Zwemmen voor paarden als training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tinne84

Zwemmen voor paarden als training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 13:16

Ik vraag mij eigenlijk af, in hoeverre zwemmen tot de optimalisatie van de contitie van het paard kan leiden. Heeft er iemand ervaringen met zwemmen met paarden (bedoeld als echte training).
Hoe groot zou een paardenzwembad dan ook best zijn??

joycie

Re: Zwemmen voor paarden als training

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:27

Als je je paard laat zwemmen, dan krijgt hij beweging zonder dat hij z'n gewrichten belast. Hij gebruikt wel z'n spieren, maar hoeft geen klappen op te vangen met z'n benen.
Ik weet niet hoe het met de conditie zit, maar het lijkt mij dat dit wel beter wordt, aangezien je eigenlijk ongemerkt beweegt en toch veel doet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:39

Even op engelse sites gaan zoeken. In GB is het laten zwemmen van (ren)paarden als training redelijk algemeen gebruik.
Aqua8horses op Bokt zou toestemming hebben om een zwembad te bouwen in NL, maar nadat ze trots melde dat ze vergunning had is het doodstil geworden rond dat project. Zou wel jammer zijn als het bij grote woorden gebleven is; het leek mij wel een zinvol initiatief.

tinne84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 08:11

Bestaan er op dit moment zwembaden voor paarden in Nederland of België??

Het lijkt mij ook wel zinvol omdat pezen en gewrichten een enorme belasting hebben bij intensieve training. Als het zo goed zou kunnen zijn waarom zou het dan nog niet veel gebruikt worden?

tjeus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:01

ik heb wel eens iets gelezen over paardenzwembaden. In dat boek stond dat het paard der veel spieren van kreeg!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:09

Hi, misschien heb je iets hieraan? Ik heb er zelf geen ervaring mee. Soms gebruiken ze een soort zwembad, maar meestal een soort tredmolen die vol met water is. Het gaat er dus om het paard te trainen op een manier dat de benen niet zwaar belast worden. Als er niks mis is met het beenwerk van je paard zou ik toch eerder voor rijden kiezen, stukje goedkoper Knipoog

Verder nog wat info:
http://home.planet.nl/~gaste265/aquatrainer/
Hydrotherapie is een natuurlijke geneeswijze met behulp van water. Denk hierbij aan het laten zwemmen in diep water of stappen in een watertredmolen / loopband. Dit zijn uitstekende methoden voor de revalidatie van het paard na een blessure. Het bevordert de spieropbouw en conditie, en door de druk van het water versterkt het de hart- en longfunctie. Het zwemmen is vooral goed om paarden toch te kunnen trainen zonder de benen te belasten doordat het eigen lichaamsgewicht afneemt in water (de opwaartse druk van water).

Sinds kort is er een spa / jacuzzi ontwikkeld, een cabine met water waar paarden in kunnen staan. Het bevat zeer koud water met zouten en er zitten massagestralen in. Het brengt een betere doorbloeding teweeg dan andere methoden en een betere zuurstofopname, wat de genezing bevordert.
Onderzoek in Australië heeft bewezen dat deze therapie zeer goed werkt tegen wonden en blessures en vooral een uitstekende uitkomst biedt voor moeilijk te genezen peesproblemen.
De gem. behandeltijd is 3 weken en de gem. prijs per behandeling van 15 - 20 min. is € 35,-

http://www.paardensportverenigingtroje.nl/lex.htm
Waar ze iig 1 hebben is bij DA den Heijer, De Vallei in Woudenberg (dacht ik?)

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 22:00

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 09:16

Lijkt me gaaf zeg!
Schijnt ook heel goed te zijn voor paarden. En weer eens wat anders, al denk ik dat mijne me aankijkt alsof ik gek ben geworden. Haha!

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:08

Mijn paard heeft aquatraining gehad en gaat er af en toe nog heen voor een herhalingssessie. Het gaat super goed met hem en aquatraining heeft bij hem super geholpen.
Die in Leusden is die van de dierenarts in Woudenberg. Cobien van Rhijn van de kliniek in Woudenberg (De Vallei) is erg nauw betrokken bij de aquatraining. Deze is thuis bij Gertjan den Heijer.
Het is zwaar werk voor ze. Want zo'n 20-25 minuten in de aquatraining staat gelijk aan een uurtje pittig dressuur rijden.

tinne84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 08:45

Hey SisLeone, heeft jou paard voor een blessure aquatraining gekregen of gewoon als training?

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 09:18

Ze hebben bij mijn paard vorig jaar Kissing Spines geconstateerd. Dus ja hij heeft aquatraining gehad ivm een blessure. Hij gaat nu nog 1 keer per maand gewoon omdat ik het zelf prettig vind.
Ik weet dat de aquatrainster zelf haar paarden er meestal 1 keer per week in heeft als onderdeel van de training en dat meerdere mensen dat komen doen en soms hun paard een week brengen gewoon als onderdeel van training.
Het gaat nu echt super met mijn paard.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:28

Denk dat het in NL nog het meeste wordt gebruikt voor revalidatie ipv training. Wie weet een gat in de markt, Duinrell voor paarden!

Heb wel ervaring met aquatraining ivm Kissing Spines, heeft goed geholpen bij mijn paard.