Help, Paard wil spuitplaats niet in.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BlacKjee

Help, Paard wil spuitplaats niet in.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 13:46

Hallo,

Ik zit met een probleem,
Mijn paard is na de zomer verhuisd naar een nieuwe stal. Voelde zich meteen op zijn gemak daar alles was natuurlijk wel eng en ''nieuw'' hij gedraagd zich echt keurig gaat niet bokken of steigeren (afkloppen) Maar omdat hij een soort blessure heeft een kneuzing vlakbij zijn been waardoor een stukje pees is ingedeukt, heeft dit veel tijd nodig om te helen waardoor ik hem dus ook kwartier tot 20 minuten afspuit! Op mijn vorige stal vond hij de spuitplaats niet eng was open je kan er gewoon inlopen, Maar op zijn nieuwe stal durft hij niet verder hij weet dat hij naar de spuitplaats moet en gaat dan keihard achteruit lopen. Ik probeer iedere keer met veel geduld stapje voor stapje hem naar de spuitplaats te krijgen maar dit lukt voor geen meter, waardoor ik dus buiten af moet spuiten en de eigenaar dit niet zo leuk vind wat ik ook goed kan begrijpen hij staat er nu een week en elke dag ziet hij die spuitplaats 3x op een dag dus ik zou verwachten dat hij het toch wel een keertje wil proberen. Maar met zijn eigenwijze karakter doet hij dat dus niet, Hoe moet ik hem nou de spuitplaats inkrijgen voer etc lukt ook niet.
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen want ik weet me echt geen raad meer.

Groetjes,

BlacKjee

Re: Help, Paard wil spuitplaats niet in.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 16:53

Niemand die wat weet???

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 19:35

wil je paard niet vooruit, dan maar achteruit Haha! Mijn paard is er ook zo 1, zodra iets eng is (zo ook de weg naar de tuinslang) gaat hij stilstaan en achteruit lopen. Dus dan draai ik hem om en gaan we er maar achterwaarts heen, werkt super. Op deze manier krijg ik hem overal langs/in (alleen achteruit de trailer op werkt niet echt Tong uitsteken )

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 20:12

Blijkbaar vind hij de spuitplaats eng. Zelfs menig eigenwijs paard die niet echt bang is houdt voor voer bijvoorbeeld wel op. Maar jouw paard vind het eng/spannend en moet er dan ook nog 3 x per dag in. Daar wordt het niet minder van, slechts meer, zou ik denken.

Ikzelf zou beginnen met de spuitplaats niet meer een nare plek te maken (doet zijn been toevallig zeer en denkt hij dat afspuiten de pijn veroorzaakt?), maar een fijne plaats, waar ook leuke dingen gebeuren. Bijvoorbeeld zo ver gaan als hij ontspannen durft te gaan en hem dan daar gaan poetsen/voeren/knuffelen, wat je paard maar prettig vind. Later ga je wat dichterbij en ga je weer iets fijns doet. Totdat meneer erin staat en je hem fijn daar kan poetsen/voeren/knuffelen. Hij associeert het dan niet langer met iets naars.

Uiteraard is het erg lastig nu, want je paard moet tenslotte afgespoten. Heb het zelf gehad toen mijn paard net gecastreerd was, ik had hem net, hij was 1, kon nog niet vaststaan, maar moest hem wel in mijn eentje afspuiten. En dan MOET het ook echt.... Dus dat is wel balen!

In ieder geval veel succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 20:25

Lukt het met eten ook niet?
Mjaa, dat is ook onhandig Toch?

Amani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 20:51

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn paard, ga dit topic dus in de gaten houden Knipoog
Enne, die tip van achterwaarts de spuitplaats in ga ik testen.

BlacKjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 11:41

djinnie schreef:
Blijkbaar vind hij de spuitplaats eng. Zelfs menig eigenwijs paard die niet echt bang is houdt voor voer bijvoorbeeld wel op. Maar jouw paard vind het eng/spannend en moet er dan ook nog 3 x per dag in. Daar wordt het niet minder van, slechts meer, zou ik denken.

Ikzelf zou beginnen met de spuitplaats niet meer een nare plek te maken (doet zijn been toevallig zeer en denkt hij dat afspuiten de pijn veroorzaakt?), maar een fijne plaats, waar ook leuke dingen gebeuren. Bijvoorbeeld zo ver gaan als hij ontspannen durft te gaan en hem dan daar gaan poetsen/voeren/knuffelen, wat je paard maar prettig vind. Later ga je wat dichterbij en ga je weer iets fijns doet. Totdat meneer erin staat en je hem fijn daar kan poetsen/voeren/knuffelen. Hij associeert het dan niet langer met iets naars.

Uiteraard is het erg lastig nu, want je paard moet tenslotte afgespoten. Heb het zelf gehad toen mijn paard net gecastreerd was, ik had hem net, hij was 1, kon nog niet vaststaan, maar moest hem wel in mijn eentje afspuiten. En dan MOET het ook echt.... Dus dat is wel balen!

In ieder geval veel succes ermee!

Bedankt voor de tip, dit ga ik zeker weten proberen ik ben al zover dat hij al dichterbij de spuitplaats staat, ook toen er een ander paard inging was hij nieuwsgierig en deed hij zelfs een stapje naar voren, ik blijf nu even staan en knuffel hem en poets hem daar geef hem wat te eten, dit gaat goed en ga nu zelf proberen om alleen maar zijn hoofd erin te doen, moet de rest vanzelf gaan.
ga dit echt proberen.

BlacKjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 11:43

Alytje schreef:
wil je paard niet vooruit, dan maar achteruit Haha! Mijn paard is er ook zo 1, zodra iets eng is (zo ook de weg naar de tuinslang) gaat hij stilstaan en achteruit lopen. Dus dan draai ik hem om en gaan we er maar achterwaarts heen, werkt super. Op deze manier krijg ik hem overal langs/in (alleen achteruit de trailer op werkt niet echt Tong uitsteken )

Heb ik ook inderdaad geprobeerd, achteruit ook niet dan loopt hij weeer heeeel hard vooruit.
Haha wel een goeie achteruit de trailer werkt niet haha!! Haha!

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 18:43

Mijn paard heeft dat ook een tijdje gehad met de spuitplaats. Het hielp bij haar om vanaf de andere kant erin te lopen (normaal kwam ik dus vanaf links aangelopen en nu vanaf rechts zeg maar). Probeer ook om vooral niet naar je paard te kijken, maar gewoon door te lopen. Na een maand of twee was ze zover dat ze met enig aarzelen erin liep en nu loopt ze gewoon door zonder erbij na te denken. Buiten doe ik dat bij "enge" dingen ook, niet aankijken en proberen gewoon door te lopen.

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 19:11

Ai, dat haalt nare herinneringen bij mij naar boven. Nagelbijten / Gniffelen

Manegepony moest ik afspuiten op de andere afspuitplaats dan waar ze normaal kwamen. Ik dacht dat ze der wel gewoon op zou gaan. Ik stond dervoor, harde snurk en ze draait zich zo om. En daar sta je dan aan een teugeltje. Wordt flink tegen de stal aangeduwt. Dit is een paar keer zo geweest, tot ze wegdraafde. Hebben een halstertouw door het bit gedaan. Omdat ik anders zelf zou verongelukken. Nagelbijten / Gniffelen

Ik denk dat je der flink wat geduld voor moet hebben. In z'n achteruit wil ook nog wel eens helpen. Ja Zijn best wat paarden die het dan opeens wel doen. Ja

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 21:15

Vervelend dat Black zijn bokkepruik heeft opgezet.
Mendi was in het begin ook bang van de spuitplaats en bij mij hielp het als er iemand achter d'r ging staan, desnoods even aanraken en een duwtje geven. Maar ik weet niet of je er hulp bij hebt of alles alleen moet doen Knipoog
Gewoon toch blijven proberen, misschien dat het op een dag gewoon wel lukt! succes!!!

Sellino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 22:22

Het achteruit de wasplaats op heeft bij mijn vorige paard ook goed geholpen. Wat ik zelf nog nooit heb geprobeerd maar wel een aantal mensen over heb gehoord, is zijn eigen mest/stro op de wasplaats leggen. Dan ruikt de wasplaats vertrouwd. Misschien helpt het, maar is wel veel werk... Ach gut

BlacKjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 13:25

Mendi schreef:
Vervelend dat Black zijn bokkepruik heeft opgezet.
Mendi was in het begin ook bang van de spuitplaats en bij mij hielp het als er iemand achter d'r ging staan, desnoods even aanraken en een duwtje geven. Maar ik weet niet of je er hulp bij hebt of alles alleen moet doen Knipoog
Gewoon toch blijven proberen, misschien dat het op een dag gewoon wel lukt! succes!!!

Hai Mendi,
Dit heb ik geprobeerd, zelfs met een bezem erachter aan gezeten niet geslagen of wat dan ook, Hierdoor werd hij nog gestresseder en liep keihard naar achteren, ik heb hem nu 2 dagen even rust gegeven met spuitplaats zodat hij het even kan vergeten en morgen proberen we het weer verder!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 14:53

Mss moet je gewoon even een halve dag de tijd nemen Bloos Haha! en net zolang blijven staan tot je hem er in hebt gekregen dan lekker wat brokjes geven.Niet gaan trekken maar wachten tot hij er zelf uit eindelijk ingaat.Wel aan moedigen.

love_ruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:16

neem een lang halstertouw en ga zelf in de spuit plaats staanzodat hij je nog wel kan zien Wow! . geen enge geluiden makenen een beetje lokken met een lieve stem en wat brokjes Vingers aflikken ofzo als hij echt niet wil af en toe even zachtjes trekken enweer meegeven.Als hij weg wil kan dat je laat hem dan even gaan en lijd hem daarna weer terug en begint opnieuw. als hij ziet en hoort dat er niks met jou gebeurt durft hij er mischien zelf ook wel in. Ja

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:16

Achterwaarts werkt vaak idd. Ja

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:20

Ik heb het op mijn vorige stal ook gehad met mijn paardje. Hij ging de spuitplaats wel op, maar raakte daar alsnog in paniek. Op de stal waar ik nu sta, gaat het wel goed, en op de vorige ook. Er zal ongetwijfeld een reden voor zijn waarom hij het daar eng vindt, probeer daar eens achter te komen voor je hem gaat dwingen.

BlacKjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 22:18

@ Jihaaa op zijn vorige stal, was de spuitplaats niet zo donker en klinkt niet zo hol, Hier klinkt het erg hol en is het ook erg donker, Vandaag zijn we via een andere kant langsgelopen dit ging goed hij bleef wel staan en kijken en zag toen er een ander paard in gaan, en hij keek echt zo, huh? jij gaat er wel in? Dus morgen gaan we weer een stukje verder proberen, heb hem natuurlijk wel beloond en ben even blijven staan!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 16:46

Dat is mooi! Komt vast goed.