Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

en stel er zitten rare klitten ingewoon met je vingers uitpluizen. MysticTinker schreef:Gewone antiklit doe ik er niet meer in, bij mn tinker breekt het haar daar juist sneller van! Ik gebruik cowboy magic detangler, echt heel fijn spul! Je hebt er maar weinig van nodig en de klitten zijn meteen eruit, het spul blijft lang zitten.
Verder niet te veel eraan zitten. Met een borstel af en toe een beetje erdoorheen en een losse vlecht erin werkt ook goed.
Niet de manen trekken, daar worden ze dunner van. Als je perse de bruine puntjes eruit wilt dan zou ik ze snijden.
De bruine puntjes zou ik niets aan doen, dat wordt in de loop der jaren vanzelf minder (bij die van mij tenminste wel...)

Staart trouwens hetzelfde. mayla schreef:Vlechten jullie de manen ook als je paard in het land staat of alleen op stal?
Het lijkt me dat het paard met zo'n vlecht wat weinig bescherming heeft tegen de vliegen...
En gaan ze dan niet schuren?

_lucy_ schreef:Ik doe altijd de manen en staart flink inspuiten met anti-klit, even een half uurtje laten zitten en dan miet met een kam maar met een zachte (mensen)haarborstel, en dan van onderuit beginnen, zodat ze mooi uit de klit zijn, zoveel haren gaan er dan niet uit, en kijk maar in m'n profiel; de manen zijn super hoor..Staart trouwens hetzelfde.

Lowara schreef:_lucy_ schreef:Ik doe altijd de manen en staart flink inspuiten met anti-klit, even een half uurtje laten zitten en dan miet met een kam maar met een zachte (mensen)haarborstel, en dan van onderuit beginnen, zodat ze mooi uit de klit zijn, zoveel haren gaan er dan niet uit, en kijk maar in m'n profiel; de manen zijn super hoor..Staart trouwens hetzelfde.
als je paard echt superlange manen heeft, is dit niet verstandig, dan trek je er echt teveel haren uit.

Yvonnelind schreef:Ze eet ze ook nooit op hoor Mexx, ze eet liever iets groens haha
Ik had ze op stal laatst een keer los terwijl ze eten kreeg, ze had gelijk een pluk manen in haar mond! Dat vind ik zonde, dus vandaar altijd een hengstenvlecht. Bovendien heeft mijn Fries nogal dunne manen, die erg snel klitten als ze los hangen, ook niet echt handig. En met rijden vind ik losse manen erg irritant, ik zit dan altijd met mijn vingers en de manen in de knoop

De manen worden er zacht van en het ontklit. 
alleen elke keer als je hem poetst even de rotzooi (dingen uit de stal/weide) eruit halen met je handen maar verder niet.