composteren van vlas?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mirthe

composteren van vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 09:55

Ik huur sinds kort een stukje land, bak en stalletjes bij een particulier. Ik heb daar twee pony's lopen. Straks gaan ze natuurlijk 's nachts weer op stal. Ze komen op vlas te staan. Nou heb ik gelezen dat vlas vrij makkelijk composteerd en een goed mest zal zijn voor ons gras in het voorjaar.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Heeft iemand hier ervaring met composteren?

haffie_ladie

Re: composteren van vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 12:09

ik heb gehoord dat het minimaal een jaar moest liggen voor de wormen.anders besmet je.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 08:48

haffie_ladie schreef:
ik heb gehoord dat het minimaal een jaar moest liggen voor de wormen.anders besmet je.

dat is niet waar.. Bij ons gooien ze het gewoon op het land zodra de mestput vol ligt, en ik heb het nog aan de da gevraagd, of er dan geen kans op wormbesmetting was, maar dat is dus niet zo.

Het is in ieder geval super handig om het op het land te gooien, de staleigenaar heeft zo'n machine die het klein maakt en het tegelijkertijd verspreid, dan mogen ze een week niet meer op het gras, daarna weer wel! In het begin ziet het land er heel vies uit, maar binnen een week zie je de grassprieten er alweer door heen komen!

Een hele goedkope oplossing dus!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 08:50

vlas composteert heel goed en het verhaal van tulandro klopt.
Om de mesthoop wat te doen slinken en het composteren meer tijd te geven, spuiten we dat ding regelmatig zeiknat (nu niet, met al die regen). Zo lijkt de hoop vol, zo kunnen er nog 100 kruiwagens bij...

Mirthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 09:07

Hebben jullie genoeg aan een "gewone"mesthoop of hebben jullie echt compostbakken?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 09:09

Mirthe schreef:
Hebben jullie genoeg aan een "gewone"mesthoop of hebben jullie echt compostbakken?

Een compostbak is gewoon een nette kleine uitvoering van een mesthoop Knipoog

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 10:19

wij hebben een mesthoop en de paarden staan hier ook op vlas. het grootste deel rijden wij uit over ons bouwland en een deeltje gebruik ik voor de moestuin Haha! Als je de mest van de hele winter kunt "opslaan" kun je het t beste door een loonwerker met een verdeler over je land laten uitrijden in het voorjaar.