Schuilstal verplicht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Schuilstal verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 10:19

Morrie

Re: Schuilstal verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 10:28

als je een sukkelige vorobijganger treft die het sielug vindt dat je paard buiten staat ind e winter en de DB belt, dan ben je de klos...... helemaal als je paard zonder ijzers en dekens buiten staat...

Maar volgens mij is een schuilstal (nog) niet wettelijk verplicht in NL, hoewel veel mensen dat graag zouden willen......

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 10:30

Morrie schreef:
als je een sukkelige vorobijganger treft die het sielug vindt dat je paard buiten staat ind e winter en de DB belt, dan ben je de klos...... helemaal als je paard zonder ijzers en dekens buiten staat...

Maar volgens mij is een schuilstal (nog) niet wettelijk verplicht in NL, hoewel veel mensen dat graag zouden willen......

Die snap ik niet.. Doen ze daar moeilijk over ijzers en dekens of was dit gewoon als grapje bedoeld? Clown
Persoonlijk vind ik een schuilstal eigenlijk wel het minste op een weide.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 10:34

zolang het dier niet in 30 cm stront staat voer krijgd en regelmatig bekapt word (ook al is dat een in het jaar) doet de db niks
mijn tinkertje staat ook zonder schuilstal buiten maar wel s'winters met dek op en dat nu al zijn hele leven en nog nooit last gehad van de db

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 10:40

het probleem is dat ik wel een schuilstal neer kan zetten voor de show maar mijn paard gaat er uit zichzelf toch niet in staan.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 10:42

In dat ene topic dat je aanhaalt, waar iemand op pagina 4 vertelt dat ze er wel last mee gekeregen had, gaat het om een Belgische bokker. Want in België is het eigenlijk wel verplicht.
Je moet kunnen bewijzen dat je beschikt over een bepaald aantal vierkante meter (schuil)stal/schuur voor elk dier. Maar ik meen mij wel te herinneren dat dit niet persé op de locatie moet zijn waar het paard zich bevindt. Je mag bijvoorbeeld wel een paard op een wei zetten 10 km verderop en terwijl de stal thuis in je tuin staat.
Voor zover ik weet, is het in Nederland niet verplicht.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 10:44

Ik ben wel van plan te regelen met een boer dat ik hem kan opvoeren als 'plek in de stal voor noodweer'.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 10:45

Ik heb nooit gehoord dat het verplicht was. Mijn pony's staan op het land ook zonder schuilstal. In de padock hebben ze wel een afdakje, maar staan er nooit onder(alleen als ze het zoutblok belagen Tong uitsteken). Dus waarom zou ik op het weiland een schuilhok gaan maken?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 10:47

Ja helemaal met je eens Dennis. Nou heb jij geloof ik shetlanders toch? Ik ben bang dat mensen het 'sielugh' gaan vinden voor mijn arabje (die overigens een megavacht krijgt en dan kan doorgaan voor ijslander scheelt misschien weer in 'sielugheid'). Hij staat ook wel redelijk in het zicht van een weg, daarom Nagelbijten / Gniffelen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 10:48

Citaat:
Doen ze daar moeilijk over ijzers en dekens of was dit gewoon als grapje bedoeld?

nee dat is geen grapje, dat is de trieste warheid van de DB....... ik hoop ook altijd maar dat voorbijwandelende mensen de AID bellen, die zijn een stuk beter bij de tijd dan de DB.... het liefst heb ik dat ze niemand bellen en de eigenaar van de paarden aanspreken, maar ja..... mensen zijn er nogal als de kippen bij altijd en vinden nogal snel iets zielig.... en het beeld dat een paard in de winter (0of regen) op stal hoort met een laag dekens op z'n rug is nog erg algemeen in NL

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 10:49

... in een box met dichte tussenwanden en uitzicht op een blinde muur.

Als ze DAAR nou eens wat aan gingen doen Boos!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 11:08

Het lijkt me erg stug dat een als een paard zonder ijzers in het land staat, dat als dierenmishandeling wordt gezien. Misschien dat een domme medewerker van de DB met totaal geen verstand van paarden ooit zoiets eens heeft geroepen, maar dat zou ik echt niet serieus nemen. Ik denk dat veel mensen een verplichte schuilstal wel fijn zouden vinden. Nu doen veel gemeentes juist erg moeilijk als je een schuilstal in het land wil plaatsen. Bij een verplichting zouden ze sneller een vergunning moeten afgeven.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 13:11

Arabesk schreef:
Ja helemaal met je eens Dennis. Nou heb jij geloof ik shetlanders toch?

Ja, ik heb shetten. Maar ben zo gemeen om er op te gaan zitten en ze voor een karretje te knopen Tong uitsteken.
En 's winters scheer ik hun borsten en laat ze zonder deken buiten staan. Toen ik dat niet deed had ik een enkele keer een pony met een snot neusje als ze een keer goed nat geweest waren. Nu ik even een strookje over de borst scheer heb ik er nooit eentje snotterig oid en zijn ze veel minder snel kleddernat.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 13:19

de zgn. 'racestreep' Haha!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 13:23

Idd, gaan ze extra hard van Tong uitsteken.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 13:25

denk dat het opzich prima kan geen schuilhok. Maar voor mezlef zou ik het wel doen. Gewoon voor gevoel hij kan droog staan (wat ze 9 van 10 x niet doen) En als ik zoiets zal maken dan doe ik er ook nog een stukje bestrating voor, maar dat is dan puur gemak voor mezelf haha

