Hoe krachtvoer geven als paard 24/7 in kude op land staat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sabien

Hoe krachtvoer geven als paard 24/7 in kude op land staat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 09:35

Mijn paarden gaan binnenkort verhuizen en komen dan in een kude op het land te staan. Maar hoe doen julie dat met krachtvoer geven als je paard op het land staat in een kude? Waarschijnlijk gaat een deel van de kude ook helemaal geen krachtvoer krijgen..... dat maakt het nog iets lastiger!

Maar ik wil mijn paarden toch iets krachtvoer geven dus ben benieuwd hoe julie dat doen en of julie anders tips hebben!

Bedankt!

tamary

Re: Hoe krachtvoer geven als paard 24/7 in kude op land staat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 09:38

Ik zou mijn paard toch elke dag even in handen willen hebben om na te kunnen kijken, etc. dan kan je ook meteen voeren.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 09:39

Misschien zo'n ouderwetse voerzak, die je aan het halster kan hangen? Dan kunnen de andere paarden er iig niet bij, maar kan misschien wel wat jaloersheid veroorzaken. Weet ook niet hoe hoog/laag in rang je paarden zullen worden. Hoe hoger, hoe minder problemen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 09:41

Gewoon geen krachtvoer geven,dat is niet nodig als ze 24/7 op het land staan

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 09:42

is idd niet nodig

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 09:44

Krachtvoer is wel nodig al naar gelang de voedingswaarde in het land en wat er met de dieren gedaan wordt. Ze moeten wel wat minder krijgen dan op stal. Ik zou jouw paarden gewoon even uit de weide halen en dan voeren. Een voerzak is wel een goed idee maar niet in het land. Andere paarden worden gegarandeerd jaloers en dan kan jouw paard zich alleen met zijn achterbenen verweren want hij heeft immers de zak om zijn mond.

sabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 09:48

tamary schreef:
Ik zou mijn paard toch elke dag even in handen willen hebben om na te kunnen kijken, etc. dan kan je ook meteen voeren.

Dat gaat helaas niet omdat ik niet meer iedere dag naar ze toe zal kunnen gaan. Ik heb er wel aan gedacht om ze bijvoorbeeld alleen na het rijden ofzo eten te geven.

wizewo schreef:
Misschien zo'n ouderwetse voerzak, die je aan het halster kan hangen? Dan kunnen de andere paarden er iig niet bij, maar kan misschien wel wat jaloersheid veroorzaken. Weet ook niet hoe hoog/laag in rang je paarden zullen worden. Hoe hoger, hoe minder problemen.

Ja daar hebben we idd ook aan gedacht!! Maar heb twijvels of dat wel zal gaan werken, mijn paardjes zullen waarschijnlijk niet hoog in rang staan en ben bang dat ze dan constand vervelende paarden omzich heen hebben staan.

sabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 09:49

fjordnina schreef:
Krachtvoer is wel nodig al naar gelang de voedingswaarde in het land en wat er met de dieren gedaan wordt. Ze moeten wel wat minder krijgen dan op stal. Ik zou jouw paarden gewoon even uit de weide halen en dan voeren. Een voerzak is wel een goed idee maar niet in het land. Andere paarden worden gegarandeerd jaloers en dan kan jouw paard zich alleen met zijn achterbenen verweren want hij heeft immers de zak om zijn mond.

Ja ik rijd endurance met mijn paard dus wil idd wel dat hij zeker wat krachtvoer krijgt! Verder zullen ze in het land onbeperkt kuil krijgen en waarschijnlijk ook hooi!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 09:50

Armaris schreef:
Gewoon geen krachtvoer geven,dat is niet nodig als ze 24/7 op het land staan

In de winter absoluut wel Haha!

Hoeveel hangt af van het soort paard/pony.
En de mogelijkheden om te voeren in een groep zijn beperkt...
Je voert ze of allemaal tegelijk, of niet.
Of je moet die ene telkens even uit de groep halen, maar dat geeft op termijn ellende in de groep.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:05

Ik ben elke dag bij mijn paard, dus hij krijgt ook elke dag wat voer.
Na veel werk wat meer als anders. Normaal iets van 1/8 schep, het is meer voor het idee dus. Ze hebben dat echt niet nodig hoor als ze 24/7 op het land staan je kan dan beter wat meer hooi bijvoeren Lachen

