel wat betreft kennismaken, het lijkt vaak erger dan het is. het kan ook zijn dat de oudere merrie juist erg blij is met gezelschap..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 08:00

ik denk dat de merrie het idd wel gezellig vind, ze staat altijd naar ons te kijken.
maar het paardje is dus al dertig.
de pony's zullen het idd onderling wel uitmaken maar omdat het allebei van die dametjes zijn weet je wel, dat had ik nog niet eerder gehad, ik heb meer ervaring met veulens/ jaarlingen die zich gelijk 'overgeven'.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 08:05

en toch kan het soms allemaal heel anders gaan als je verwacht hoor...straks heb je juist 2 van die tutties die gewoon niet meer bij elkaar vandaan willen Tong uitsteken

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 08:26

haha ja dat zou leuk zijn Lachen
ik ga toch maar eens achter de eigenaar van de pony aan alvast, bedankt voor de reacties!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 08:37

Ik raad je wel aan ze bij elkaar te zetten en ze dan minimaal 2-3 dagen bij elkaar te houden. Dus niet je paard er een paar uurtjes uit om te rijden, ook niet alleen een paar uurtje bij elkaar als je erbij bent en dan weer scheiden. Als je dat doet dan bouwen ze geen rangorde op, en moeten ze die iedere keer weer opnieuw bepalen. Dat geeft veel meer onrust dan: bij elkaar zetten, bij elkaar laten, rangorde laten bepalen, en de tijd geven die te bevestigen. Na die paar eerste dagen echt 24 uur per dag samen is het meestal goed, en kan je één van beide wel een paar uur uit de 'kudde-van-twee' halen en zonder problemen weer terugzetten.

Dus: als je ze bij elkaar zet, klus ook afmaken en ze bij elkaar houden. (Tenzij ze elkaar natuurlijk écht de wei uitvechten.)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 08:52

oke bedankt voor de tip!
beide pony's staan 24/7 buiten, ik wil eerst idd wel zeker zijn dat ze bij elkaar mogen blijven dan!
de oude pony wordt verder niks meer mee gedaan, de baas is ook al erg oud.