discussie: paard alleen op de weide / stalling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Dunja_

discussie: paard alleen op de weide / stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 15:41

Wat vinden jullie hiervan ?
Dat een paard ALLEEN op de weide en of stalling staat?

Ik zelf zie het iedere dag bij een paard dat altijd alleen staat en iedere dag denk ik weer hetzelfde : zeilig paardje Ach gut

Ben ik de enige die er zo over denkt ?

e_horse

Re: discussie: paard alleen op de weide / stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:43

Nee, ik vind het ook zielig: het zijn kuddedieren!

In Zweden komt er een nieuwe wet die eenzame paarden beschermt. Zouden ze hier ook moeten doen. Je mag daar je paard niet meer alleen houden (tenzij het een boerenwerkpaard is).

oukje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:59

die van mij vind ook niet leuk alleen dus gezamelijk in de wei met de andere paarden

YDWINE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:06

e_horse schreef:

In Zweden komt er een nieuwe wet die eenzame paarden beschermt. Zouden ze hier ook moeten doen. Je mag daar je paard niet meer alleen houden (tenzij het een boerenwerkpaard is).

Mee eens! Paarden horen naar mijn mening niet alleen te staan.

Josjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:19

Ook eens! 'T zijn idd kuddedieren dus ze horen echt niet alleen! Zet d'r desnoods een paar geitjes bij Lachen

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:35

ook eens...
al heeft mijn shetje wel een jaar alleen gestaan Bloos ! het is een hengstje en vind maar eens een weiland waar je een hengst neer kan zetten... zelf had ik geen geld voor twee shetten, dus dat kon ook niet! maar nu staat er een hengstje (van iemand anders) bij hoor!! al heb ik eigenlijk niet het idee dat ie gelukkiger is ofzo..!

oke... het zijn kuddedieren! maar sommige paarden kunnen er beter tegen dan de andere om alleen te staan!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:55

e_horse schreef:

Het 1 is belachelijker dan het andere.Zijn boerenpaarden misschien té min?Nee,de wet is voor alle paarden! Shet of shire! Maar jammer genoeg vinden ze dat weer niet goed

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:22

voorwaarde 1 voor een stal is dat mijn paard samen staat met andere paarden (en ja genoeg weidegang hoort ook bij voorwaarde 1 Tong uitsteken ) Ik zou geen paard nemen als ik hem nergens neer kon zetten met soortgenoten. Ik vind het dus ook niet kunnen dat een paard alleen staat, laten ze hier in Nederland ook zo'n wet maken Lachen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:19

ik denk ook dat je hier weinig discussie mee hebt, iedereen zal het met je eens zijn, ik denk ook diegenen die een paard alleen hebben lopen. ook zij zullen moeten erkennen dat het béter is om een paard met anderen te laten lopen ookal is het met iets ertussen! Lachen

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:22

Ik ben het niet met je eens. Ik heb 1 paard en er hebben al 5 andere paarden bij haar gestaan. Elke keer klopte ze die paarden tot open wonden dat genaaid moesten worden. Ik kreeg elke keer de rekening van de VA. Dus ze staat alleen . MAAR voor iedereen zegt zielig en beul enzo wil ik wel zeggen dat ze paarden kan zien en ruike enzo. Dus eigenlijk staat ze niet alleen. Maar ik kan het mij als 14-jarige niet veroorloven voor elke keer een VA-rekening te betalen voor te naaien etc.
Dus het is niet altijd zielig als ze alleen staan. Sommige mensen hebben hier ook een reden voor !!
Denk daar ook is over na.
Amy

margriet7678

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:32

Paard is een kuddediern.
Is er misschien een reden voor.
Wij hebben wel eens een heel dominant paard gehad die andere paarden echt sloopte.
Hij moest wel alleen in een wei

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 07:11

@amyke

Ik moet zeggen dat er bij ons op stal ook een paar paarden alleen staan, alleen die staan niet ECHT alleen zeg maar.
Wij hebben 3 grote stukken land die afgezet is met schrikdraad en op 2 stukken staan er paarden alleen maar wel omringd met de andere paarden.
Dit vind ik zelf niet onder alleen staan vallen..

Toch zijn er een hoop paarden die echt alleen staan, waarbij ze echt geen andere paarden kunnen zien of horen.
Dat vind ik echt onder alleen staan vallen.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 09:47

Ik vind het ook niet kunnen.

