tips gevraagd voor de verzorging van staart en manen Fries

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mayla

tips gevraagd voor de verzorging van staart en manen Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 21:48

Mijn tweeënhalf-jarige Fries heeft al behoorlijk wat behang.
Ik hoop dat dit nog lekker doorgroeit en ben dan ook op zoek naar tips voor de verzorging van de manen en de staart.
Moet ik bijv. de dode (bruine) plukjes uit de manen trekken of laat ik deze gewoon zitten?
Alle tips zijn welkom!

Lante

Re: tips gevraagd voor de verzorging van staart en manen Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 21:53

Je kunt de manen uitpluizen (of met antiklit spray in spuiten) en in een hengsten vlecht vlechten, dan worden de manen langer, omdat ze niet afbreken. De ene fries heeft sterker haar dan de andere, bij sterk haar, breekt het minder snel en hoef je ook niet in te vlechten. Je moet de vlecht wel elke dag opnieuw indoen, anders krijg je klitten. De staart kan je ook uitpluizen en met antiklit spray in spuiten. Verder niet teveel aan komen.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 22:02

Ik doe normaal gesproken bij ginger de manen in vlechten. (niet te strak). Voordat ik ze vlecht doe ik er veel antiklit in en worden ze goed uitgeborsteld. Als ik ze gevlochten heb doe ik er nog een keer antiklit over en dan laat ik ze een week zitten. Na die week haal ik ze eruit en borstel ik ze weer goed uit met een flinke lading antiklit. Ik vind dit erg goed helpen, want momenteel kan ik haar niet vlechten omdat haar veulen weleens aan haar manen knabbelt. (en ik heb liever dat hij er een klein plukje afknabbelt dan een hele vlecht). En nu zitten er echt elke dag nog meer klitten in dan als het een week in vlechten heeft gezeten. De staart bortel ik elke dag uit en doe ik ongeveer 2 x per week antiklit in.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 13:30

Gewone antiklit doe ik er niet meer in, bij mn tinker breekt het haar daar juist sneller van! Ik gebruik cowboy magic detangler, echt heel fijn spul! Je hebt er maar weinig van nodig en de klitten zijn meteen eruit, het spul blijft lang zitten.
Verder niet te veel eraan zitten. Met een borstel af en toe een beetje erdoorheen en een losse vlecht erin werkt ook goed.
Niet de manen trekken, daar worden ze dunner van. Als je perse de bruine puntjes eruit wilt dan zou ik ze snijden.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 14:28

wat mystic tinker zegt klopt, hoe minder je eraan zit, hoe beter Ja en stel er zitten rare klitten ingewoon met je vingers uitpluizen.
borstels en kammen zijn uit ten boze bij lange manen!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:37

Geen gewone antiklit in de manen doen, dan breken ze idd van af.
Wat ook wel wil is dat 'niet-uitspoelen-repair-cremespoeling' van de kruidvat (of etos ofzo, iig eigen merk), klein beetje na het wassen erin masseren en dat blijft wel mooi.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 16:43

MysticTinker schreef:
Gewone antiklit doe ik er niet meer in, bij mn tinker breekt het haar daar juist sneller van! Ik gebruik cowboy magic detangler, echt heel fijn spul! Je hebt er maar weinig van nodig en de klitten zijn meteen eruit, het spul blijft lang zitten.
Verder niet te veel eraan zitten. Met een borstel af en toe een beetje erdoorheen en een losse vlecht erin werkt ook goed.
Niet de manen trekken, daar worden ze dunner van. Als je perse de bruine puntjes eruit wilt dan zou ik ze snijden.

Helemaal mee eens!! Ik gebruik voor de manen ook Cowboy Magic, maar dat gebruik ik niet vaker dan 1x per maand, anders worden de manen te glad voor een hengstenvlecht.

Dat je de hengstenvlecht elke dag overnieuw moet doen zoals Yvonnelind zegt, is niet waar. Troef heeft haar hengstenvlecht altijd 1 tot 2 weken in, voor ik hem opnieuw doe. Zoals hierboven al gezegd wordt, je moet er juist zo min mogelijk aan zitten, als je wilt dat de manen langer worden Knipoog De bruine puntjes zou ik niets aan doen, dat wordt in de loop der jaren vanzelf minder (bij die van mij tenminste wel...)

mayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 20:36

Bedankt voor jullie reacties.
Kammen leek me inderdaad al niet zo'n goed idee.
Op het moment smeer ik in de manen "anti-bite" om te voorkomen dat z'n weidegenoten een lekkere hap manen nemen Verdrietig
Ik heb intussen ook gehoord dat antiklit-creme van Gliss Kür goed schijnt te werken.
Vlechten jullie de manen ook als je paard in het land staat of alleen op stal?
Het lijkt me dat het paard met zo'n vlecht wat weinig bescherming heeft tegen de vliegen...
En gaan ze dan niet schuren?

