hoeveel grond nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brendaa

hoeveel grond nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 14:16

hallo,

even een vraagje hoe groot stuk wei heeft een pony(haflinger) nodig ongeveer op zijn minst?
alvast bedankt Bloos

djodjodjo

Re: hoeveel grond nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 14:17

*volg dit even*

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 14:20

Op zijn minst een zandbak aan vrije beweging met bijvoeren Haha!

Wat wil je met die weide - moet het dier moddervet en wil je er ook nog van hooien?

Ik heb hier ongeveer 1.600m. beschikbaar voor 2 rijpaarden. Dat is voor hen beiden te weinig als maaltijd, maar wel genoeg om van te knabbelen.
Zou ik er 1 haflinger op hebben staan, was het waarschijnlijk voldoende voor voer. Wellicht dat er ietsjes zou moeten worden bijgevoerd, al naar gelang hoe stevig je je haf wilt zien.

brendaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 14:23

nou kijk het zit zo: Mijn ouders willen een eigen bedrijf opstarten en mijn vader is nu aan het kijken voor een stuk grond, en ik krijg misschien mijn eigen stukje grond zodat er een pony op kan staan.Want dat is natuurlijk mijn droom Bloos En natuurlijk voer ik bij enzovoorts.. maar dan snappen jullie het tenminste een beetje Knipoog

brendaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 15:20

ik moet het echt even weten ...

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:24

ik heb 1 haflinger en 2 shetjes, en wij hebben +- 2 hec. als het droog is gaat ze op de wei, en als het veel regent gaat ze in de paddock. Ik voer wel hooi bij nu, en als ze gewerkt heeft krijgt ze brokken...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:57

Als je vader industriele grond wil kopen, dan moet ie toch zeker rekenen op een 50 euro per vierkante meter...
Waarmee een weitje voor je pony wel heeeeeel duur gaat worden Knipoog

In prijsvergelijking: een weiland van een boer, dus met agrarische bestemming, kost ongeveer 5 euro per vierkante meter.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 16:48

Dees schreef:
Als je vader industriele grond wil kopen, dan moet ie toch zeker rekenen op een 50 euro per vierkante meter...
Waarmee een weitje voor je pony wel heeeeeel duur gaat worden Knipoog

In prijsvergelijking: een weiland van een boer, dus met agrarische bestemming, kost ongeveer 5 euro per vierkante meter.

ligt er wel aan waar in nederland....

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 16:49

ja okee, dit zijn de prijzen in Friesland -
Zuidelijker dan Friesland is het nóg een stukkie duurder Haha!

brendaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 16:58

maar daar gaat het niet om het gaat erom hoeveel ik minimaal nodig heb!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:00

Denk dat het voor je vader wel een belangrijk puntje is dus Knipoog

Voor een bak heb je 800 vierkante meter nodig.
Hoeveel land je daarbij wilt, moet je zelf weten. Je kan dus volstaan met alleen een bak, of met een bak en een weitje dat net zo groot is. Met een hele hectare (10.000 vierkante meter) zal je waarschijnlijk voor 1 haf veel te veel hebben.

brendaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 22:25

maar minimaal hoeveel grond heb ik nodig? (alleen wei)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 14:20

Een paard hoort niet alleen.

Mijn kleine paard staat met 2 ponies op een hectare waar ze dus dag en nacht op staan. Geen geweldige kwaliteit wei, maar dit is voldoende voor ze.

Ik zou in jouw geval uit gaan van minimaal een halve hectare.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:01

Ik dacht dat er 1 hectare per paard hoorde te zijn, voor elk extra paard een halve hectare erbij.. Ik zou hem/haar idd niet alleen zetten.

4_LIFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:06

30 bij 30 mtr denk ik... weet niet echt hoe groot dat is maar k zeg maar wat Tong uitsteken maar natuurlijk zo groot mogelijk is het mooist Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 09:34

ha ha, handig als je gewoon maar wat zegt Knipoog

Het ligt er dus aan wat je doet.
Andrew stond bij de vorgie eigenaar dagelijks in een paddockje van 12 bij 17. Je kon er een beetje in longeren, maar lekker rijden ging niet. Hij had verder geen weiland.

Wil je je paard op het gras houden de hele zomer, dan moet je rekenen op een 3000 tot 5000m2 en dat in verschillende stukken verdelen zodat het niet te kort afgegraasd wordt. En op tijd omweiden.
Als je te weinig gras hebt kun je ze er korter per dag oplaten en verder bijvoeren. Heb je veel gras, kun je je paard er dag en nacht op laten en misschien een langer seizoen.

Elke wei is weer anders, hoe droog of hoe nat de grond is, de vruchtbaarheid van de grond, het soort gras, de ligging kwa zon en schaduw en hoe het onderhouden en bemest is.

Stelregel is 2 paarden per ha, maar weet niet of het dan het jaar rond dag en nacht is, of alleen het zomerseizoen.
Voor de mestwet wordt 3 paarden per ha aangehouden i.v.m overbemesting. (dan weet je dat je met 1/3 ha dus wel aardig zit qua mest)

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:09

Momenteel staan mijn merrie en veulen 24/7 op een wei van 20 x 45 m (ong.) maar ik ben ondertussen al wel een paar weekjes hooi aan het bijvoeren zodat het landje niet te kaal wordt voor de winter. Ik denk dus dat je met een stuk land dat dubbel zo groot is (of net iets meer) wel het hele jaar goed uit de weg kan.

Groetjes ingrid

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 17:06

Voor 1 paard zou ik minimaal 2000 m2 goede wei willen , en dan een paddockje erbij met inloopstal.

Zodat je paard zelf in de stal kan gaan staan , vanuit de stal in de paddock komt (zand of houtsnippers o.i.d. , waar het ook bij veel regen goed droog blijft voor het paard om in te staan) en vanuit de paddock in de wei kan lopen.

Als de wei dan te kaal wordt kun het hek tussen wei en paddock dichtdoen zodat de wei rust krijgt , en je paard toch nog buiten in de paddock rond kan scharrelen met wat hooi.

Sowieso als ze in de paddock of in stal kunnen uit zichzelf dan ontziet dat je weiland al enorm omdat ze toch wel vaak even bij of in stal gaan staan soezen.

Hoe meer ruimte hoe beter natuurlijk , dan krijgt het gras het minder zwaar te voorduren , 2000m2 vind IK het minimum.

Mooier is 2x die oppervlakte zodat je het door de helft kan delen. En het ene deel bij kan groeien terwijl je paard op het andere deel staat.

Ook is het zeker niet ideaal om een paard alleen te laten staan zonder vriendjes. Hij zal er niet aan dood gaan en je hoeft er weinig aan te zien , maar een paard hoort niet afgezonder te zijn van anderen , moet lekker sociaal met andere paarden kunnen zijn. Elkaar wat kriebelen , vliegen weghouden bij elkaar in de zomer , samen spelen en sprintjes trekken... dat vind ik een soort grondrecht voor ieder paard dat ze dagelijks in vrijheid en met ruimte om gek te doen contact moeten hebben met andere paarden.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 10:58

Een halve hectare per paard heb je nodig. Onze paarden hebben met zijn tweetjes iets meer dan 1ha, maar dat kunnen ze niet aan. Maar dan hebben ze genoeg ruimte om te bewegen.