Heb het meegemaakt met m'n oude verzorgpony. Toen dr weidemaatje wegging en ze dus alleen kwam te staan veranderde ze van een werkwillige vrolijke pony in een opstandige en nukkige pony. Scheve mond

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:42

Ik heb ooit een paar maanden noodgedwongen een Shetje alleen gehad. Toen daar een andere Shet bij kwam bloeide ze echt op! Paarden zijn echt kuddedieren, die horen niet alleen te staan!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:51

Mijn paard heeft in het allerbegin ook 3/4 jaar alleen gestaan Bloos , de stalhouder beweerde dat er meerdere paarden erbij zouden komen, dat gebeurde dus niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 13:32

Ik zet mijn paard altijd 'alleen' = samen met omheining ertussen. Ik zou hem het sociaal contact wel gunnen maar ik ben zelf te bang voor blessures. Wat ik wel jammer vind is dat er op het weitje waar ik hem op zondag zet, naast hem een hele kudde staat, dus er komt er nooit een over het hek even snuffelen ofzo want die groep blijft echt samen. Het ziet er dus erg 'outcast' uit, maar ik weet niet of een paard dat ook zo ervaart of dat ik daarmee mijn menselijke ideeen aan het projecteren ben.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 13:39

@ urielle: ik denk dat je paard zich er niet aan stoort. Anders zal hij het wel laten merken. Voor mij is het belangrijk dat ze andere paarden kunnen zien en ruiken. Zo kunnen ze toch nog communiceren.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 13:48

ik heb 2 paarden en die gaan ook apart op de wei, de 1 omdat ik geen blessures wil hebben (die zit in de sport en moet mee naar school) de andere omdat ze drachtig is en geen andere paarden (behalve mn ruin) in haar buurt wil hebben. Verder staan er bij ons wel meer paarden apart maar dat is omdat ze niet in de groep kunnen omdat ze dan de rest half dood stampen en ik kan je zeggen dat dat geen leuk gezicht is.
Ik vindt dat ze bij elkaar moeten kunnen staan maar als dat niet kan zorg er dan voor dat er in de wei ernaast ook zat paarden staan... zo staan ze niet "echt" alleen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 14:20

Mijn pony heeft de eerste tijd een tijd alleen gestaan, hij was neit ongelukkig maar fleurde wel meer op toen er een bij kwam, vind het dus ook niet eerlijk

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 14:41

amyke schreef:
Ik ben het niet met je eens. Ik heb 1 paard en er hebben al 5 andere paarden bij haar gestaan. Elke keer klopte ze die paarden tot open wonden dat genaaid moesten worden. Ik kreeg elke keer de rekening van de VA. Dus ze staat alleen . MAAR voor iedereen zegt zielig en beul enzo wil ik wel zeggen dat ze paarden kan zien en ruike enzo. Dus eigenlijk staat ze niet alleen. Maar ik kan het mij als 14-jarige niet veroorloven voor elke keer een VA-rekening te betalen voor te naaien etc.
Dus het is niet altijd zielig als ze alleen staan. Sommige mensen hebben hier ook een reden voor !!
Denk daar ook is over na.
Amy

dan is je paard niet sociaal oftwel vertoond gestoord gedrag, en hoort idd ook niet in een kudde thuis. voor de veiligheid van andere paarden is het beter om zo'n paard als de jouwe te isoleren van anderen. Ja jammer voor je paard.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 14:45

Mijn paard is juist veel liever als ze alleen staat.Ze kan dan rustig eten zonder dat er een ander uit haar bak eet.Bij de wei staan wel nog meer paarden maar wel met een draadje ertussen.OP stal kan ze naar buiten kijken.Ze kijkt op de weg en op een wei dus ze ziet genoeg.Ik ben het ermee eens paarden zijn kudde dieren maar er zijn uitzonderingen.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 14:53

Mijn eerste paard wat ik kocht stond zeker 10 maand alleen op stal of weide. En die gaf er niks om, oke ze hinnekte wel eens naar het paard van de buren. Meer niet. Later kreeg ze er verschillende weidemaatjes bij, ze voelt zich hierover altijd wel een beetje de baas. Een ding heeft ze wel geleerd, ze kan prima alleen zijn .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 15:36

Soms is mijn paard de enige op stal die naar buiten kan (om medische of andere redenen), in het begin vindt ze het helemaal niks, daarna eet ze de hele dag probleemloos door.
Maar het zijn en blijven kuddedieren en ze staan het liefst in de kudde!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:31

Soms is het even niet anders, maar in een groep is altijd beter.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 17:08

Urielle schreef:
Ik zet mijn paard altijd 'alleen' = samen met omheining ertussen. Ik zou hem het sociaal contact wel gunnen maar ik ben zelf te bang voor blessures. Wat ik wel jammer vind is dat er op het weitje waar ik hem op zondag zet, naast hem een hele kudde staat, dus er komt er nooit een over het hek even snuffelen ofzo want die groep blijft echt samen. Het ziet er dus erg 'outcast' uit, maar ik weet niet of een paard dat ook zo ervaart of dat ik daarmee mijn menselijke ideeen aan het projecteren ben.

Sorry maar ik vind dit een beetje een egoistische opmerking.
Als ze andere paarden alleen maar lopen te meppen met alle gevolgen van dien vind ik het begrijpelijk, maar dit?

Paard kan even goed alleen een blessure oplopen, of met de training en misschien zelfs op stal als er een keer wat gebeurt.