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:06

Krachtvoer veroorzaakt alleen maar problemen.
En daarbij als TS niet meer elke dag komt wordt het paard ook niet meer getraind,dus ja

sabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 10:13

Het paard word zeker wel getraind hoor! Ik kom alleen niet meer elke dag maar waarschijnlijk wel zo'n 3/4 keer per week.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:18

Armaris schreef:
Krachtvoer veroorzaakt alleen maar problemen.
En daarbij als TS niet meer elke dag komt wordt het paard ook niet meer getraind,dus ja

Onzin. mijn fjorden en shetjes krijgen in de zomer ook niks bijgevoerd maar in de winter krijgen ze allemaal een handje krachtvoer en volop hooi. Met de fjord heb ik voor 3 weken terug een trektocht gedaan en die kreeg tijdens de tocht 2,5 a 3 kg. ervoor en erna wat minder natuurlijk en nu heb ik het ook weer bijna helemaal afgebouwd. Dan heb ik het hier dus nog wel over een fjord, ik kan je wel vertellen dt ze het hard nodig had en aan gras alleen echt niet voldoende had (ze staan/stonden ook 24/7 op het land)

Ik zou de hoeveelheid voer die je nu geeft met ongeveer een half tot 1 kg verminderen bij de gewone training.

wordt hij wel gevoerd op de dagen dat jij er niet bent? Want anders kan dat inderdaad wel voor problemen zorgen.

nanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:09

heey
je kan ook een touw aan een emmer doen, en in die emmer krachtvoer, en dan over de nek hangen, maar als je die krachtvoer toch geef, ben je er blijkbaar zelf ook, dan zou ik het paardje even de wei uit halen, en dat het paardje even kan eten, en dan weer trug zetten, maar als er gevoert word door iemand anders, kan je ook met die emmer doen

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:14

nanova schreef:
heey
je kan ook een touw aan een emmer doen, en in die emmer krachtvoer, en dan over de nek hangen, maar als je die krachtvoer toch geef, ben je er blijkbaar zelf ook, dan zou ik het paardje even de wei uit halen, en dat het paardje even kan eten, en dan weer trug zetten, maar als er gevoert word door iemand anders, kan je ook met die emmer doen

Zo weet je zeker dat jouw paard zijn voer krijgt of niet dan Nors opkijken

alle paarden stormen op het hek af voor dat voer en het paard waar het voor bedoeld is krijgt niet de kans om het rustig op te eten. Ik denk dat alleen eruit halen de enige mogelijkheid is.

Alytje

Re: Hoe krachtvoer geven als paard 24/7 in kude op land staa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:23

Of krachtvoer nu wel of niet nodig is kan de ts denk ik zelf wel beslissen Haha! maar wat ik deed is een emmer met een touwtje over de nek hangen. Alle andere paarden werden dan wel wat onrustig en wilden ook eten, maar ze hadden snel genoeg door dat ze toch niks konden krijgen, dus dan kwamen ze bij mij schooien en kon mijn pony rustig verderop eten.
Maarja het handigste is natuurlijk om je paard gewoon even uit de wei te halen en te voeren Knipoog

sabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 12:41

Ik denk niet dat mijn paard blij word van een emmer met touw om zijn nek En het lijkt mij ook niet echt werken waarschijnlijk word tie dan belaagt door de andere paarden.......

Maar wel alvast bedankt voor het mee denken allemaal!

Ik denk dat ik mijn paard maar gewoon ga voeren na dat ik hem gereden heb. Dit zou betekenen dat hij ongeveer 3/4 keer per week krachtvoer gaat krijgen (afgemeten op het werk wat hij dan gedaan heeft). Verder krijgen ze dan onbeperkt kuil/hooi. En ik kan denk ik wel regelen dat iemand mijn paard dan op de dagen dat ik er niet ben even een pavo koek geeft.

Of zouden jullie dit een heel verkeerd voerschema vinden?? En als iemand nog andere tips heeft over het voeren in een kude dan blijven die natuurlijk welkom!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:43

Ik snap eigenlijk niet waarom je je paaard in een kudde in het land gooit als je er nog op wil blijven rijden....

Rijpaarden houdt je volgens mij op stal en voer je dagelijks bij.
Heb je een ijslander ofzo?

Anoniem

Re: Hoe krachtvoer geven als paard 24/7 in kude op land staa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:45

Je moet je afvragen of hij dat wel echt nodig heeft. Hij kan tenslotte 24 uur per dag eten. Ruwvoer is de basis voor een paard. Als je elke dag rijdt, kun je hem na het rijden brok geven, anders zou ik het zo laten en alleen nadat hij gewerkt heeft.

