Haflinger veulen gekocht, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Haflinger veulen gekocht, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 18:52

Ik heb een Haflinger hengst veulen gekocht van ong. 4 maanden oud. We willen hem morgen ophalen.
Ik heb eerder jonge paarden gehad, maar voornamelijk van enter of twenter leeftijd.
Nu wil ik jullie vragen of jullie tips voor mij hebben, bijv. waar ik op moet letten of doen qua voeding, opvoeding, etc,etc
Hij komt in een wei te staan met nog 2 ruinen, staat 24 per dag buiten en ze beschikken over een inloopstal.
Wat kan ik hem het beste gaan voeren?
Ik voer de rest Balans muesli van Hartog.
Alle tips zijn welkom. Ik heb hier goed over nagedacht, het is geen impulsieve beslissing! Heb dus wel ervaring met enters, maar nog niet met veulens. Haha!

_Martine_

Re: Haflinger veulen gekocht, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 19:08

Veulenbrok. Zitten alle nodige stoffen in. Het liefst niks extra's, want dan raakt hij eraan gewend en kan hij niet meer zonder. Dus gewoon veulenbrok en een paar wortels per dag.

Nog een tipje: Als zo'n jonkie, net als bij jou, 24/7 op het land staan ervoor zorgen dat je hem voldoende aandacht geeft. Aaien en knuffelen enzo, anders kan hij verwilderen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 19:41

Ok, dank je. Aandacht zal hij zeker genoeg krijgen Knipoog en dat van de veulenbrok is een hele goede tip!

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 21:18

heb een paar jaar terug ook een haflinger veulen gehad en die kreeg ook gewoon veulenbrokken en paar handjes musli erbij want de rest kreeg dat ook.hij had ook gewoon samen met de andere een stal waar hij in kon.en in de winter stonden de 2 veulens in 1 stal.

misschien moet je in het begin even in de gaten houden dat hij van de andere mag schuilen.heb er zelf 1 die de rest er liever niet bij laat die wil alles zelf hebben Tong uitsteken

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 21:21

Ok, dat zal ik zeker in de gaten houden! Nu laten ze elkaar wel schuilen, maar je weet natuurlijk maar nooit met "een nieuwe".
En ik ga dat ook maar doen, gewoon veulenbrokken met een of 2 handjes muesli, dan kan hij daar vast aan wennen. Haha!
Enne... hoe lang moeten ze veulenbrok hebben?

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 21:28

bij mij hebben ze het tot een jaar gehad,maar ik hoor vaak dat ze ze langer dat geven.

wat krijgt hij nu voor eten?

die van mij luste trouwens geen appels wortels snoepjes enzo.moes ik in hele inie minie stukjes doen en door de brokken heen Haha! en dat aten ze het wel.maar in het begin lieten ze het liggen hahaha.denk dat ze t daarna gewoon te veel moeite vonden om het iedere keer ertussen uit te zoeken.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 21:33

Oh, da's erg, Haha! ! Hij krijgt nu wel eens een handje biks (ik zal even informeren welke), gras en wat hooi.
Tot zo'n 1,5 jaar door geven dan maar?

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 21:44

je zou het misschien nog even bij dierenarts of fokker na kunnen vragen hoe lang je het t beste kan geven,of bij de gene waar je je brokjes gaat kopen?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 21:48

Zal ik doen! Knipoog

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 21:56

ja, t/m 1,5 jaar is prima. Dan overstappen op een andere brok. Wel kijken wat je met je paardje wil gaan doen, want je kunt het beste op 1 voersoort blijven. Verschillende soorten basis sportbrok maakt natuurlijk niet uit. Maar van bijv. recreatie brok op sportbrok is toch een vrij grote overgang.
Mijn 2-jarige krijgt vanaf haar 1,5 basis sportbrok.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 22:10

Ok, bedankt voor je reactie.
Ik wilde hem iedere dag wat veulenbrok geven en 2 handjes muesli.
Ik wil hem als het kan nl dan straks ook de Balans muesli van Hartog geven.
Hoeveel biks moet ik hem geven?
Hij is nu zo'n 4 maanden oud en kreeg bij de vorige eigenaar niets.
Staat zo'n 12 uur per dag op de wei.