manen van fries

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luna2

manen van fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 10:41

ik heb een fries, het langste stuk manen komt tot aan de schouder. maar de laatste tijd groeien de manen niet zo veel. ook zijn ze ongelijk. wat kan ik het beste doen, zodat de manen weer een beetje gaan groeien, en wat dikker worden?

groetjes sanne

luuntje

Re: manen van fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:12

Ben ik ook wel benieuwd naar.
Mijn fries heeft ook niet echt supermanen.

Hoewel zijn voorpluk wel voller en langer is geworden sinds ik die heb bijgeknipt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:03

Nouja, je Fries heeft er aanleg voor of niet.
Merries hebben sowieso altijd mindere manen, uitzonderingen daarbuiten gelaten. Verder gewoon niet aanzitten, niet kammen maar pluizen, hengstenvlecht eens een tijdje laten zitten; geeft een voller effect net als bij je eigen haar Knipoog

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 21:21

Af en toe antiklit erin sprayen? Zelf doe ik er niets aan. Gelukkig groeien Geke haar manen wel weer dankzij haar exceemdeken.

Luna2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 10:42

bedankt voor de tips.

groetjes sanne

Jurjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:48

Lange/korte/dikke/dunne manen heeft allemaal met aanleg te maken. De manen van jouw Fries gaan misschien nu langzamer groeien en op een gegeven moment stopt die groei gewoon. Bij een ander paard groeien de manen zijn hele leven door.
Je moet ze natuurlijk wel een beetje blijven onderhouden. Niet teveel borstelen en wassen, maar af en toe een antiklit erin en vlechten, daar is niks mis mee Lachen

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 13:02

Hengstenvlecht erin! Dan slijt de onderkant iig niet af en kunnen ze optimaal groeien.

Luna2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 10:42

ik had eergister dus ook een hengstenvlecht gemaakt, toen zette ik haar in de stal, en kreeg ze jeuk aan de onderkant van de vlecht. ik ben dus bang dat ze op een gegeven moment die hele vlecht eraf schuurt. het kan ook zijn dat hij te strak zat, dat het daarom begon te jeuken.

groetjes sanne

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 12:57

Sinds ik mijn Fries dag en nacht met een hengstenvlecht heb staan, zijn haar manen flink gegroeid!! Als je dus wilt dat ze langere manen krijgt, moet je een hengstenvlecht in doen. Zoals Starbreeze al zegt, slijten de manen dan nauwelijks meer en worden ze veel langer.

AlaskaFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 19:42

Er is maar één manier om de manen van een Fries zo lang mogelijk te krijgen, en dat is ze in te vlechten in dikke vlechten, deze een week erin te laten zitten, dan een paar dagen eruit en dan weer een week erin etc.etc.
Bij de grote stallen doen ze dit ook. Ik heb zelf stage gelopen bij de vestiging van Stal Wijdewormer in Frankrijk, daar worden de paarden ook continu ingevlochten. Ik heb mijn eigen Friesje daar gekocht, ze is vandaag aangekomen.
Had wel stalling voor d'r, een wei voor 2 maanden, maar is door het prikkeldraad gebroken en ze staat nu ergens op stal. Ben dus wel dringend op zoek naar een pensionstal!!!!!! Omgeving Bergen op Zoom.

Giv_Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 10:10

Een vriendin van me had gelezen in een boek over friezen dat je de manen 1x in de 2 weken moet wassen en daarna moet uitspoelen met water en natuurazijn..mischien helpt dat

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 13:43

Een Fries heeft er natuurlijk aanleg voor of niet.

maar goed verzorgen, elke dag uitklitten, af en toe even wassen kom je al een heel eind. toen ik mijn paard kreeg had ze schots en scheve manen, heel dun en nu is het een redelijke bos. heb de bruine dode puntjes eraf gehaald. Zodat het er wat gezonder uitziet. maar het groeit hartstikke goed! Ik vlecht het ook dagelijks in. Als ik bijvoorbeeld ga rijden.

love_ruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 14:59

probeer te ontdekken waarom je paard schuurt is het de antiklit mijn verzorgpony kreeg daar freselijke jeuk van.
en zet de wei niet af met prikkeldraad daar steken ze hun hoofd onderdoor om een paar extra hapjes gras te nemen en... krggg! daar gaan weer een paar mooie maanen.
het bewijs hangt aan het prikkeldraad!
ik pluis de manen van mijn verzogpony elke keer dat ik kom uit.
als er tog hele erge kitten in komen spuit ik er flink wat antiklit in haal de klit er uit en spoel daarna ook de antiklit er weer uit.