Paarden op een betonpad in de winter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ashquar

Paarden op een betonpad in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 12:54

Onze paarden gaan nu de hele winter op een betonpad staan. Vorige winter hebben ze er een deel van opgestaan. Zijn er meer mensen die dat doen? En bevalt het jullie goed? Ik denk dat die van ons ongeveer 100m of iets korter is.

magicrover

Re: Paarden op een betonpad in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:57

Hebben ze dan wel wat te doen? Lijkt met toch wat saai en gevaarlijk of niet?

Wij zetten de paarden wel in de winter op een stuk pad waar afgelopen zomer gebroken puin op uit is gereden. Puin is regelmatig met de trekker vastgereden. De paarden staan hier niet de hele dag op. Eventjes om de hekken etc goet te zetten in de wei. Soms laten we de hekken ook open en staan ze te neuzen tussen het puin.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:58

Mijn paard en pony staan het hele jaar door op een stuk 'betonpad'. Het is meer een uitloop van de stal, omheind met stroomdraad. Mij bevalt het prima, weer of geen weer, ze kunnen altijd buiten staan, zonder dat het een grote bende wordt. Het stuk wat ze hebben is ongeveer 50 m².

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 13:01

magicrover schreef:
Hebben ze dan wel wat te doen? Lijkt met toch wat saai en gevaarlijk of niet?

Wij zetten de paarden wel in de winter op een stuk pad waar afgelopen zomer gebroken puin op uit is gereden. Puin is regelmatig met de trekker vastgereden. De paarden staan hier niet de hele dag op. Eventjes om de hekken etc goet te zetten in de wei. Soms laten we de hekken ook open en staan ze te neuzen tussen het puin.

Ik doe altijd het draad zo dat er nog een strookje gras is waarvan ze kunnen eten. Soms vind ik het ook wel eens eng, als ze eraan komen galopperen, straks remmen ze te laat en glijden ze door ofzo. Nagelbijten / Gniffelen En voor het paard van mijn zus is het niet altijd even leuk omdat mijn pony erg dominant is, en haar dan dus wegjaagd, maar dan heeft ze niet zo'n breed stuk om te draaien. Maar zo vertrappen ze het land niet, en hun hoeven worden harder. Ze staan er meestal van 's middags tot 's avonds.

Jurjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 13:21

Ik vind het wel een goede oplossing, zo kunnen ze naar buiten maar vertrappen het land niet. Ik zou ze wel wat te doen geven, ze kunnen immers niet veel gras eten.
Bijkomend voordeel is inderdaad dat de hoeven sterker worden!

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 13:27

Mijn paard staat ook met een aantal paarden in de winterperiode op een verhard pad, dat tussen de weilanden loopt, dus ze kunnen van de randjes smikkelen. Ze kunnen lekker met elkaar spelen en knuffelen, dus denk niet dat ze zich snel vervelen.
Vind het heerlijk dat mijn paard elke dag voor een aantal uren buiten kan, eerst stond hij op een stal waar dat niet mogelijk was, en als het dan zulk rotweer is als nu, dat je haast niks kan doen is dat niet echt ideaal.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 13:57

Kan prima. ik had in het verleden ook een verhard pad met aan beide kanten een grasstrook. Ideaal in de periode dat het land het niet toe laat en zij toch kunnen knabbelen en lekker heel de dag naar buiten kunnen. Bijvoeden met hooi kan ook natuurlijk maar was bij mij niet nodig omdat er voldoende gras stond.
Goede ervaringen mee.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 13:58

oei, maar als het ijzelt dan is het daar wel heel glad. Paard met een valhelm op? Nagelbijten / Gniffelen

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:08

Gelukkig heb ik de mogelijkheid om een weide elke jaar "op te geven" hier mogen de paarden dan in zodat ze de andere weides niet vertrappen. Is idd een mogelijkheid die oplossing van je. Toch lekker buiten staan.