mijn paard snapt niet hoe de waterbak werkt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lorelei

mijn paard snapt niet hoe de waterbak werkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 16:36

mijn paard is nu weer op stal gekomen.
ik heb haar nu ongeveer 4 maand,en al die tijd heefd ze buiten gestaan.
waar ze eerst stond kreeg ze emmers met water te drinken.nu bij deze stal heefd ze een automatische drinkbak,als ze met haar neur er tegen aan drukt komt er water uit.maar nu snapt ze het niet.als ik de bak indruk drinkt ze het water gewoon op,maar als het water dan op is stopt ze meteen met slikken.en als ze met de neus er tegen aan drukt,en er komt dan uiteindelijk water uit dan schrikt ze,en stopt ze meteen.
heefd iemand misschien tips hoe ik haar aan het drinken krijg?

daantjuhhh

Re: mijn paard snapt niet hoe de waterbak werkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 16:39

En als je een beetje met dat ding gaat spelen terwijl je je paard gerust steld??

Meestal als ze dorst krijgen komen ze er heel snel achter.
Maar ja, ik kan me ook wel voorstellen dat als een paard dat niet kent hij het geluid eng vind!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 18:37

De lepel zelf indrukken terwijl ze nog drinkt. Dus niet de bak vullen en dan leeg laten drinken, maar het water laten stromen terwijl ze drinkt. Als ze achteruit deinst, lepel loslaten. Zodra ze weer drinkt, lepel weer indrukken, net zolang tot ze niet meer schrikt van het geluid.
Volgende stap is haar neus de lepel laten indrukken. Zelf eerst met je hand doen. Paard bak leeg laten drinken. Lepel indrukken en je hand weghalen. Meestal duwt je paard dan nog wel even tegen de lepel. Bak weer leeg laten drinken (is maar 1 of 2 slokken). Zelf weer heel even de lepel bedienen. Meestal hebben ze het dan wel door.

Maar de truc is dus even zélf de lepel in te drukken tijdens het drinken, net zolang tot ze het geluid niet meer eng vinden.

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 17:56

heb het vandaag weer geprobeerd zoals ibbel zei.maar helaas is het nog niet gelukt.ze drinkt het water wat in de bak komt omdat ik op de lepel druk wel op en daarna stopt ze.het geluid vind ze erg eng,zodra ze dat hoort deinst ze achteruit en durfd ze niet meer.
ik hoop dat ze het nog gaat begrijpen.

okeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:49

Mijn jaarling, begreep ook niets van het drinken uit een waterbak.
Maar de aanhouder wint.

Je gaat af en toe bij je paard de box in en dan laat je de waterbak vollopen, meestal komen ze dan meteen kijken. en beginnen ze te drinken. Als ze drinken druk jij met je vingers de lepel in. Later deed ik steeds minder water in de bak, en dan ging ze ook drinken maar omdat er minder water in zit gaan ze er ook dieper met hun neus in.
Je voelt dan van zelf of ze hun neus tegende lepel drukken en als ze dat doen liet ik de lepel los. en dan dronken ze vaak door, als ze dat doet moet je haar belonen met iets wat ze lekker vind en lief toespreken. Je moet het wel een paar keer per dag doen, en je paard niet water uit en emmer bijgeven. en ook niet met een paar minuten opgeven. wel even doorzetten.
Die van mij had het toen ook binnen een week door.

(ps bij ons stond er eerst teveel druk op de waterbakken, we hebben toen de waterdruk via een druk meter omlaag gebracht, zodat je bijna niet hoefde te drukken. Naar mate ze het door hadden hebben we de druk weer opgevoerd. en nu gaat het goed.)

