Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Mijn paard is er ook zo 1, zodra iets eng is (zo ook de weg naar de tuinslang) gaat hij stilstaan en achteruit lopen. Dus dan draai ik hem om en gaan we er maar achterwaarts heen, werkt super. Op deze manier krijg ik hem overal langs/in (alleen achteruit de trailer op werkt niet echt
) 

djinnie schreef:Blijkbaar vind hij de spuitplaats eng. Zelfs menig eigenwijs paard die niet echt bang is houdt voor voer bijvoorbeeld wel op. Maar jouw paard vind het eng/spannend en moet er dan ook nog 3 x per dag in. Daar wordt het niet minder van, slechts meer, zou ik denken.
Ikzelf zou beginnen met de spuitplaats niet meer een nare plek te maken (doet zijn been toevallig zeer en denkt hij dat afspuiten de pijn veroorzaakt?), maar een fijne plaats, waar ook leuke dingen gebeuren. Bijvoorbeeld zo ver gaan als hij ontspannen durft te gaan en hem dan daar gaan poetsen/voeren/knuffelen, wat je paard maar prettig vind. Later ga je wat dichterbij en ga je weer iets fijns doet. Totdat meneer erin staat en je hem fijn daar kan poetsen/voeren/knuffelen. Hij associeert het dan niet langer met iets naars.
Uiteraard is het erg lastig nu, want je paard moet tenslotte afgespoten. Heb het zelf gehad toen mijn paard net gecastreerd was, ik had hem net, hij was 1, kon nog niet vaststaan, maar moest hem wel in mijn eentje afspuiten. En dan MOET het ook echt.... Dus dat is wel balen!
In ieder geval veel succes ermee!

Alytje schreef:wil je paard niet vooruit, dan maar achteruitMijn paard is er ook zo 1, zodra iets eng is (zo ook de weg naar de tuinslang) gaat hij stilstaan en achteruit lopen. Dus dan draai ik hem om en gaan we er maar achterwaarts heen, werkt super. Op deze manier krijg ik hem overal langs/in (alleen achteruit de trailer op werkt niet echt
)

Zijn best wat paarden die het dan opeens wel doen.

Mendi schreef:Vervelend dat Black zijn bokkepruik heeft opgezet.
Mendi was in het begin ook bang van de spuitplaats en bij mij hielp het als er iemand achter d'r ging staan, desnoods even aanraken en een duwtje geven. Maar ik weet niet of je er hulp bij hebt of alles alleen moet doen![]()
Gewoon toch blijven proberen, misschien dat het op een dag gewoon wel lukt! succes!!!
en net zolang blijven staan tot je hem er in hebt gekregen dan lekker wat brokjes geven.Niet gaan trekken maar wachten tot hij er zelf uit eindelijk ingaat.Wel aan moedigen.
. geen enge geluiden makenen een beetje lokken met een lieve stem en wat brokjes
ofzo als hij echt niet wil af en toe even zachtjes trekken enweer meegeven.Als hij weg wil kan dat je laat hem dan even gaan en lijd hem daarna weer terug en begint opnieuw. als hij ziet en hoort dat er niks met jou gebeurt durft hij er mischien zelf ook wel in.