Ik wil in ieder geval niet dat hij alleen in een staat, dat doet hij nu wel maar hij komt toch regelmatig in aanraking met verschillende andere paarden (oa. los in de bak met 1 of 2 andere (jonge) paarden) en hij ziet ze uiteraard vanuit zijn stal. Maar om hem nu heel de winter alleen te laten staan is niet echt een optie.
Nu heb ik dus de volgende soorten stalling waaruit ik moet gaan kiezen:
STAL:
Gewoon de manege waar hij nu staat, maar dan samen met een andere pony in 1 stal.
De stal is groot genoeg en als we de stalling delen komt het op €140,- per maand. Alles incl. (excl. hoefsmit en DA uiteraard)
Voordelen:
- Ik kan elke dag naar hem toe het ismaar 10 minuten fietsen voor mij (2 keer per dag, doe ik nu ook zodat hij regelmatig uit zijn stal komt) niet alleen voor mij leuk maar ook voor hem, hij vind al die aandacht geweldig.
- Hij is nog erg schrikachtig, veel dingen zijn eng, ik ben nu bezig hem een beetje bomproef te maken zeg maar. Op deze leeftijd pikken ze veel op en is het makkelijker als wanneer hij ouder is om hem eraan te laten wennen. Binnen deze paar weken zie je echt al een enorm verschil van wat hij eng vond en nu niet meer van op kijkt.
Dit vind ik wel een belangrijk voordeel omdat ik straks geen bange pony voor mijn wagen wil hebben.
- Hij komt met veel verschillende soorten paarden in contact.
- Zijn voorhoefje moet gecorrigeerd worden en zo kan ik het makkelijker in de gate houden of het goed of fout gaat.
Nadelen:
- Hij staat het grootste gedeelte van de dag in stal (ik gok dat hij 4x4m is, zelfs voor grote paarden is hij heel ruim)
- Ik weet niet zeker of het wel goed gaat met een ander paard. Er zijn nu twee opties, een jaarling merrie, daarmee hebben we het al een aantal keer geprobeerd samen, maar zij is verschrikkelijk dominant en hij is heel erg onderdanig. Hij krimpt nu zelfs helemaal ineens als zij dicht bij hem in de buurt is. Dus die valt denk ik al af. En nog de optie om samen met een 4 maanden oud hengstje te gaan, samen in de bak gaat goed, in stal hebben we nog niet geprobeerd. Maar dat hengstje is nu al bijna groter dan dat hij is, hij is wel heel lief maar je weet natuurlijk niet hoe dat over een paar maanden is. Zal dat gewoon goed gaan als ze nu al samen staan? Of word mijn pony straks weer bang in een hoekje gedreven? Want hij bijt gewoon echt niet van zich af.
OPFOK:
Er is een nieuwe opfok een kilometer of 25 hier vandaan. Ik ben er al wezen kijken en het is echt een geweldige mooie plek. De beste opfok die ik ooit heb gezien, overal is aan gedacht en alles ziet er heel mooi en netjes uit. Per maand zal het €132,50 kosten (excl. hoefsmit en DA)
Voordelen:
- Het is een mooie plek voor een jong paard om op te groeien
- Hij zal in een vaste kleine kudde jonge paarden komen te staan
- Hij komt elke dag een paar uur buiten in de paddock met zijn vaste kudde (als het weer het toe laat)
Nadelen:
- Het is té ver weg en afgelegen voor mij om er zomaar even heen te kunnen (wat daar wel mag) ik moet dan telkens als ik erheen wil iemand vinden die me met de auto wil brengen.
- Hij went wel beter aan andere paarden en leert van ze, maar aangezien het zo afgelegen is zal verkeer en andere vreemde dingen nieuw voor hem zijn als hij uit de opfok komt.
- Ik kan zijn hoefjes (en benen) niet goed in de gate houden, ik (of eigenaar van de opfok) kan hem niet zomaar elke keer even uit de kudde halen om te kijken of hij nog wel goed loopt ofzo.
- Het zijn verder alleen (grote) paarden die in de opfok staan en hij is een welshpony. Klein, bang en onderdanig. Ik weet niet of het wel zo'n goed idee is om hem nu dan in een opfokstal te zetten. Een wei vind ik niet zo'n probleem, genoeg ruimte om weg te rennen. Maar in zo'n stal staan ze natuurlijk dichter op elkaar en de kans dat hij een pispaaltje word is behoorlijk groot, dat zie ik nu ook als hij met andere paarden los staat. Hij bijt gewoon niet van zich af
. Hij mag best wel wat gebeten of getrapt worden, hij is niet van glas, maar ik wil gewoon niet dat hij verpest of zwaar gewond raakt door die andere paarden.---------------------------
Het gaat dus alleen om stalling voor de winter, zodra hij de wei op kan gaat hij gewoon 24/7 de wei op.
Maar ik twijfel echt wat ik nu moet kiezen, en ik moet het voor einde van de maand beslissen omdat per september/oktober de kuddes van de opfok gevorm worden en er daarna geen nieuwe paarden meer bij mogen.
Maar ik kan echt geen keuze maken, het ene moment denk de stal het andere de opfok.
Ik ben zo bang dat als ik de verkeerde keus maak ik daar later spijt en problemen mee ga krijgen.
In princiepe ben ik vóór de opfok. Maar wat me tegenhoud hem daarheen te doen is zijn hoefjes en zijn onderdanigheid. En het is natuurlijk wel leuk om vaker naar mijn pony te kunnen, maar dat is geen pré, dat kan dan na de opfok vaak genoeg.
Wat zouden jullie doen? Alleen kom ik er niet uit
.