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:54

die van mij waren het allemaal ook niet gewend.maar hadden het gelukkig snel door.maar soms moet je ze even helpen.zoals hierboven al is gezegt.
mocht het echt niet lukken kan je misschien een andere bak kopen die vanzelf volloopt zegmar als ze eruit drinken
http://www.agradi.nl/product?sc=Water-+ ... rinkbakken
zoiets

sneeuwuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 23:12

Inderdaad zoals hierboven beschreven en helpen, en vooral geduld hebben Tong uitsteken
Mijn paardje heeft er bijna 2 weken over gedaan. Gelukkig waren de stal-eigenaren zo tof om te zorgen dat ze genoeg te drinken kreeg met emmers, en hebben zij ook meegeholpen bij de "training".
Komt vanzelf, zodra ze het geluid niet eng meer vinden komt het helemaal goed Haha!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 23:22

Arabian_Girl schreef:
die van mij waren het allemaal ook niet gewend.maar hadden het gelukkig snel door.maar soms moet je ze even helpen.zoals hierboven al is gezegt.
mocht het echt niet lukken kan je misschien een andere bak kopen die vanzelf volloopt zegmar als ze eruit drinken
zoiets

Ja maar die maken toch ook wel geluid!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 06:53

lorelei schreef:
heb het vandaag weer geprobeerd zoals ibbel zei.maar helaas is het nog niet gelukt.ze drinkt het water wat in de bak komt omdat ik op de lepel druk wel op en daarna stopt ze.het geluid vind ze erg eng,zodra ze dat hoort deinst ze achteruit en durfd ze niet meer.
ik hoop dat ze het nog gaat begrijpen.

Wachten tot ze toch weer naar de drinkbak gaat omdat ze dorst heeft, en wéér die lepel indrukken. Maar wel doorzetten. Nu 'beloon' je haar voor haar angst, door die lepel niet meer in te drukken. Desnoods een halster omdoen en haar meteen weer terugleiden naar die waterbak als ze achteruit gedeinst is. Dan opnieuw die lepel bedienen. Als ze dan aan het halster gaat hangen, druk pas loslaten op het halster als ze daarmee stopt, en tegelijkertijd die lepel ingedrukt blijven houden. Principe: belonen voor goed gedrag, niet voor het verkeerde gedrag. Desnoods doe je het met z'n 2en. En laat die waterbak gewoon overlopen zolang je paard weg wil.

Verder géén drinken op andere wijze geven. Een paard kan best 12 uur of langer zonder water.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 08:39

Arabian_Girl schreef:
zoiets

Onze ezel weigerde ook pertinent om uit een "lepelbak" te drinken. Wat we ook probeerden, vergeet het maar. Wekenlang geholpen met de lepel, gewacht tot hij goed dorst had en noem maar op.
Nu hebben we al jaren de vlotterbakken waarnaar de link verwijst. Geen enkel probleem meer mee gehad. Voor ons de ideale oplossing.
(Bijkomend voordeel van deze bakken is dat je er een verwarmingsdraadje in kunt zetten, nooit meer bevroren bakken in de winter Tong uitsteken )

Edith

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 08:15

Hoe leren koeien het dan? Dan ga je toch ook niet de hele dag bij de drinkbak staan? Onze paarden hebben zelfs in de wei leren drinken uit de zelfdrinker/pomp.

Laat hem eerst zelf prutsen, en dan kan je altijd nog hulp bieden...

Debbyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 18:48

dit probleem had ik ook.. me paard stond er al een dag en de water bakj kurk droog en toen heb ik het zelf me vinger er tegen aan geduwd en zijn neusjee er beetje tegen aan duwen..

Tesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 21:21

In de nieuwe Bit staat deze vraag bij de brieven. Heb je gelijk een proffesioneel antwoord hihi!

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 10:33

iedereen heel erg bedankt voor de tips.
we hebben volgehouden,en uiteindelijk drinkt ze.ze vind soms het geluid nog wel spannend,maar het belangrijkste is dat ze nu drinkt.

tinewien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 15:40

das niet zo slim van je paardje..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 19:09

Ik heb daar de ideale oplossing voor en heb zo al eens eerder een paar bokkers met dat probleem geholpen.

Komt ie: Haha!

schraap de waterbak leeg en gooi er een handje biks in. Omdat ze de biks wil pakken drukken ze de lepel in en komt er water.

Mijn fjord wou ook niet drinken toen ie klein was en zo heb ik het opgelost (in 1 dag nog wel Haha! )

ben benieuwd wat er in de BIT staat voor oplossing.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 20:36

@cowgirl: is inderdaad ook een slim idee Haha!