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 14:35

Vaak is het niet eens mogelijk een schuilstal op het land te plaatsen. Zo wie zo heb je vergunning nogdig en veel gemeenten geven hier geen vergunning voor. Dus zelf als je als eigenaar een schuilstal wil plaatsen laat de gemeente het vaak niet toe.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 15:40

ik heb weiland en wilde container plaatsen,. mocht niet van gemeente!!!!!
ik wil juist schuilpke creeren omdat ik ben moeten verhuizen met paarden, eerst hadden ze nl wel een schuilstal. ik heb al vanalles geprobeerd , maar mag geen schuttingen plaatsen, geen container niks.
en dat paard zonder ijzers op weiland door de db aangeklaagd word is onzin, is eigen keuze, ijzers of kappen, ben je anders verplicht om bv een veulen al gelijk ijzers onder te zetten??
was maar verplicht, dat kon ik een stal maken, of verplaatsbare container, maar zelfs dat mocht zonder vergunning niet omdat buitengebied was, en een vergunning kon ik vergeten werd me verteld

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:02

Lijkt me ook complete onzin dat je de Db op je dak krijgt wanneer je je paard niet beslagen hebt. Misschien krijg je ze wel op bezoek als je een paard met verwaarloosde hoeven hebt staan, maar de DB komt echt niet als je je paard niet op ijzers hebt staan of wanneer je paard geen deken op heeft.
Een schuilstal is niet verplicht voor zover ik weet, lijkt me wel fijn wanneer een paard iets heeft om te kunnen schuilen tegen bv felle oosten wind, bijvoorbeeld bomen.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:57

lijkt me ook niet dat het verplicht is eigenlijk... wel is het zo fijn (net als kinsealy al zei...) als er iets is wat ze tegen zon (zonnesteek hebben ze zo te pakken) en wind beschermd!

ik heb wel een schuilstal in de wei van mn shet... maar dat is een watje en gaat al met het kleinste spatje regen naar binnen! dus die heb ik niet voor niks gebouwd! hij slaapt er 's nachts ook altijd in (ja.. fiets dr wel eens midden in de nacht langs, als ik na t uitgaan nog geen zin heb om naar huis te gaan Clown )

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 17:10

Wij gaan nu een mobiele schuilstal aanschaffen. Dat is een grote aanhanger die je met een trekker telkens kunt verplaatsen. Volgens mij hoef je daar geen vergunning voor te hebben, omdat het een echte aanhanger is. We gaan het in ieder geval gewoon proberen. Zie www.hippo-tech.de. Het is wel even een investering, maar ik vind ze wel mooier dan containerstallen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 17:55

Volgens mij is een schuilstal wel verplicht.. zoiets heb ik pas geleden gelezen, je zou gewoon de db even op moeten bellen.

Overigens vind ik het tegen de natuur om niks te plaatsen waar ze kunnen schuilen. Ook in de natuur schuilen ze onder bomen etc.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 18:01

dat is weer zo een typisch gevalletje van overheid die niet samengaat.

Tuurlijk is een schuilstal wenselijk...... begrijp de DB best Haha! Haha! maarja we hebben te maken met de gemeente die daar gewoonweg geen vergunningen voor geeft.......

Dus deeltje 1 van de overheid zegt FOUTE MEVROUW!!! u krijgt een grote boete, WANT u heeft geen schuilstal..... en deeltje twee zegt FOUTE MEVROUW!!! u krijgt een grote boeten en die schuilstal moet direct afgebroken worden........

nah, ga er maar aanstaan Haha! Haha! Haha!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 07:41

In Belgie is het hebben van een schuilstal verplicht. In NL niet.

In Nederland is het verboden te bouwen op land waar geen zgn. bouwblok op ligt. Een bouwblok is een stuk grond dat in het bestemmingsplan is aangewezen als zijnde grond waar op gebouwd mag worden. Weiland heeft vrijwel nooit een bouwblok. Als het dat wel heeft, dan staat er tien tegen één ook een boerderij op, waar dan iid ook meestal (schuil)stallen bij zijn. Of er een bouwblok rust op een weiland kan je bij het kadaster of bij de gemeente navragen.

Geen bouwblok = geen stal, óók geen containerstal of andere verplaatsbare contructies!
Het niet nodig zijn van een bouwvergunning (wat voor kleine bouwwerken het geval kan zijn) staat hier verder los van. Je hebt éérst een bouwblok nodig, dán evt een bouwvergunning.

Afhankelijk van de gemeente kán er een verordening zijn dat een boer ontheffing krijgt voor het plaatsen van een schuilgelegenheid als hij aan kan tonen dat hij zijn (jong)vee niet tijdig binnen kan halen bij noodweer. Bv als zijn weilanden waar hij zijn (jong)vee weidt kilometers van zijn boerderij afliggen.

Edit: ik heb even wat in bold gezet vanwege jol1: je gaat geld uitgeven voor niks, ben ik bang... Zoek het in hemelsnaam goed uit!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 07:47

thx ibbel, ik had ook bijna container gekocht, omdat echt iedereen zei dat dat wel mocht omdat verplaatsbaar was. Voor zekerheid even gebeld en was absoluut verboden, had ook geen zin om vergunning aan te vragen, zou me alleen tijd en geld kosten zeiden ze.
wat kan ik nu doen??? kan van winter paardjes toch niet zonder schuilplek buiten zetten of wel? Andere plek zoeken ben ik volop mee bezig, verhuis al om de maan dnu. Had erdomme perfecte plek maar die eikel zag hoe ik het verhuurde, bekeek het 3 jaar, wachtte totdat alle sopgeknapt was, en zette me eruit. is al ander topic over geweest.
Kan ik bv wel 4 palen neezetten, en dan met bv zeil een dak en 4 zijkanten maken?? of mag dat ook niet?