Hoe houd ik mijn bak gras en onkruidvrij??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandradeboer

Hoe houd ik mijn bak gras en onkruidvrij??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 20:07

De titel zegt het al;

kortgeleden heb ik mijn bak laten renorveren en heb er leemzand in laten brengen.
De paarden lopen heel fijn OP de bodem en gaan er slechts 2 cm in.

Nadeel is dat er redelijk veel klei in de bodem zit (=leem) en dus enorm vruchtbaar.
De groene sprieten schieten de grond uit.

Met welk materiaal kan ik de bak bewerken, zodat ik de graspolletjes etc. los kan trekken?
Een cultivator gaat te diep en een weidesleep lijkt me dat die het gras er niet uit krijgt.

Wie van jullie heeft een goede tip?

joyce B

Re: Hoe houd ik mijn bak gras en onkruidvrij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 20:12

Een manegevlakker zou ideaal zijn. Je hebt er verschillende, geschikt voor trekker, auto en/of minitrekker.
Je kunt de diepte van de pennen vaak zelf instellen (dat maakt de bodem los) en dan zit er een plaat achter die alles weer aandrukt en rechttrekt.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 20:58

joyce B schreef:
Een manegevlakker zou ideaal zijn. Je hebt er verschillende, geschikt voor trekker, auto en/of minitrekker.
Je kunt de diepte van de pennen vaak zelf instellen (dat maakt de bodem los) en dan zit er een plaat achter die alles weer aandrukt en rechttrekt.

Dank dank. Ik heb deze machines wel te koop zien staan, maar wist de mogelijkheden ervan niet.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 21:26

ook ff een vraagje joyce, weet je zeker of je die ook minder diep dan die 2 cm. kan instellen? ik weet dat dit een vervelende lengte is en zoek ook iets voor achter m'n maai-trekkertje Haha!

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 21:43

Pellie schreef:
ook ff een vraagje joyce, weet je zeker of je die ook minder diep dan die 2 cm. kan instellen? ik weet dat dit een vervelende lengte is en zoek ook iets voor achter m'n maai-trekkertje Haha!

IK heb vanavond gegoogeld en er zijn exemplaren gemaakt die geschikt zijn voor maaitrekkers, squads en zelfs voor paarden.

Ik wil mijn shet er eigenlijk voorzetten, maar heb daar nog geen antwoord op kunnen vinden of dat mogelijk is. 1/2 PK Haha!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 23:02

Pellie, wat voor "maaitrekkertje" heb je? Wat is dat voor ding?
Ik moet ook nog iets hebben om mijn land te kunnen bloten of hoge plukken weg te maaien, de bak te slepen enzo...
Dacht ook al aan een flinke zitmaaier (heb ik gelijk iets beters voor ons gazon Tong uitsteken Schijnheilig Of een oude trekker...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 23:04

hmmm.. veel rijden en paarden elke dag even losgooien in de bak!! Knipoog

als manege vlakker kan je ook een biels gebruiken.. (hij trekt het niet los, maar vlakt wel!)
paar kettingen eraan, achter je land rover en gassen met die hap Vork

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 08:52

daantjuhhh schreef:
hmmm.. veel rijden en paarden elke dag even losgooien in de bak!! Knipoog

als manege vlakker kan je ook een biels gebruiken.. (hij trekt het niet los, maar vlakt wel!)
paar kettingen eraan, achter je land rover en gassen met die hap Vork

Haha! heb op het moment een 4 jarige en een 2 jarige die ik niet iedere dag rijd en een bak zonder omheining, zeg een 'dressuurpiste'.? Dus het gras gaat weelderig zijn gang...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:13

Met de hand eruit trekken, is het beste om te voorkomen. Lostrekken helpt op de langere termijn niet, 1 grote regenbui en de wortels schieten weer de grond in.

Wij hebben ook een erg vruchtbare bodem, en erg veel last van hanenpoten. Even een halfuurtje de bak rond, en ik ben er weer een tijdje vanaf. Ik heb het ook maar op bepaalde plekken. Wat je wel eventueel kan doen is het lostrekken en dan gelijk doodspuiten... of dat effectief is weet ik niet, omdat mijn paard nog weleens in de bak loopt en spuiten dan niet echt paard-vriendelijk is Haha!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 14:30

mmm ik heb dus hetzelfde probleem en handmatig is gewoon niet meer te doen. er staat bijna net zoveel gras op sommige plekken als in de wei Clown
heeft er niemand een goedje of erop te gooien?
want om gelijk zo'n maaier aan te schaffen dat gaat hier helaas niet gebeuren vrees ik Nagelbijten / Gniffelen

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 15:27

Lowara schreef:
mmm ik heb dus hetzelfde probleem en handmatig is gewoon niet meer te doen. er staat bijna net zoveel gras op sommige plekken als in de wei Clown
heeft er niemand een goedje of erop te gooien?
want om gelijk zo'n maaier aan te schaffen dat gaat hier helaas niet gebeuren vrees ik Nagelbijten / Gniffelen

Wat je kan gebruiken is Roundup, koop je bij de Welkoop, dat gebruik ik tot nu toe ook. Bij mij is het nog te overzien.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 15:28

Met het lostrekken is onkruid geen probleem. Het gras wel.
Gras heeft wortels wat twee keer zo lang is als het plantje zelf. Je trekt vaak alleen het gras eruit, wortels blijven zitten.

horseNL00

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:29

Ja inderdaad met Roundup spuit je bijna alles kapot! werkt prima die troep

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:54

maar dat roundup, is dat giftig voor paarden? ivm dat onze bak direct naast de wei staat?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 20:15

joyce B schreef:
Pellie, wat voor "maaitrekkertje" heb je? Wat is dat voor ding?
Ik moet ook nog iets hebben om mijn land te kunnen bloten of hoge plukken weg te maaien, de bak te slepen enzo...
Dacht ook al aan een flinke zitmaaier (heb ik gelijk iets beters voor ons gazon Tong uitsteken Schijnheilig Of een oude trekker...

gewoon een zitmaaiertje hoor... geen idee wat voor merk en pk enzo, dat is niet mijn ding. maar dat is wel handig idd. ik heb hem dit jaar niet in het landje gebruikt, dat moet nog gevlakt worden maar wat je zegt, volgend jaar de hoge plukken van de toiletten maaien is erg handig Lachen