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 22:01

De meeste Friezen die ik ken (die gewoon gereden worden en dus 'mooi' moeten blijven) hebben continu een vlecht in. Niet extreem strak vlechten, en laten zitten tot het echt niet meer kan. Zo haal je er niet teveel haren uit, en kan een paard met echt lange manen niet toevallig een pluk manen mee-eten. Ze gaan ook niet zo klitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 22:05

die van mij hangt alles los bij, 1 a 2 keer per week inspuiten met anti klit en af en toe trek ik de dode punten van de manen en voorpluk en de staart natuurlijk bijpunten Knipoog

_lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 22:56

Ik doe altijd de manen en staart flink inspuiten met anti-klit, even een half uurtje laten zitten en dan miet met een kam maar met een zachte (mensen)haarborstel, en dan van onderuit beginnen, zodat ze mooi uit de klit zijn, zoveel haren gaan er dan niet uit, en kijk maar in m'n profiel; de manen zijn super hoor.. Haha! Staart trouwens hetzelfde.

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 11:07

Ik pluis het af en toe uit bij mijn 4jarige.. zodat de dooie puntjes eruitgaan. voor de rest laat ik het eerst groeien

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 11:13

mayla schreef:
Vlechten jullie de manen ook als je paard in het land staat of alleen op stal?
Het lijkt me dat het paard met zo'n vlecht wat weinig bescherming heeft tegen de vliegen...
En gaan ze dan niet schuren?

Mijn Fries heeft altijd een hengstenvlecht in, zowel op stal als op de wei. Dit doe ik nu al 2 jaar en ze loopt nooit te schuren. Uiteraard moet je hem niet al te strak doen, alleen als ik op wedstrijd ga, doe ik hem strakker. Als ik de manen los zou laten, dan is de kans heel groot dat ze haar manen opeet tijdens het grazen, want dan vallen ze voorbij haar mond Knipoog

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 14:54

_lucy_ schreef:
Ik doe altijd de manen en staart flink inspuiten met anti-klit, even een half uurtje laten zitten en dan miet met een kam maar met een zachte (mensen)haarborstel, en dan van onderuit beginnen, zodat ze mooi uit de klit zijn, zoveel haren gaan er dan niet uit, en kijk maar in m'n profiel; de manen zijn super hoor.. Haha! Staart trouwens hetzelfde.

als je paard echt superlange manen heeft, is dit niet verstandig, dan trek je er echt teveel haren uit.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 15:42

Een van mijn friezen heeft echt superlange manen, die borstel ik ook zo hoor, gebeurd niks mee! Die vlecht ik trouwens ook nooit.
En ze groeien maar en ze groeien maar Knipoog
Ze eet ze ook nooit op hoor Mexx, ze eet liever iets groens haha Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 15:57

mijn shet heeft enorme manen en eet ze ook niet op, zelfs van zijn voorpluk blijft hij af!
of hij is er gewoon net zo trots op als dat ik erop ben Clown

_lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 22:04

Lowara schreef:
_lucy_ schreef:

als je paard echt superlange manen heeft, is dit niet verstandig, dan trek je er echt teveel haren uit.

Tot onderaan de schouder.. Best lang dus.. Knipoog

Maar je kamt je eigen haren toch ook ietdere dag, dat doe ik bij de frizen niet eens.. mar ik vind het wel tja, logisch dat je de manen doet.. Scheve mond

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 07:33

Yvonnelind schreef:
Ze eet ze ook nooit op hoor Mexx, ze eet liever iets groens haha Haha!

Ze zal ze ook niet opeten, omdat ze dat zo lekker vindt, maar omdat ze in haar eten vallen Knipoog Ik had ze op stal laatst een keer los terwijl ze eten kreeg, ze had gelijk een pluk manen in haar mond! Dat vind ik zonde, dus vandaar altijd een hengstenvlecht. Bovendien heeft mijn Fries nogal dunne manen, die erg snel klitten als ze los hangen, ook niet echt handig. En met rijden vind ik losse manen erg irritant, ik zit dan altijd met mijn vingers en de manen in de knoop Haha!

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 08:03

Mijn fries staat niet met een hengstenvlecht, aangezien ze juist gaat schuren met vlecht en zonder vlecht nergens last van heeft. Daarnaast staat ze met een ander paard op de wei en die wil nog wel eens aan de manen zitten Knipoog

Wassen doe ik de manen met Lactacyd. Dat spul dat vrouwen gebruiken Knipoog De manen worden er zacht van en het ontklit.

Tijdens het rijden heeft ze altijd een hengstenvlecht, aangezien ik anders teveel manen uittrek Vork

Voor de rest gebruik ik anti-spray.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 08:39

aan de staart van een fries kun je het beste niet aankomen Haha! alleen elke keer als je hem poetst even de rotzooi (dingen uit de stal/weide) eruit halen met je handen maar verder niet.
En de manen en staart gewoon met anti-klit inspuiten als je bijv. iets speciaals ofzo hebt, maar zou er zo weinig mogelijk aankomen, zou zonde zijn van al die mooie manen/staart Knipoog

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:12

equistar en dan borstelen met een osterborstel, manen zou ik wel vlechten.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:37

Ik heb alleen een vlecht in de manen met rijden. Anders zit ik telkens met mijn vingers verstrikt in de manen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:10

Ik doe er niets aan; Eens in de zoveel tijd Leovet SilkCare Antiklit erin en even uitpluizen.
Ben van plan binnenkort over te gaan om hengstenvlecht+Cowboy Magic, ben alleen als de dood voor schuren en daar soort grappen Nagelbijten / Gniffelen