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:46

wij geven onze paarden alleen krachtvoer als ze gewerkt hebben (bij 24/7 weidegang) dan heb je ze toch uit het land en geef je het na het rijden / longeren o.i.d.
Als ze niet werken hebben ze het niet nodig dus worden ze ook niet bij gevoerd.
in het land bix voeren is geen optie, of je moet ze allemaal vastzetten, anders krijg je enorm voernijd en geloof me daar wil jij niet tussen staan met je emmertje. Kortom, voor de rust in de koppel is het beter im niet in de wei met krachtvoer te komen.

sabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 12:46

Dees schreef:
Ik snap eigenlijk niet waarom je je paaard in een kudde in het land gooit als je er nog op wil blijven rijden....

Rijpaarden houdt je volgens mij op stal en voer je dagelijks bij.
Heb je een ijslander ofzo?

?? Waarom is dat zo vreemd?? En de opmerking dat rijpaarden op stal gehouden zouden moeten worden slaat natuurlijk helemaal nergens op!

sabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 12:48

Juin schreef:
wij geven onze paarden alleen krachtvoer als ze gewerkt hebben (bij 24/7 weidegang) dan heb je ze toch uit het land en geef je het na het rijden / longeren o.i.d.
Als ze niet werken hebben ze het niet nodig dus worden ze ook niet bij gevoerd.
in het land bix voeren is geen optie, of je moet ze allemaal vastzetten, anders krijg je enorm voernijd en geloof me daar wil jij niet tussen staan met je emmertje. Kortom, voor de rust in de koppel is het beter im niet in de wei met krachtvoer te komen.

Bedankt voor je reactie dat ga ik dus idd ook doen alleen krachtvoer geven als ik gereden heb!

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:50

Dees: Onze paarden lopen 24/7 buiten, worden na het werk bijgevoerd en lopen regelmatig wedstrijden (1 in de B, 2 in de L1, 3 in het M1 en 1 in het M2). en ze vinden het heerlijk in de wei. In de winter staan ze wel gewoon op stal. Zo raar is dat toch niet ??? of ligt het aan mij. Omdat wij zograag wedstrijden willen rijden hoeven de paarden toch niet binnen te blijven? ieder zijn keus hoor, maar wij vinden het prima.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:59

Hoi, eigenlijk vind ik het met krachtvoer niet zo moeilijk, mijn paarden staan 24/7 buiten en hebben een inloopstal. In de winter zet ik een paar paden in het weiland af (die ze lekker aan gort kunnen lopen) en ik heb een flinke ruif op een verharding. Ze krijgen onbeperkt hooi en in principe geen krachtvoer. Deze winter is dat prima gegaan, mocht er een keertje eentje toch wat mager worden, dan heb ik altijd brokken klaarliggen voor het geval dat.
En wat je zelf al zegt: na het rijden idd brokken geven om de verloren gegane graastijd in te halen.
Wat wel heel belangrijk is voordat je geen krachtvoer geeft: onbeperkt hooi. Paarden gebruiken het hooi in de winter om warm te blijven. Dat doen ze door het in hun darmen te verbranden. Met hooi gaat dat beter dan met krachtvoer.
Ik zou dus niet zomaar besluiten dat je geen of nauwelijks krachtvoer meer bijvoert, je moet wel zeker weten dat er genoeg gras of hooi voor je paard is. In een kudde zou het kunnen gebeuren dat je paard door andere bazige paarden niet genoeg binnen krijgt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:03

Juin schreef:
[naam verwijderd]: Onze paarden lopen 24/7 buiten, worden na het werk bijgevoerd en lopen regelmatig wedstrijden (1 in de B, 2 in de L1, 3 in het M1 en 1 in het M2). en ze vinden het heerlijk in de wei. In de winter staan ze wel gewoon op stal. Zo raar is dat toch niet ??? of ligt het aan mij. Omdat wij zograag wedstrijden willen rijden hoeven de paarden toch niet binnen te blijven? ieder zijn keus hoor, maar wij vinden het prima.

Zie, dat ze 's zomers buiten staan en 's winters op stal vind ik ook normaal.
Ik snap alleen niet waarom TS nu nog een paard de kudde in wil doen... daaruit begrijp ik dat de situatie ook zo is als het over een paar weken echt gebeurd is met de zomer en alles weer nat, koud en druilerig wordt...
Bij nat, koud en druilerig hoort een rijpaard dat gereden wordt, op stal. Als je het mij vraagt...
Vandaar, ik snap de vraag den TS niet.